Show simple item record

dc.contributor.advisorBozanoğlu, İhsan
dc.contributor.authorAkpınar Demir, Fatmanur
dc.date.accessioned2023-09-22T12:15:26Z
dc.date.available2023-09-22T12:15:26Z
dc.date.submitted2023-08-29
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/738872
dc.description.abstractBu çalışma toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar, romantik ilişkideki öz yeterlik algıları ve romantik ilişki doyumu arasındaki ilişkileri incelemeyi amaçlayan betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini romantik ilişkisi olan 273 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada Demografik Bilgi Formu, Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği, Romantik İlişkilerde Öz yeterlik Ölçeği ve İlişki Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Demografik bilgi formu ve ölçeklerden elde edilen veriler SPSS 22.0 aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında kullanılan ölçeklerinden elde edilen puanların demografik değişkenlere göre farklılaşma durumu incelenirken 2' li gruplarda Bağımsız Gruplar t Testi, 2' den fazla kategoriye sahip gruplarda Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. Değişkenler arası ilişki analizlerinde Pearson Korelasyonu ve çoklu doğrusal regresyon teknikleri kullanılmıştır. Yapılan korelasyon analizi sonucunda katılımcıların toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ile romantik ilişki doyumları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu bulguya göre katılımcıların toplumsal cinsiyet rolü eşitlikçi oldukça ilişki doyumları yükselmektedir. Bir diğer bulgu olarak romantik ilişkilerde öz yeterlik ile toplumsal cinsiyet rolüne ilişkin tutum puanları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Romantik ilişki öz yeterliği arttıkça eşitlikçi cinsiyet rolünü benimseme düzeyi de artmaktadır. Ayrıca ilişki öz yeterliği ile ilişki doyumu arasında da pozitif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Yapılan regresyon analizi sonucunda katılımcıların toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve romantik ilişkilerde öz yeterlik algılarının, romantik ilişki doyumlarında görülen varyansın % 20' sini yordadığı tespit edilmiştir. Değişkenlerin demografik özelliklerin düzeyleri arasında karşılaştırılması sonucunda, kadınların toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının ortalaması erkeklerin ortalamasından anlamlı derecede daha yüksek bulunmuştur. Araştırmanın diğer bir bulgusu olarak, ilişki durumunu sevgili olarak belirten katılımcıların toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının ortalamaları, sözlü/ nişanlı katılımcıların ortalamalarından anlamlı derecede daha yüksek bulunmuştur. Elde edilen bulgular doğrultusunda veriler yorumlanmış ve ilgili literatür doğrultusunda tartışılmıştır
dc.description.abstractThis study is a descriptive study aiming to examine the relationships between attitudes towards gender roles, self-efficacy in romantic relationships, and romantic relationship satisfaction. The sample of the study consists of 273 university students who are currently in relationship. Demographic Information Form, Gender Roles Attitude Scale, Self-Efficacy in Romantic Relationships and Relationship Satisfaction Scale were used in the study. The data obtained from the demographic information form and the scales were analyzed using SPSS 22.0. While examining the differentiation status of the scores obtained from the scales according to demographic variables, Independent Groups t-Test was used in groups of 2, and One-Way Analysis of Variance was used in groups with more than 2 categories. Pearson Correlation and multiple linear regression techniques were used in the analysis of the relationships between the variables. As a result of the correlation analysis, a positive and significant relationship was found between the participants' attitudes towards gender roles and their relationship satisfaction. According to this finding, as the gender role of the participants become more egalitarian, their relationship satisfaction increases. As another finding, a significant relationship was found between self-efficacy in romantic relationships and the participants' attitudes towards gender roles scores. As the relationship self-efficacy of the participants increases, the level of adopting an egalitarian gender role also increases. In addition, a positive and significant relationship was found between relationship self-efficacy and relationship satisfaction. As a result of the regression analysis, it was determined that of the participants attitudes towards gender roles and their self-efficacy in romantic relationships predicted 20% of the variance in romantic relationship satisfaction of the participants. As a result of the comparison of the variables between the levels of demographic characteristics, the average of the women attitudes towards gender roles was found to be significantly higher than the average of men. As another finding of the study, the averages of the participants attitudes towards gender roles, who stated their relationship status as boyfriend/girlfriend were found to be significantly higher than the averages of the engaged participants. In line with the findings obtained, the data were interpreted and discussed in line with the relevant literature.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları ve romantik ilişkideki öz yeterlik algıları ile ilişki doyumları arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between university students' gender roles attitude, self-efficacy in romantic relationships and relationship satisfaction
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-08-29
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmGender roles
dc.subject.ytmRomantic relationship
dc.subject.ytmRelationship satisfaction
dc.subject.ytmSelf-efficacy
dc.subject.ytmSelf-efficacy belief
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmGender
dc.identifier.yokid10331144
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL KENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid709798
dc.description.pages102
dc.publisher.disciplineKlinik Psikoloji Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess