2000 sonrası Türk sinemasında eşcinsel bireylerin temsili
dc.contributor.advisor | Kula Demir, Nesrin | |
dc.contributor.author | Özdestici, Selin | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T11:46:43Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T11:46:43Z | |
dc.date.submitted | 2022-11-22 | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/735979 | |
dc.description.abstract | Cinsellik tarihi kadar eski olan eşcinsellik, toplumdan topluma derecesi farklılık gösterse de sürekli toplumsal yaptırımlarla ve cezalarla baskı altında tutulmuş, ötekileştirilmiştir. Kadın cinselliğinde var olan kontrol altında tutma durumu eşcinsellikte reddedilme biçiminde gelişmiştir. Toplumdan dışlanma ve marjinal sayılarak sistem dışı bırakılma korkusu yaratılarak toplumsal cinsiyet unsuru aracılığıyla `öteki` cinsel kimlikler baskılanmış ve yok sayılmıştır. Bu yapılırken kültür, din ve sınıfsallık kullanılmış ve cinsiyetler tipleştirilmiştir. Sanat üretimi ataerkil iktidar ve egemen sistem etkisi altında kalmaktan kurtulamamış, topluma uyumlu birey olma anlatıları sanat üretimi içerisinde her zaman var olmuştur. 20. y.y. itibariyle yükselen ve iktidarın en önemli kitleye seslenme aracı olarak kullanılan sinema, söz konusu politik ve toplumsal cinsiyetin yeniden üretim sisteminde yer almıştır. Sinemada eşcinselliğin görünür olması ve güldürü unsuru ya da aşağılanan karakter dışında canlandırılması Dünya Eşcinsel Hareketinin ortaya çıkmasıyla paralellik gösterir. Aynı paralellik Türk Sineması ve Türkiye Eşcinsel Hareketi için de geçerlidir. 2000'lı yıllara kadar sadece yan unsur olarak işlenen eşcinsellik son dönem Türk Sinemasında konu eksenli işlenebilmektedir. Sayısal olarak hala Dünya Sinemasına göre oldukça geride olan Türk Sineması'nda az da olsa dikkate değer örnekler verilmeye çalışılmaktadır.Bu çalışmada, 2000 sonrası Türk Sineması'nda içinde eşcinsel karakterlerin yer aldığı 10 film amaca yönelik örneklem yöntemiyle seçilerek çözümlenmiştir. Söz konusu 10 filmde yer alan 12 karakter içerik analizi yönergesi oluşturularak incelenmiştir.Sonuçta, incelenen filmlerde genel olarak eşcinsel karakterlerin iç dünyalarının anlatımının yüzeysel kaldığı ve yeterince temsil edilmedikleri görülmüştür. | |
dc.description.abstract | Even if it ranges from society to society, the homosexuality, as old as sexuality history, has always been suppressed, alienated by social enforcement and by punishments. Domination which already exists in woman sexuality has developed in the way of being refused in homosexuality. `Other` sexual identities have been suppressed and overlooked throughout social gender factor by creating the fear of being outcast and by regarding them as marginal. While doing this, culture, religion and denomination have been used and genders have been typified. Creation of art hasn‟t been able to escape from the effect of patriarchal power and dominant system, and the narrative of being an individual fitting into society has always existed in the creation of art. Cinema, which has ascended since 20th century and has been the most important tool of power to address towards society, has taken part in the system of re-creating this political and social gender. Appearance of homosexuality in the cinema and portraying homosexuality except for the comic factor and humiliated character show parallelism with the emergence of World Homosexual Movement. Same parallelism is valid for Turkish Cinema and Turkish Homosexual Movement. Homosexuality, which was used only as a theme until 2000s, has been able to use as a topic in recent Turkish Cinema. Still falling behind World Cinema in terms of the number of examples, Turkish Cinema can provide the audience with the staggering examples in the World Queer Cinema, though. Homosexuality has become an important issue which has been dealt with all over the world. In this study, after 2000, ten films in Turkish Cinema, in which homosexual characters are included, were selected and analyzed by purposeful sampling method. In particular, 12 characters in these 10 films were examined by creating the content analysis instruction.As a result, it has been seen that in the films examined, the expression of inner worlds of homosexual characters is in general superficial and not adequately represented. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Radyo-Televizyon | tr_TR |
dc.subject | Radio and Television | en_US |
dc.subject | Sahne ve Görüntü Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Performing and Visual Arts | en_US |
dc.subject | Sosyoloji | tr_TR |
dc.subject | Sociology | en_US |
dc.title | 2000 sonrası Türk sinemasında eşcinsel bireylerin temsili | |
dc.title.alternative | Representation of homoseksual individuals in Turkish cinema after 2000 | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2022-11-22 | |
dc.contributor.department | Sanat ve Tasarım Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10158651 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 754447 | |
dc.description.pages | 186 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |