Show simple item record

dc.contributor.advisorÖnder, Mehmet Fahrettin
dc.contributor.authorAl-Ghraırı, Omar Dawood Salman
dc.date.accessioned2023-09-22T11:48:44Z
dc.date.available2023-09-22T11:48:44Z
dc.date.submitted2022-07-29
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/736318
dc.description.abstractGünümüzün ekonomik düzeninde markalar, temsil ettikleri ürün ve hizmetlerin bile önüne geçerek değerli hale gelmiştir. Tüketim kültürünün toplumları etkisine almasıyla birlikte, kişiler kendilerini kullandıkları markalara göre tanımlamaya ve kişiliklerini kullandıkları markaya dayandırmaya başlamışlardır. Bu durum markaların gelecekte daha da önemli hale geleceğinin göstergesidir. Ekonomik düzenin devamı için bu kadar önemli hale gelen marka hakkıyla ilgili olarak her ülkede hukuki düzenlemeler yapılmaktadır. Bu düzenlemelerde bir yandan marka ile ilgili temel hususlar düzenlenmekte, diğer yandan da bu hakkın ihlal edilmesi halinde uygulanacak müeyyideler belirlenmektedir.Türkiye'de ve Irak'ta marka hakkıyla ilgili hukuki ve cezai düzenlemeler yapılmıştır. Her iki ülkede de marka hakkının tanımı, bu hakkın kazanılması, kaybedilmesi ve korunması kanuni düzenlemelerle belirlenmiştir. Türkiye ve Irak ortak tarih mirasına sahip iki komşu ülkedir. Bu iki ülkenin marka hakkı ve bu hakkın korunması ile ilgili düzenlemeleri arasında önemli benzerlikler olduğu gibi bazı noktalarda farklılıklar da bulunmaktadır.
dc.description.abstractIn today's economic order, brands have become valuable, even surpassing the products and services they represent. With the impact of the consumer culture on society, people have started to define themselves according to the brands they use and base their personalities on the brand. This is an indication that brands will become even more important in the future.Legal regulations are being made in every country regarding the brand right which has become so important for the continuation of the economic order. These regulations regulate the basic issues related to the brand. On the other hand, sanctions to be applied in case of violation of this right are determined.Civil and criminal law arrangements are made regarding the brand rights in Turkey and Iraq. In both countries, the definition of trademark right, acquisition, loss and protection of this right are determined by legal regulations.Turkey and Iraq are two neighboring countries that have a common history and heritage. There are significant similarities between these two countries regarding trademark rights. On the other hand there are differences at some points regarding the protection of this right.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHukuktr_TR
dc.subjectLawen_US
dc.titleTürk ve Irak hukuklarında markanın korunması
dc.title.alternativeProtection of trademarks in Turkish and Iraqi laws
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-07-29
dc.contributor.departmentÖzel Hukuk Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmComparative law
dc.subject.ytmBrand
dc.subject.ytmTrademark right
dc.subject.ytmTurkish law
dc.subject.ytmIraq law
dc.identifier.yokid10332576
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universitySÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid688938
dc.description.pages119
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess