dc.contributor.advisor | Alat, Zeynep | |
dc.contributor.author | Aslanol, Hatice Damla | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T11:54:08Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T11:54:08Z | |
dc.date.submitted | 2023-06-02 | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/737217 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada erken çocukluk döneminde özel gereksinimli çocuğa sahipebeveynlerin, çocuklarının cinsellikleriyle ilgili görüş ve deneyimlerinin tespitedilmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda katılımcıların, çocuklarının cinsellikleri ileilgili görüş ve deneyimlerine daha kapsamlı ve derinlemesine ulaşabilmek için nitelaraştırma yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın bulguları için 20 ebeveyne,`Demografik Bilgi Formu` ve araştırmacı tarafından geliştirilmiş `Ebeveyn YarıYapılandırılmış Görüşme Formu` uygulanmıştır. Bu sayede ebeveynlerin,çocuklarında gözlemledikleri cinsel davranışlar, bu süreçte karşılaştıkları zorluklar,geleceğe dair kaygıları ve beklentilerine ulaşmak amaçlanmıştır. Araştırmanınbulguları nitel veri analizi yöntemlerinden, içerik analizi ile analiz edilmiştir. Analizsonucunda ebeveynlerin çocuklarında gözlemledikleri cinsel davranışlar; genitalbölgeye dokunma, genital bölgeye sürtünme, mastürbasyon, kadın memesine ilgi,cinsiyet ayrımı, fetişizm iken, özel gereksinimli çocuğa sahip ebeveynlerinyaşadıkları zorluklar, toplumsal alanda uygunsuz cinsel davranışları sınırlandırma veiletişim sınırlılığı olarak belirlenmiştir. Araştırmaya katılan ebeveynlerin tümü,çocuklarının cinsel istismara uğramasından korkmaktadır. Ebeveynlerin gelecekkaygıları arasında çocuklarının cinsel istismar faili olması, toplumsal damgalanma,akran zorbalığı da bulunmaktadır. Kız çocuğa sahip ebeveynlerin çoğu, çocuklarınaöz bakım becerilerini öğretme konusunda kaygılandıklarını belirtmişlerdir.Ebeveynlerin geleceğe dair beklentileri çocuklara cinsel eğitim, aileye eğitim desteği,psikolojik destek, toplum eğitimi, diğer ailelerle sosyal temas, destek bakım alanları,destek eğitim personeli olarak belirlenmiştir. Ebeveynlerin bir kısmı, kendikararlarını veremeyecek, tam bağımlı özel gereksinimli bireylerin kısırlaştırılmasınınyasallaşması gerektiğini belirtmişlerdir. Bu bulgular ışığında elde edilen sonuçların,erken çocukluk dönemindeki özel gereksinimli çocukların cinselliklerinin dahasağlıklı gelişmesi, ebeveynlerin yaşadıkları zorlukların ve kaygıların azaltılabilmesive ebeveyn beklentilerinin karşılanabilmesi açısından yarar sağlamasıbeklenmektedir. | |
dc.description.abstract | In this study, it is aimed to determine the views and experiences of parentswho have children with special needs in early childhood about their children'ssexuality. In this context, a qualitative research method was preferred in order toreach the opinions and experiences of the participants about their children's sexualitymore comprehensively and in depth. For the findings of the study, the `DemographicInformation Form` and the `Parent Semi-Structured Interview Form` developed bythe researcher were applied to 20 parents. In this way, it is aimed to reach the sexualbehaviors observed by the parents in their children, the difficulties they encounter inthis process, their concerns and expectations about the future. The findings of theresearch were analyzed with content analysis, one of the qualitative data analysismethods. As a result of the analysis, the sexual behaviors observed by the parents intheir children; touching the genital area, rubbing the genital area, masturbation,interest in the female breast, gender discrimination, fetishism, while the difficultiesexperienced by the parents of children with special needs were determined aslimiting inappropriate sexual behaviors in the social area and communicationlimitation. All of the parents participating in the study fear that their children will besexually abused. Parents' future concerns include their children being perpetrators ofsexual abuse, social stigma, and peer bullying. Most parents of daughters have statedthat they are worried about teaching their children self-care skills. Parents' futureexpectations were determined as sexual education for children, educational supportfor families, psychological support, community education, social contact with otherfamilies, support care areas, and support education personnel. Some of the parentsstated that the sterilization of fully dependent individuals with special needs whocould not make their own decisions should be legalized. It is expected that the resultsobtained in the light of these findings will be beneficial in terms of healthierdevelopment of the sexuality of children with special needs in early childhood,reducing the difficulties and anxieties experienced by the parents, and meeting theexpectations of the parents. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Erken çocukluk döneminde özel gereksinimli çocuklarda cinsellik: Ebeveyn görüş ve deneyimleri | |
dc.title.alternative | Sexuality in the children with special needs in early childhood: Parents' view and experiences | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2023-06-02 | |
dc.contributor.department | Temel Eğitim Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10333258 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | EGE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 794963 | |
dc.description.pages | 180 | |
dc.publisher.discipline | Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı | |