Show simple item record

dc.contributor.advisorDemir, Çiğdem
dc.contributor.authorGöleç, Nurcan
dc.date.accessioned2023-09-22T11:51:24Z
dc.date.available2023-09-22T11:51:24Z
dc.date.submitted2022-04-07
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/736754
dc.description.abstractGelişen teknolojinin sonucu olarak içinde bulunduğumuz dijital çağ, iletişim bilimini de kapsayan devrim niteliğindeki yenilikleri beraberinde getirmiştir. Bu yeniliklerin en kapsamlısı sayılabilecek olan marka; tasarım ve iletişim alanında çalışan araştırmacıların odak noktasına konumlanmış durumdadır. Bu durum markalama sürecinin disiplinlerarası incelenmesine önayak olmuştur. Tüm bu gelişmeler çerçevesinde markalama sürecinin en önemli etkileşim alanı olan marka iletişimi, tüketiciler ve marka arasındaki bağı oluşturur. Markanın, tüketiciler gözünde nereye konumlandırılacağı, alıcının kim olduğu ve ürünün hangi hedef kitleye sunulması gerektiğinin kararları bu aşamada alınır. Dijitalleşme ile hayatımıza giren ve zamanla vazgeçilmez hale gelen sosyal medya, markalama sürecinin ucuz ve en çabuk tüketilen yolu olsa da basılı yayınların karşı konulamaz kalitesi, kâğıdın ve mürekkebin kalıcılığı gibi kriterler basın ilanlarını hala en değerli iletişim kanallarından biri yapmaktadır. Bu doğrultuda yazılı basın, elle tutulur tek tasarım öğesi, fiziksel okuma eyleminin gerçekleştirileceği tek alandır. Basın ilanları ise yazılı basının içerisindeki küçük reklam alanlarıdır ve kendini ön plana çıkarmak için hem okurun ilgisini çekeceği çarpıcı başlıklar ve görseller hem de markasının iletişim öğelerini kullanır. Bu tezde daha önce yapılmış basın ilanları ve bu ilanlar sayesinde kurulan marka iletişiminin hangi aşamalarla geliştiği ve tasarımın temel öğelerinin basın ilanlarında marka iletişimini nasıl desteklediği üzerinde durulmuş, görsel analiz yöntemi ile incelenmiştir. İncelemede niteliksel-betimleme araştırma tekniği kullanılmıştır. Sonuç olarak; basın ilanı tasarımlarının günümüzde marka değeri artıran yönlerinin olduğu, marka farkındalığı oluşumuna katkı sağladığı ve gelişen teknoloji ürünleri ile beraber kullanıldığında kampanyalarda önemli bir yer tuttuğu kanısına varılmıştır.
dc.description.abstractAs a result of the developing technology, the digital age that we live in has brought along some revolutionary innovations including communication studies. Brand which can be thought as the most comprehensive amongst these innovations has become the focus of researchers in the areas of design and communication. This situation lets the designing process be analyzed through interdisciplinary studies. In parallel with these developments, as being the most crucial interaction zone of branding process, brand communication originates the link between the consumers and the brand. The decisions of how the brand will be positioned according to the consumers' view, who will be the recipient and what will be the target group of the product are taken in this process. Although as being a economic and the most easily consumable way of branding process, social media has become indispensable in time with its involvement in our lives through digitalization, thanks to the irresistible quality of printed publications and the permanence of paper and ink, press releases are still one of the most valuable communication channels. Accordingly, printed media is the only tactable design element and the only means through which the physical act of reading is possible. As for press releases are small advertisement areas in printed media and they use striking titles and visuals that will pull the reader's attention and communication items of their brand in order to put themselves forward. In this thesis, some press releases and the developmental process of brand communication created through these releases and also, how the basic elements of design support brand communication are dwelled on and analyzed with the visual examination method. The qualitative description research technique is used for this analysis. As a result, it has been concluded that the press releases designs have some qualities that enhance the brand value, they contribute the formation of brand awareness and they have an important place in campaigns when they are used together with developing technological products.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleMarka iletişiminde basın ilanı tasarımı ve bir uygulama önerisi
dc.title.alternativeDesign of press advertisements in media communication and an application proposal
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-04-07
dc.contributor.departmentMedya Tasarımı Ana Sanat Dalı
dc.identifier.yokid10314345
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA HACI BAYRAM VELİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid715523
dc.description.pages143
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess