Show simple item record

dc.contributor.advisorYücel Özçırpan, Çiğdem
dc.contributor.authorMert Karadaş, Merve
dc.date.accessioned2023-09-22T12:06:13Z
dc.date.available2023-09-22T12:06:13Z
dc.date.submitted2023-06-08
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/737587
dc.description.abstractBu araştırma, LGBT bireylerin üreme sağlığına ilişkin hemşirelik öğrencilerine yönelik geliştirilen eğitim programının öğrencilerin bilgi, beceri ve tututmlerına etkisini belirlemek amacıyla tek gruplu ön test-son test düzeninde yarı deneysel desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini, Hacettepe Üniversitesi 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılı Bahar döneminde Hemşirelik Fakültesi 4. sınıfta öğrenim gören ve çalışmaya katılmayı kabul eden 48 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilere, 8 hafta süren ve LGBT bireylerin üreme sağlığına yönelik geliştirilen modüllerin tartışılması, film gösterimi ve analizi, örnek video görüşmelerinin gösterimi, rol-play uygulamaları ve standart hasta uygulamalarını içeren bir eğitim programı verilmiştir. Araştırma verileri; Öğrencilerin Tanıtıcı Özellikleri ile İlgili Veri Toplama Formu, LGBT Bireylere Yönelik Bilgi Değerlendirme Testi, LGBTİ Bireylere Yönelik Tutum Ölçeği, Üreme Sağlığı Öyküsü Alma Becerisi Kontrol Listesi, Etkili İletişim Becerileri Değerlendirme Formu ve Öğrenci Memnuniyeti Değerlendirme Formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde; ortalama, standart sapma, frekans, yüzde dağılımları ve Wilcoxon testi kullanılmıştır. Araştırmada, eğitim sonunda öğrencilerin LGBT bireylere yönelik bilgi puan ortancalarında anlamlı düzeyde artış (p<0,001), LGBT bireylere yönelik tutumlarında anlamlı düzeyde olumlu yönde gelişim (p<0,001) ve LGBT bireylerle etkili iletişim ve üreme sağlığı öyküsü alma becerileri puan ortancalarında anlamlı düzeyde artış (p<0,001) olduğu belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler doğrultusunda, LGBT bireylerin üreme sağlığına yönelik öğrencilerin bilgi, beceri ve olumlu tutum kazanabilmeleri için interektif yöntemlerin kullanıldığı eğitim programlarının, hemşirelik lisans eğitim müfredatlarına entegre edilmesi önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: LGBT, üreme sağlığı, eğitim programı, hemşirelik öğrencileri
dc.description.abstractThis research was carried out using a quasi-experimental design in a single-group pre-test-post-test order to determine the impact of a training program based on the reproductive health of LGBT individuals developed for nursing students on the students' knowledge, skills, and attitudes. The research sample consisted of 48 students who were studying in the 4th year of the Faculty of Nursing in the Spring semester of the 2020-2021 Academic year at Hacettepe University and accepted to participate in the study. During eight weeks, a training program including discussion of modules developed for the reproductive health of LGBT individuals, film screening and analysis, demonstration of sample video interviews, role-playing activities, and standardized patient practices was given. The research data were collected using a survey, Information Evaluation Test for LGBT Individuals, Attitude Scale Towards LGBTI Individuals, Reproductive Health History Taking Skills Checklist, Effective Communication Skills Evaluation Form, and Student Satisfaction Evaluation Form. In the data analysis, mean, standard deviation, frequency, percentage distributions, and Wilcoxon test were used. In the study, there was a significant increase in the median of students' knowledge about LGBT individuals (p<0.001), a significantly positive development in their attitudes towards LGBT individuals (p<0.001), and a significant increase in the median scores of effective communication with LGBT individuals and taking reproductive health history (p<0.001) was determined at the end of the training program. According to the data obtained from the research, it is recommended that training programs that use interactive methods should be integrated into nursing undergraduate education curricula so that students can gain knowledge, skills, and positive attitudes towards the reproductive health of LGBT individuals.Keywords: LGBT, reproductive health, education program, nursing studentsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.subjectSağlık Eğitimitr_TR
dc.subjectHealth Educationen_US
dc.titleLGBT bireylerin üreme sağlığına ilişkin hemşirelik öğrencilerine yönelik geliştirilen eğitim programının öğrencilerin bilgi, beceri ve tutumlarına etkisi
dc.title.alternativeThe impact of A training program based on the reproductive health of LGBT individuals developed for nursing students on knowledge, skills, and attitudes of students
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2023-06-08
dc.contributor.departmentDoğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEducation programs
dc.subject.ytmNurses
dc.subject.ytmNursing
dc.subject.ytmNursing research
dc.subject.ytmStudents-nursing
dc.subject.ytmAttitudes
dc.subject.ytmSkill training
dc.subject.ytmReproductive health
dc.subject.ytmLevel of knowledge
dc.subject.ytmLesbian, Gay, Bisexsual, Transsexsual
dc.identifier.yokid10218681
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid709269
dc.description.pages241
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess