dc.contributor.advisor | Tonbul, Yılmaz | |
dc.contributor.author | Çam, İpek | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T11:54:07Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T11:54:07Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-25 | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/737214 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada amaç; Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde tüm sınıf kademelerinde okul terki nedenlerinin veli okul ve öğrenciden kaynaklı nedenlerini ortaya koymak, terkin bireysel ve ekonomik sonuçlarını incelemek ve okul, öğrenci, veli ve sektör temsilcilerinin görüşleri ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinde okul terkini önlemeye yönelik yöntemler önermektir. Araştırma durum deseni niteliğinde yapılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmıştır. İlgili alt problemlere dair TÜİK, E-okul ve MAOL verileri incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme tekniklerinden ölçüte dayalı örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Çalışma grubunu İzmir'de farklı ilçelerden seçilen beş Mesleki Teknik Anadolu Lisesinin okul yöneticileri, öğretmenleri, okuyan ve okulu terk etmiş öğrencileri, terk eden öğrencilerin velileri ve işverenler oluşturmaktadır. Çalışma grubundan gelen görüşlere ve TUİK istatistiklerine bakıldığında şu bulgulara ulaşılmıştır. Öğrenciler okulda değerli olduklarını hissettiklerinde, hem akademik hem de sosyal ilişkilere yönelik bireysel beceri olarak gelişmekte ve okula aidiyet hissi oluştuğundan, terk etme durumu en aza indirgenebilmektedir. Ayrıca Meslek Lisesi de dahil herhangi bir liseyi bitirmemiş öğrenciler, daha çok işsiz kalmakta ve daha çok suça karışmaktadır. Okulu terk etmenin en önemli sebebinin aileden kaynaklı nedenler olan Maddi imkansızlık olduğu görülmüştür. Bu bağlamda yasa yapıcılara, sivil toplum kuruluşlarına ve okul yönetimine çok iş düştüğü ortaya çıkmıştır. İhtiyaçlı öğrencilerin okul yönetimlerince doğru tespit edilmesi, bunların sivil toplum kuruluşları ve sektör tarafından burs desteği ile okula devam edebilir hale getirilmesi uygun olabilir. Ayrıca yasa yapıcıların, meslek lisesi öğrencilerinin yol yemek vs. ihtiyaçları için düzenli ödenek ayrılması ve maddi durum ayırt etmeksizin tümünün olacak şekilde karşılanması şeklinde yasa ve yönetmelikler çıkarmaları, okulları daha cazip hale getirerek, terkleri önleyebilir. | |
dc.description.abstract | The aim of this study; In Vocational and Technical Anatolian High Schools, to reveal the reasons for school dropout from parents, school and students, to examine the social and economic consequences of dropout, and to examine the social and economic consequences of dropout in all grade levels, The aim is to propose methods to prevent drop-out in vocational and technical Anatolian high schools with the opinions of sector representatives. The research was conducted as a case pattern. Qualitative research was conducted with semi-structured interview forms. TUIK, E-okul, MAOL data on related sub-problems were examined. The study group of the research was determined by the criterion-based sampling technique, one of the purposeful sampling techniques. The criteria are the diversity of the area, being thematic, being from different districts. 5 Vocational Technical Anatolian High Schools selected from different districts of İzmir .The study group consists of school administrators, teachers, present students, dropout students,parents of dropout students and employers. When the views from the working group and the statistics of TUIK examined, the following findings have been reached. When students feel valued at school, they develop both academic and social skills and dropout can be minimized because their sense of belonging to the school accures. In addition, individuals who have not completed any high school, including vocational high school, are more unemployed and more involved in crime. It has been seen that the most important reason for drop-out is financial impossibility, which is due to family reasons.In this context, it has been revealed that lawmakers, non-governmental organizations and school management have a lot of work to do.Correct identification of needy students by school administrations,with the support of non-governmental organizations and the sector with scholarshipscan make them able to attend school. Rulers can make new laws toregular allowance for needs of students (travel, food, etc.), Meeting all of them, regardless of financial situation, makes schools attractive and can prevent school dropout. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin, okul terklerinin nedenleri ile bu durumun bireysel ve ekonomik sonuçlarınınincelenmesi | |
dc.title.alternative | Examining the reasons of Vocational and Technical Anatolian High School students' drop-out and its individual and economical consequences | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2023-07-25 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10307016 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | EGE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 801545 | |
dc.description.pages | 107 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı | |