Show simple item record

dc.contributor.advisorKirman, Mehmet Ali
dc.contributor.authorDemiröz, Hürü
dc.date.accessioned2023-09-22T11:45:50Z
dc.date.available2023-09-22T11:45:50Z
dc.date.submitted2022-03-03
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/735823
dc.description.abstractBu araştırma dindarlık ve maneviyat algısı doğrultusunda ergenlerin dini yaşayış tarzlarının, dünyaya bakış açılarının ve dini kimliklerinin çoklu zekâ alanlarından nasıl etkilendiğini tespit etmek amacıyla yürütülmüştür. Araştırmanın temel problemini ergenlerin dindarlık, maneviyat ve dinî kimlikleri üzerinde çoklu zekâ alanları bir etki yaratabilir mi? sorusu oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan odak grup görüşmesi tekniği ile toplanan verileri önce gruplandırılarak temalar oluşturulmuş ve ardından anlayıcı geleneği doğrultusunda yorumlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden odak grup görüşmesi tekniği ile toplanan veriler önce gruplandırılarak temalar oluşturulmuş ardından anlayıcı gelenek doğrultusunda yorumlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, İstanbul Beşiktaş Kabataş Erkek Lisesi 2019-2020 öğretim yılı mezunu 12 katılımcıdan oluşmaktadır. Katılımcılar 6'sı Kadın 6'sı Erkek cinsiyetinde ve 18-20 yaş aralığındadır. Katılımcıların belirlenmesinde nitel araştırma örnekleme yöntemleri arasında bulunan `Kolay Ulaşılabilir ve Durum Örnekleme Yöntemi` kullanılmıştır. Ulaşılan sonuçlara göre; çoklu zekâ alanlarının ergenlerin dindarlık ve maneviyatına 3 şekilde etki ettiği tespit edilmiştir. 1. Dindarlık ergenler üzerinde sınırlı düzeyde etkiye sahiptir. Dindarlık olgusu ibadetler üzerinde değerlendirilmiştir.2. Maneviyat ise ergenler üzerinde daha büyük bir etkiye sahiptir denilebilir.3. Çoklu zekâ alanlarının genel olarak birçok alanının varlığına dair izler katılımcılar tarafından örneklerle ifade edilmiştir. Araştırma nitel bir çalışma olup, odak grup çalışması kapsamında durum çalışması deseniyle yürütülmüştür. Betimleme ve içerik analiz yöntemleriyle araştırma verileri çözümlenmiştir. Araştırmada ulaştığımız bulgulara göre, ergenlik dönemi dinî -manevi tutum ve yaşayışa etki eden faktörlerden çoklu zekâ alanları katılımcıların verdikleri bilgiler doğrultusunda yorumlanmaya çalışılmıştır.Anahtar Kelimeler: Ergenlik, çoklu zekâ, dindarlık, maneviyat
dc.description.abstractHuman being has biological, spiritual and psychosocial needs that interacts each other. It is aforementioned that Individuals have experiences and decisions that develop within the framework of the meaning they have developed or attributed to social life. When evaluating individuals, it's necessary to evaluate them socially, emotionally, cultural and spiritually. The main purpose of the research is to analyze the effects of religiosity and spirituality on adolescents, and to analyze their thoughts on the concepts of multiple intelligences, religiosity and spirituality, and to make rational inferences within the framework of multiple intelligence theory. This study is based on the determination of the equivalents of multiple intelligence areas, religiosity and spirituality perception and thought in adolescents, and the analysis of the participants' evaluations of the religiosity and spirituality relations in the context of multiple intelligence areas, based on their views and thoughts about their own lives. The study group of the research consists of 12 participants, 6 girls and 6 boys, who were reached by snowball technique from Istanbul Beşiktaş Kabataş High School For Boys graduate students in the 2019-2020 academic year. ''Easily Accessible and Situational Sampling Method'' which is among the qualitative research sampling methods, was used to determine the participants. According to the results obtained, it has been determined that multiple intelligence areas affect the religiosity and spiritually of adolescents in three ways.1. Religiosity has a limited effect on adolescents. The phenomenon of religiosity was evaluated through worship.2. It can be said that spirituality has a greater effect on adolescents.3. In general, the traces of existence of many areas of multiple intelligence fields were expressed by the participants with examples.The research is a qualitative study and was conducted with a case study pattern within the scope of focus group work. The research data were analyzed by descriptive and content analysis methods. According to the findings we have reached in the research, the spiritual attitude of the adolescence period and the multiple intelligence fields, which are among the factors affecting life, were tried to be interpreted in line with the information given by the participants.Keywords: Adolescence, multiple intelligence, religiosity, spiritualityen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDintr_TR
dc.subjectReligionen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleErgenlerde çoklu zekâ, dindarlık ve maneviyat ilişkisi
dc.title.alternativeThe relationship among multiple intelligence, religionisty and spirituality in adolescents
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-03-03
dc.contributor.departmentFelsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10312339
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid710406
dc.description.pages149
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess