Show simple item record

dc.contributor.advisorBozpolat, Ebru
dc.contributor.authorPolat, Safiye
dc.date.accessioned2023-09-22T12:13:09Z
dc.date.available2023-09-22T12:13:09Z
dc.date.submitted2022-11-16
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/738568
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, Bilim ve Sanat Merkezlerinin işleyişine ve etkililiğine ilişkin öğrenci, öğretmen ve veli görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırma yöntemine göre hazırlanan araştırmada, durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Sivas Bilim ve Sanat Merkezinde eğitim görmekte olan 20 öğrenci, 20 öğrenci velisi, 20 sınıf rehber öğretmeni ve 6 BİLSEM öğretmeni olmak üzere 66 katılımcıdan oluşmaktadır. Katılımcıların seçiminde amaçsal örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme ve kota örnekleme yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada verilerin elde edilmesinde, araştırmacı tarafından hazırlanan ve iki bölümden oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Görüşme formlarının birinci bölümünde katılımcıların kişisel bilgilerini belirtebilecekleri maddeler, ikinci bölümünde ise katılımcıların BİLSEM'in işleyişi ve etkililiğine ilişkin görüşlerini belirlemeye yönelik 11 açık uçlu soru yer almaktadır. Böylece görüşme formlarında; BİLSEM ile tanışmaya, BİLSEM öğrencisini tanımlamaya, öğrencilerin BİLSEM'e başlamadan önceki beklentilerine ve BİLSEM'in bu beklentileri karşılama durumuna, BİLSEM'in öğrenci tanılama sürecinde sınıf öğretmenlerinin öğrenciyi sınava yönlendirirken göz önünde bulundurduğu özelliklere, BİLSEM'e uyum sağlama sürecinde öğrencilere yapılan etkinliklere, BİLSEM'de uygulanan öğretim programına, BİLSEM'in öğrencilere sağladığı katkılara, BİLSEM'de öğrencilerin karşılaştığı sorunlara, öğrencilerin BİLSEM'de eğitim aldığı süreçte aile desteğine, öğrencilerin BİLSEM'e başlamadan önceki ve başladıktan sonraki duyuşsal durumuna ve BİLSEM öğretmenlerini tanımlamaya ilişkin katılımcıların görüşlerini belirlemeye yönelik sorular yer almaktadır. Verilerin analizinde; QSR NVIVO 10 programından yararlanılmış, içerik analizi tekniği kullanılmıştır.Araştırma sonucunda; katılımcıların çoğunluğunun BİLSEM ile sınıf öğretmenlerinin yönlendirmesiyle tanıştıkları; BİLSEM öğrencisini meraklı, zeki, araştırmacı, yetenekli, başarılı öğrenciler olarak tanımladıkları; öğrencilerin BİLSEM'e başlamadan önce herhangi bir beklenti içerisinde olmadıkları, bazı katılımcıların ise öğrencilerin farklı etkinlikler yapma, yeteneklerine göre eğitim alma, kaliteli bir eğitim alma beklentisi içerisinde olduklarını düşündükleri ve BİLSEM'in iyi bir eğitim verilmesi yönünde beklentilerini karşıladığı; BİLSEM'in öğrenci tanılama sürecinde sınıf öğretmenlerinin öğrenciyi sınava yönlendirirken özellikle akademik başarı, araştırmacı olma, sınıf içi performans, yetenekli olma, hızlı öğrenme gibi özelliklerini göz önünde bulundurdukları; BİLSEM'e uyum sağlama sürecinde öğrencilere en çok oryantasyon etkinlikleri yapıldığı ve öğrencilerin genelde mevcut etkinlikleri yeterli bulduğu ancak akıl ve zeka oyunları, eğlenceli ve deneye dayalı etkinliklerin de yapılmasını istedikleri; BİLSEM'de uygulanan öğretim programının ders saatleri, kullanılan materyaller, uygulanan içerik açısından çoğunlukla yeterli olduğu, uygulanan etkinlikler açısından eğlenceli olduğu; BİLSEM'in öğrencilere en fazla sosyal alanda, daha sonra sırasıyla duyuşsal, bilişsel ve devinişsel alanda katkı sağladığı, sosyal alanda özellikle yeni arkadaşlar edinme, duyuşsal alanda özgüveninin artmasını sağlama, bilişsel alanda yeteneklerini keşfetmesini sağlama ve yeni bilgiler öğrenmesini sağlama, devinişsel alanda ise el becerisinin geliştirmesi sağlama yönlerinde katkı sağladığı; öğrencilerin BİLSEM'de çoğunlukla bir problemle karşılaşmadığı, ancak öğrencilerin bazılarının okuldan sonra yorgun olma, uyum problemi yaşama, ulaşım sıkıntısı yaşama problemlerini yaşadıkları; öğrencilerin BİLSEM'de eğitim aldığı süreçte mevcut aile desteğini yeterli buldukları; öğrencilerin BİLSEM'e başlamadan önce heyecan, mutluluk, endişe, belirsizlik, merak gibi karmaşık duygular içerisinde oldukları, BİLSEM'e başladıktan sonra mutluluk, kendini özel hissetme, heyecan, isteklilik, başarısının farkına varma gibi olumlu duygular yaşadıkları; BİLSEM öğretmenlerini donanımlı, gelişime açık, ilgili olarak tanımladıkları sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Bilim ve Sanat Merkezi, özel yetenekli öğrenci, işleyiş, etkililik
dc.description.abstractThe purpose of this research is to determine the opinions of students, teachers, and parents on the functioning and effectiveness of Science and Arts Centers (SAC).The case study design was used in the research, which was prepared according to the qualitative research method. The study group of the research consists of 66 participants, 20 students who were studying at Sivas Science and Art Center in the 2019-2020 academic year, 20 students' parents, 20 classroom counselor teachers, and 6 SAC teachers. Maximum diversity and quota sampling method, which is one of the purposive sampling methods, were used in the selection of the participants. In the study, semi-structured interview forms consisting of two parts prepared by the researcher were used to obtain the data. In the first part of the interview forms, there are items that the participants can specify their personal information, and in the second part, there are 11 open-ended questions to determine the opinions of the participants about the treatment and effectiveness of SAC. Thus, in the interview forms; there are questions about getting to know SAC, the meaning of SAC for them, defining the student of SAC, the expectations of the students before starting SAC and the situation of SAC meeting these expectations, the features that the classroom teachers consider while directing the student to the exam during the student identification process of SAC, activities for the students in the adaptation process, the curriculum implemented in SAC, the contributions of SAC to the students, the problems faced by the students in SAC, the family support during the education period of the students in SAC, the emotional state of the students before and after starting SAC to determine the opinions of the participants about defining SAC teachers. In the analysis of data, QSR NVIVO 10 program and content analysis technique were used.As a result of the research; the findings indicated that the majority of the participants met with SAC under the guidance of their classroom teachers. It was also found that the participants define SAC students as curious, intelligent, researcher, talented, and successful students; the students did not have any expectations before starting SAC. Some participants thought that the students were expected to accomplish different activities, receive education/training according to their abilities, and receive a quality education, and that SAC meets the expectations of getting a quality education. During the student identification process of SAC, classroom teachers consider academic success, being a researcher, in-class performance, being talented, and fast learning characteristics when directing students to the exam. In the process of adapting to SAC, orientation activities were carried out mostly for students and students generally found the existing activities sufficient, but they also wanted mind and intelligence games, fun, and experiment-based activities to be done. Regarding the curriculum issues, the curriculum applied in SAC is found to be mostly sufficient in terms of course hours, materials used, content applied, and enjoyable in terms of applied activities. The findings revealed that SAC contributes to students the most in the social field, then in the affective, cognitive, and psychomotor field, in particular, to make new friends in the social field, to increase their self-confidence in the affective field, to enable them to discover their abilities in the cognitive field and to learn new information, and to improve the manual dexterity in the psychomotor field. Most of the students did not encounter any problem in SAC, but some of the students had problems of being tired after school, having problems with adaptation and transportation problems; that the students found the existing family support sufficient during their education at SAC. Before starting SAC, students had emotions such as excitement, happiness, anxiety, uncertainty, and curiosity, whereas after starting SAC, they experienced positive emotions such as happiness, feeling special, excitement, willingness, and realizing their success. It was found that SAC teachers were defined as well-equipped, open to development, and interested.Keywords: Science and Arts Center, gifted student, functioning, effectivenessen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleBilim ve sanat merkezlerinin işleyişine ve etkililiğine ilişkin öğrenci, öğretmen ve veli görüşleri
dc.title.alternativeViews of students, teachers, and parents on the functioning and effectiveness of science and arts education centers
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-11-16
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10239532
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universitySİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid752513
dc.description.pages226
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess