Show simple item record

dc.contributor.advisorToktaş, Pınar
dc.contributor.authorBilgiç, Müzeyyen
dc.date.accessioned2023-09-22T11:51:24Z
dc.date.available2023-09-22T11:51:24Z
dc.date.submitted2023-08-25
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/736755
dc.description.abstractAraştırma konusu olarak Antalya Müzesi'nde Bulunan 88.21.72 No'lu Kur'an-ı Kerim'in Tezhip Özellikleri İncelenerek belgelenmesi amaçlanmıştır. 88.21.72 No'lu Kur'an-ı Kerimin serlevha, zahriye, sûrebaşları, güller, duraklar ve son sayfası müzehhep olup dijital veriler üzerinden incelenmiştir. XVI. yüzyıl dönemine ait Kur'an-ı Kerim'in müzehhep sayfalarındaki tezhip özellikleri teknik, form, kompozisyon, renk ve motif açısından incelenerek eser inceleme formları ile belgelenmiştir. Elde edilen verilerin istatiksel çözümlemeleri yapılarak yorumlanmıştır. Kur'an-ı Kerim zer-ender-zer, çift tahrir, klasik tezhip tekniği uygulanmış, hatayi grubu motifleri ile birlikte rumi ve bulut motifi kullanılmıştır. Desen açısından simetrili desen uygulandığı, sade ve küçük motiflerden oluşan bir tasarımın hâkim olduğu anlaşılmıştır. Zemin rengi olarak altın ve bedahşi lacivert kullanılmıştır. XVI. yüzyıl dönemin sanat anlayışını yansıtan 3 özgün eser tasarlanarak uygulanmıştır.
dc.description.abstractThis thesis aims to illustrate the illumination features that appeared in the Quran with the number 88.21.72 that has been exhibited in the Antalya Museum. The illuminated Front Page (Serlevha), Bookback Page (Zahriye), Surah Titles (Sürebaşları), Roses (Güller), Verse Periods (Duraklar), and Last Page (Hatime Sayfası) of the Quran with the number 88.21.72 have been analyzed in consideration of the digital data. The illumination features on the illuminated pages of the Quran of the 16th century have been examined in terms of technical, form, composition, color, and motive and besides, it has been documented by the work of art review forms. Thence after, the obtained data have been interpreted in the light of their statistical analysis. Besides the classical illumination techniques such as zer-ender-zer, double tahrir (çift tahrir), the hatayi groups motifs, cloud and rumi motifs were applied, as well. Through an intense analysis, it has been determined that the design was highlighted by the naïve and small-scale motifs with the symmetrical pattern while gold and lapis lazuli were used as the base colors. Lastly, three authentic works of art that reflect the art concept of the 16th century were designed and presenteden_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEl Sanatlarıtr_TR
dc.subjectCraftsen_US
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.subjectSanat Tarihitr_TR
dc.subjectArt Historyen_US
dc.titleAntalya Müzesi'nde bulunan 88.21.72 nolu Kur'an-ı Kerim'in tezhip özellikleri
dc.title.alternativeExamination of illumination characteristics of the Holy Quran with inventory number 88.21.72 in Antalya Museum
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-08-25
dc.contributor.departmentGeleneksel Türk Sanatları Ana Sanat Dalı
dc.subject.ytmAntalya Museum
dc.subject.ytmHandicrafts
dc.subject.ytmKoran
dc.subject.ytmMuseums
dc.subject.ytmOrnamentations
dc.subject.ytmIllumination art
dc.identifier.yokid10318339
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid709405
dc.description.pages152
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess