Show simple item record

dc.contributor.advisorKoca, Emine
dc.contributor.authorYavuz, Özlem
dc.date.accessioned2023-09-22T11:51:25Z
dc.date.available2023-09-22T11:51:25Z
dc.date.submitted2022-12-13
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/736756
dc.description.abstractGençlerin Sürdürülebilir moda hakkındaki farkındalıklarının giysi satın alma davranışlarına etkilerinin ne olduğunu ortaya koymayı amaçlayan bu araştırmanın modeli; tarama modeline dayalı betimsel bir araştırmadır. Tüm üniversite öğrencilerinin evrenini oluşturduğu bu araştırmanın örneklemini Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi ve Van Yüzüncü Yıl Üniversitelerinde öğrenim gören, tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen, gönüllü 505 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından hazırlanan ölçme aracı kullanılmıştır. Üç bölümden oluşan ölçme aracının ilk bölümünde öğrencilerin demografik özelliklerine ilişkin sorular, ikinci bölümünde sürdürülebilirliğe yönelik farkındalıklarını belirlemeyi amaçlayan likert tipi sorular yer almaktadır. Üçüncü bölümde ise bu farkındalığın satın alma davranışına hangi yönde etki ettiği yine likert tipi sorular ile ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışma sonucunda toplanan veriler SPSS-25 paket programı ile analiz edilmiştir. Gençlerin giysi satın alma davranışları nasıl olduğuna ilişkin alt problem sonuçlarına göre; gençlerin yoğun olarak ihtiyaç duyduklarında ve bütçelerine uygun seçenekler olduğunda giysi satın aldıkları ve sıklıkla AVM, online satış siteleri ve cadde mağazalarını tercih ettikleri belirlenmiştir. Gençlerin sürdürülebilir modaya ilişkin tutumlarının incelenmesi alt problemi sonuçlarına göre; ikinci el giysi satın almadıkları görülen gençlerin kendi ihtiyaçları için gelecek kuşakların yaşamını tehlikeye atmaya karşı olumsuz bir tutuma sahip oldukları, sürdürülebilirliğin en son moda trendlerine cevap veren bir yaklaşım olmadığını ve markaların atık ürünleri yeniden kullanmaya dair politikalara geliştirmelerinin gerektiğini düşündükleri gözlenmiştir. Gençlerin sürdürülebilir modaya ilişkin farkındalıklarının giysi satın alma davranışları üzerinde etkisi alt problem sonuçlarına göre; giysi atıklarının geri dönüşüme alınmasına önem verdikleri, geri dönüşümden elde edilen giysileri satın alma oranlarının düşük olduğu, ikinci el giysi satın almayı tercih etmedikleri, giysi satın alırken kaynakların kullanımına ilişkin endişe taşıma oranlarının düşük olduğu belirlenmiştir. Gençlerin, çevre dostu giysileri tercih etmelerinin düşük oranda olduğu, giysi satın alma yerleri olarak sürdürülebilirliğe önem veren yerlere ilişkin arayışlarının az olduğu tespit edilmiştir. Son olarak demografik veriler incelendiğinde; Yaşları daha yüksek olan bireylerin sürdürülebilirliğe yüksek düzeyde önem verdikleri, eğitim durumu doktora düzeyinde olanların sürdürebilirliğe verdikleri önemin yüksek olduğu, medeni duruma göre bekar ve evli bireylerin sürdürebilirliğe ilişkin görüşlerinin birbirine yakın olduğu, çalışan bireylerin sürdürebilirliğe verdikleri önemin yüksek olduğu saptanmıştır.
dc.description.abstractThis study was planned as a correlational descriptive research in accordance with the `relational screening design`. The sample of this study, in which all university students constitute the universe, consists of 505 volunteer students selected by random sampling method, studying at Ankara Hacı Bayram Veli University and Van Yüzüncü Yıl Universities. A measurement tool prepared by the researcher was used to collect the research data. In the first part of the measurement tool, which consists of three parts, there are questions about the demographic characteristics of the students, and in the second part there are likert-type questions that aim to determine their awareness of sustainability. The data collected at the end of the study were analyzed with the SPSS-25packageprogram.According to the results of the sub-problems about how the young people's clothing purchasing behaviors are; It has been determined that young people buy clothes when they need and have options suitable for their budget, and they often prefer shopping malls, online sales sites and street stores. According to the results of the sub-problem of examining the attitudes of young people towards sustainable fashion; It has been observed that young people, who are seen not to buy second-hand clothes, have a negative attitude towards risking the lives of future generations for their own needs, that sustainability is not an approach that responds to the latest fashion trends, and that they think that brands should develop policies on reusing waste products. According to the results of the sub-problem of the effect of young people's awareness of sustainable fashion on their clothing purchasing behavior; It has been determined that they give importance to recycling of clothing waste, the rate of purchasing clothes obtained from recycling is low, they do not prefer to buy second-hand clothing, and the rate of worrying about the use of resources when purchasing clothes is low. It has been determined that young people prefer environmentally friendly clothes at a low rate, and their search for places that give importance to sustainability as places to buy clothes is less. Finally, when the demographic data is examined; It has been determined that individuals with higher ages attach great importance to sustainability, those with a doctorate level of education attach great importance to sustainability, the views of single and married individuals on sustainability are close to each other according to marital status, and the importance given to sustainability by working individuals is high.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGiyim Endüstrisitr_TR
dc.subjectClothing Industryen_US
dc.titleGençlerin sürdürülebilir modaya yönelik farkındalıklarının giysi satın alma davranışlarına etkisi
dc.title.alternativeThe effect of youth's awareness for sustainable fashion on clothing buying behaviors
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-12-13
dc.contributor.departmentModa Tasarımı Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10334323
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid754019
dc.description.pages118
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess