İbn Tufeyl'de aklın yetkinleşmesi
dc.contributor.advisor | Acar Keskin, Sengün Meltem | |
dc.contributor.author | Arslaner, Fatma | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T11:51:34Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T11:51:34Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-13 | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/736783 | |
dc.description.abstract | İnsana bilgiyi sağlayan ve onda bu ilgiyi uyandıran şey sahip olduğu akıldır. İbn Tufeyl defelsefi sistemini oluştururken bu temel üzerine oturtmuştur. İbn Tufeyl'e göre insan hiçbiröğreticiye ihtiyaç duymadan fizik ve metafizik arasında ilişki kurabilir ve bilgiyi elde edebilirherkesten uzakta doğayı takip ederek, var oluştan yok oluşa kadar her şeyin nedenini kendideneyimleriyle öğrenebilir. Bu yolla ilerleyen insan aklı en yetkin seviyeye gelerek, insan-ıkamil mertebesine yükselerek yakıni bilgiye ulaşabilir. Bu bilgiye vakıf olan insan için gerçekbir özgürlük ve sonsuz mutluluk söz konusudur. Onun yaptığı felsefi soruşturma ve ruhsalarınmanın götürdüğü nihai sonuç ise akıl ile vahyin çatışmadığı, aksine birbirinigerektirdiğidir. İnsanın felsefi bir çabayla öğrenmiş olduğu bilgi ile Allah'ın vahyettiği bilgiaynıdır. Bu iki bilgi arasındaki çelişki ise sadece görünürde bir çelişkidir ve dinin derinineinen insanlar felsefe ve dine aynı ölçüde kıymet verirler.Anahtar Kelimeler: İbn Tufeyl, Akıl, Fizik, Metafizik, Din | |
dc.description.abstract | Reason is the only thing that provides knowledge and interest to a person Ibn Tufayl also builthis philosophical system on this basis. According to Ibn Tufayl, people can acquire knowledgeby establishing a relationship between physics and metaphysics without the need for a teacher,and by following nature away from everyone, they can learn the reason for everything fromexistence to extinction through their own experiences. The human mind, which progresses inthis way, can reach the most competent level by rising to the level of the perfect human andreach true knowledge. And the one, who poses this quality becomes a matter of free andlimitless happiness. The philosophical question Ibn Tufail proposes together with the spiritualresult does not only lead to the divine, but completes it. A person who acquires philosophicalknowledge gets the knowledge of divinity from Allah. The contrast between these two is onlyillusionary and a person who shares the depth of the philosophy incorporates the depth of thereligion within.Key Words: Ibn Tufail, Mind, Physics, Metaphysics, Religion | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Felsefe | tr_TR |
dc.subject | Philosophy | en_US |
dc.title | İbn Tufeyl'de aklın yetkinleşmesi | |
dc.title.alternative | The perfection of reason in Ibn Tufail | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2023-09-13 | |
dc.contributor.department | Felsefe Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Reason | |
dc.subject.ytm | Religion | |
dc.subject.ytm | İbn Tufeyl | |
dc.subject.ytm | Islamic philosophy | |
dc.subject.ytm | Metaphysical | |
dc.subject.ytm | Competence | |
dc.identifier.yokid | 10324620 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 711561 | |
dc.description.pages | 108 | |
dc.publisher.discipline | Türk-İslam Felsefesi Bilim Dalı |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |