Show simple item record

dc.contributor.advisorDemircan, Havva
dc.contributor.authorTopçu, Şeyma
dc.date.accessioned2023-09-22T11:50:03Z
dc.date.available2023-09-22T11:50:03Z
dc.date.submitted2023-04-12
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/736528
dc.description.abstractOyun, ilerleyen zaman içinde kültürle birlikte birikip farklı biçimlere dönüşerek bugünüoluşturan, her çağın kendine özgü güncelini geçmişten aldığı malzemelerle yenidenyapılandıran önemli bir olgudur. 'Oynayan' insan ve hayvan, kimi zaman kendi varlıklarınısürdürebilmek adına yan yana gelerek, kimi zaman ise sağaltma ritüellerinde oyun olgusuylakarşılaşmışlardır. Bu tez kapsamında yapılan çalışma ve araştırmalar, oyunun tarihsel süreçiçinde fiziksel boyuttan dijitale evrilme biçimlerini taklit-tekrar-döngüsellik çerçevesindeinceler. Evrendeki her şeyin bir başlangıcı ve sonu olduğu fikrine dayanarak bu varlıkdöngüsünün bir oyun ve yaratım alanı olduğu görüşü üzerine temellenir. Dünyanın birçark/tekerlek olduğunu düşünen Alman filozof Friedrich Nietzsche'nin 'bengi dönüş'kavramı ile Hollandalı tarihçi-şair Johan Huizinga'nın oyunun kültürden de eski olduğugörüşü bu tez çalışmasının çıkış noktalarındandır. İnsandaki oynama ve yaratma isteğininortaya çıkmasındaki sebepleri ve bu dürtülerle hangi biçimlerde karşılaştığımızla ilgili ortaknoktalar incelenecektir. Tüm bu ilişkilerin ortaya konduğu bu sihirli alan, Huizinga'nındeyimiyle 'magic circle', yaratım ediminin var oluş hazzı içinde beklenmedik bir andagerçekleştiği, oyuncunun çıkarsız ve gönüllü olarak yaratmaya istekli olduğu, evrenselibarındıran ve sanatı oyunlaştıran bir alandır. İnsanın kendi özüne giden bu alanda bir oyuncuolarak bulunduğunu fark edebilmesi ve düşüncenin yaşam döngüsüne uyumlanması yalnızcaoyun dürtüsünün idrakiyle mümkündür. Bu tez kapsamında oyun imgelerinin fiziksel-dijitalboyutta incelenmesiyle oyuna dair doğrudan ve metaforik çıkarımlar/çalışmalar yapılacaktır.Resim, enstalasyon, video-performans ve asamblaj teknikleriyle yapılacak olan buçalışmalar, bireyin kendi ve toplum içindeki dönüşümlerini ortaya koyan ve hayatınbütünlüğüne dahil edilemeyen oyun dürtüsünün ironik yansımalarıdır.Anahtar sözcükler: Oyun, sanat, resim, varlık, çember, nietzsche, döngüsellik, tekrar,mimesis.
dc.description.abstractThe game is an important phenomenon that accumulates with the culture over time andtransforms into different forms, forming the present, reconstructing the unique diary of eachera with materials taken from the past. The 'playing' human and animal have sometimescome together in order to maintain their own existence, and sometimes they haveencountered the phenomenon of game in healing rituals. The studies and researches carriedout within the scope of this thesis examine the ways in which the game has evolved from thephysical dimension to the digital dimension in the historical process within the frameworkof the concepts of imitation-repetition-cyclicality. Based on the idea that everything in theuniverse has a beginning and an end, it is based on the view that this cycle of being is a fieldof game and creation. The German philosopher Friedrich Nietzsche, who thinks that theworld is a cog / wheel, has the concept of 'eternal recurrence' and the Dutch historian-poetJohan Huizinga's view that the game is also older than culture are some of the starting pointsof this thesis. The reasons for the emergence of the desire to play and create in humans andthe common points about the forms in which we encounter these impulses will be examined.This magical space in which all these relationships arise, the 'magic circle' in Huizinga'swords, is a space where the act of creation takes place at an unexpected moment in thepleasure of existence, a space that the player is willing to create without expectation andvoluntarily. This space also incorporates the universal into itself, turning art into a game. Itis possible for a people to realize that themselves is present as an player in this field that goesto own essence, and can harmonize with the life cycle of the thoughts only by understandingthe game impulse. Within the scope of this thesis, direct and metaphorical inferences/studiesabout the game will be made by examining the game images in physical-digital dimension.These works, which will be made with painting, installation, video-performance andassembly techniques, are ironic reflections of the play impulse that reveals thetransformations of a person within himself and in society and cannot be included in thetotality of life.Keywords: Game, art, painting, existence, circle, nietzsche, cyclicity, repetition, mimesis.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGüzel Sanatlartr_TR
dc.subjectFine Artsen_US
dc.titleOyun imgelerinde döngüsel arayışlar
dc.title.alternativeCyclical seekings in game images
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-04-12
dc.contributor.departmentResim Ana Sanat Dalı
dc.identifier.yokid10294028
dc.publisher.instituteGüzel Sanatlar Enstitüsü
dc.publisher.universityHACETTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid784190
dc.description.pages105
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess