Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzel, Nevzat
dc.contributor.authorGültekin, Vedat
dc.date.accessioned2023-09-22T12:11:44Z
dc.date.available2023-09-22T12:11:44Z
dc.date.submitted2023-08-22
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/738361
dc.description.abstractGünümüzde bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelişmesi, öğrencilerin öğrenme biçimlerini değiştirmiş; bilginin olduğu gibi aktarılmasına dayalı eğitim uygulamaları güncelliğini yitirmiştir. Öğrencilerin öğrenmeyi öğrenme sürecinde aktif olarak yer almalarına ilişkin görüşler, öğrenme stratejilerini eğitim alanında önemli konulardan biri haline getirmiştir. Öğrencilere bilgiye erişme, bilgiyi kullanma ve öğrenmeyi öğrenme becerilerinin kazandırılması önem kazanmıştır. Bu nedenle, öğrenci merkezli eğitim etkinlikleri, öğrenci öğrenme stratejileri doğrultusunda yenilikçi yaklaşımlar çerçevesinde yürütülmelidir.Bu araştırma, tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik programı öğrencilerinin öğrenme stratejileri kullanımlarını belirlemek ve kullandıkları öğrenme stratejilerinin bazı değişkenlere (cinsiyet, yaş vb.) göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara dayalı olarak tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik programı öğrencilerinin öğrenme stratejileri üzerine bazı önerilerde bulunulmuştur.Araştırmanın evrenini, Ankara Üniversitesi, Başkent Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi ve Yüksek İhtisas Üniversitesi'ndeki tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik programlarında eğitim gören 1. ve 2. sınıftaki 542 öğrenci oluşturmaktadır. Ancak Yüksek İhtisas Üniversitesi, tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik öğrencilerine anket uygulanmasını kabul etmemiştir (Bkz. Ek-9). Bu nedenle araştırma evreni 81 kişi azalarak 461'e düşmüştür. Araştırmada, betimsel yöntem kullanılmıştır.Araştırma verileri, Güven (2004) tarafından geliştirilen `Öğrenme Stratejilerini Belirleme Ölçeği (ÖSBÖ)` ve araştırmacı tarafından oluşturulan `Sosyo-demografik Özellikler Anket Formu` ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizi, `SPSS for Windows 25.0` paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma dağılımları hesaplanmıştır. Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik programı öğrencilerinin öğrenme stratejilerinin belirlenmesinde `aritmetik ortalamalar ve standart sapma` kullanılmıştır. Yapılan inceleme sonucunda veriler normal dağılım gösterdiği için tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik programı öğrencilerinin öğrenme stratejilerinin bağımsız değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla ikili grup karşılaştırmalarında `bağımsız gruplar t-testi` ve ikiden fazla grupların karşılaştırmalarında ise `tek yönlü varyans analizi (one-way ANOVA)` kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde istatistiki testlerin anlamlılık düzeyi 0.05 değeri kabul edilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik öğrencileri, anlamayı izleme stratejileri ve anlamlandırma stratejilerini yoğun olarak kullanırlarken, örgütleme stratejileri, yineleme stratejileri ve duyuşsal stratejileri daha az kullanmaktadırlar.Öğrencilerin kullandıkları bazı öğrenme stratejilerinin yaş grubu, cinsiyet, eğitim gördükleri programı isteyerek seçip seçmedikleri, eğitim gördükleri üniversite türü değişkenlerine göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir.Tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik programı öğrencilerinin kullandıkları öğrenme stratejileri ile mezun oldukları lise türü, sınıf düzeyi, sınıf tekrarı yapıp yapmadıkları, annelerinin ve babalarının eğitim durumu, ailelerinin aylık gelir düzeyi, yaşamlarının büyük bir bölümünü geçirdikleri yer değişkenleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Öğrenme, Öğrenme Stratejileri, Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik
dc.description.abstractToday, the development of information and communication technologies has changed the learning styles of students; educational practices based on transferring information as it is are out of date. The views on students' being active participants in the learning-to-learn process have made learning strategies one of the important issues in the field of education.It has gained importance to provide students with the skills of accessing information, using information and learning to learn. Therefore, student-centered educational activities should be carried out within the framework of innovative approaches in line with student learning strategies.This research was conducted to determine the use of learning strategies by medical documentation and secretarial program students and to determine whether the learning strategies they use differ according to some variables (gender, age, etc.). Based on the findings obtained as a result of the research, some suggestions were made on the learning strategies of the students of the medical documentation and secretarial program.The population of the research consists of 542 first and second-year students studying in medical documentation and secretarial programs at Ankara University, Başkent University, Gazi University, Hacettepe University, and Yüksek İhtisas University. However, Yüksek İhtisas University did not accept the application of a questionnaire to medical documentation and secretarial students (See Appendix-9). For this reason, the research population decreased by 81 people to 461. The descriptive method is used in this study.The research data were collected with the `Learning Strategies Determination Scale (LSDD)` developed by Güven (2004) and a questionnaire created by the researcher. Analysis of the research data was made using the `SPSS for Windows 25.0` package program. In the evaluation of the data obtained in accordance with the purpose of the research, frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviation distributions were calculated. `arithmetic means and standard deviation` were used to determine the learning strategies of medical documentation and secretarial program students. As a result of the examination, to determine whether the learning strategies of medical documentation and secretarial program students differ in terms of independent variables, as the data showed normal distribution, `independent groups ttest` was used in pair-group comparisons and `one-way analysis of variance (one-way ANOVA)` in comparisons of more than two groups used. The significance level of statistical tests was accepted as 0.05 in the analysis of the data.According to the findings obtained in the study, while medical documentation and secretarial students use comprehension monitoring strategies and interpretation strategies intensively, they use organization strategies, repetition strategies, and effective strategies less frequently.It was determined that some of the learning strategies used by the students differed according to age group, gender, whether they chose the program they studied voluntarily, and the type of university they studied.It has been determined that there is no significant difference between the learning strategies used by the students of the medical documentation and secretarial program and the type of high school they graduated from, grade level, whether they repeat a grade, the educational status of their mothers and fathers, the monthly income level of their families, and the place where they spend most of their lives.Keywords: Learning, Learning Strategies, Medical Documentation and Secretarialen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBilgi ve Belge Yönetimitr_TR
dc.subjectInformation and Records Managementen_US
dc.subjectDokümantasyon ve Enformasyontr_TR
dc.subjectDocumentation and Informationen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTıbbi dokümantasyon ve sekreterlik programı öğrencilerinin öğrenme stratejileri
dc.title.alternativeLearning strategies of medical documentation and secretarial program students
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2023-08-22
dc.contributor.departmentBilgi ve Belge Yönetimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEducation programs
dc.subject.ytmLearning
dc.subject.ytmLearnin strategies
dc.subject.ytmMedical secretarys
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmMedical documentation
dc.identifier.yokid10317342
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid708693
dc.description.pages180
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess