Çarpana dokuma tekniklerinin kuyumculuk alanında kullanımı
dc.contributor.advisor | Begiç, Hacer Nurgül | |
dc.contributor.author | Göker, Cesur Yusuf | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T11:45:21Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T11:45:21Z | |
dc.date.submitted | 2023-07-12 | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/735742 | |
dc.description.abstract | El sanatları toplumların kültürlerini gelecek nesillere aktaran ve insanların ihtiyaçlarıdoğrultusunda ortaya çıkmış, ustalık ve hüner gerektiren üretimlerdir. El sanatlarıiçerisinde yer alan çarpana dokumalar, bebek taşımadan eşya bağlamaya kadarbirçok alanda kullanılabilmektedir. Hammaddesi ve tekniğindeki zenginlikleri ilevarlığını günümüze kadar ulaştırmıştır. El dokumaları arasında yer alan zamanzaman kare, dikdörtgen gibi şekilli araçlar, zaman zaman da yer düzenekleri iledokunan çarpana dokumalar, tekniği korunarak yeni desen ve malzemelerleyorumlanmaya çalışılmaktadır.Kuyumculuk, tasarımcısının fikirleri doğrultusunda çizdiği modelleri çeşitli materyalve teknikler kullanarak ortaya çıkarttığı el sanatımızdır. Kuyumculukta hafif, esnekve karmaşık parçalar oluşturmak için genellikle plaka ve tel kullanarak dokuma, örgüve sepet örgü teknikleri uygulanmaktadır. Kuyumculuk üretim unsuru olan tellerdokumaları oluşturan iplikler ile sıcak ve soğuk kadar birbirine zıt görünmektedirler.Sertlikleri çok farklı olsa da kendi içlerinde benzer özelliklere sahiptirler.Bu çalışmanın amacı; kuyumculukta kullanılan örgü tekniklerinden esinlenilerekdisiplinler arası bağlamında geleneksel el sanatlarımızdan olan çarpana dokumanınkuyumculuk teknikleri ile uygulanabilirliğini deneysel yöntemler kullanarak yenitasarımlar oluşturmaktır. Alan yazın tarama yöntemi ile edinilen bilgiler ışığındaatölye de deneysel çalışmalar uygulanmış ve çarpana dokuma tekniği kullanılaraktakılar tasarlanmıştır. Hammadde olarak has gümüş eritilmiş, haddelenmiş ve telhaline getirilerek eşit boylarda kesildikten sonra çarpana dokuma kartları ile farklıdesenlerde dokuma işlemi yapılmıştır. Farklı renkleri elde etmek için ağartılmış veoksitlenerek karartılmış has gümüş ile bakır bir arada kullanılmıştır. | |
dc.description.abstract | Handicrafts are productions that transfer the cultures of societies to futuregenerations and emerged in line with the needs of people, requiring mastery andskill. The impacted weavings in handicrafts can be used in many areas from carryinga baby to tying things. With its raw material and richness in technique, it has reachedits existence until today. Among hand weavings, occasionally square and rectangularshaped tools, and sometimes impacted weavings woven with floor mechanisms aretried to be interpreted with new patterns and materials, while preserving theirtechnique.Jewelery is our handicraft, where the models drawn in line with the ideas of itsdesigner, using various materials and techniques. Weaving, weaving and basketweaving techniques are generally applied using plate and wire to create light, flexibleand complex pieces in jewelery. The wires, which are the element of jeweleryproduction, seem as opposed to each other as hot and cold with the threads that makeup the weavings. Although their hardness is very different, they have similarproperties within themselves.The aim of this study is; Inspired by the knitting techniques used in jewelery, theapplicability of the impactor weaving, which is one of our traditional handicrafts inan interdisciplinary context, with jewelery techniques is to create new designs byusing experimental methods. In the light of the information obtained through thescanning method of the literature, experimental studies were applied in the workshopand the jewelry was designed using the impacted weaving technique. As the rawmaterial, the unique silver was melted, rolled and cut into equal lengths by turning itinto wire, and then weaving in different patterns with the impacted weaving cards. Inorder to obtain different colors, pure silver and copper, which are bleached anddarkened by oxidation, are used together. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | El Sanatları | tr_TR |
dc.subject | Crafts | en_US |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Çarpana dokuma tekniklerinin kuyumculuk alanında kullanımı | |
dc.title.alternative | Use of Multiplier Weaving Techniques in the Field of Jewelry | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2023-07-12 | |
dc.contributor.department | Sanat ve Tasarım Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Çarpana | |
dc.subject.ytm | Weaving techniques | |
dc.subject.ytm | Jewellery | |
dc.subject.ytm | Jewellerys | |
dc.subject.ytm | Design | |
dc.subject.ytm | Jewellery design | |
dc.subject.ytm | Impact weaving | |
dc.identifier.yokid | 10228769 | |
dc.publisher.institute | Güzel Sanatlar Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 682847 | |
dc.description.pages | 105 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |