Show simple item record

dc.contributor.advisorBaytekin, Evrim Pelin
dc.contributor.authorÖzen, Kemal
dc.date.accessioned2023-09-22T11:44:15Z
dc.date.available2023-09-22T11:44:15Z
dc.date.submitted2022-10-19
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/735558
dc.description.abstractGünümüz bilgi, iletişim ve rekabet ortamında hedef kitle desteğinden mahrum kalan kurumların varlıklarını sürdürebilmeleri mümkün olmadığından, bunun bilincinde olan kurumların hedef kitle desteğini sağlayabilmek için stratejik iletişim ve kurumsal algılama yönetimi uyguladıkları görülmektedir.Stratejik iletişim sırasıyla; araştırmaya, planlamaya, uygulamaya ve değerlendirmeye tabi sistematik ve koordine gerektiren bir iletişimdir. Stratejik iletişimin amacı ise kurumun görevini gerçekleştirebilmesi için hedef kitleleri üzerinde kurum fikir ve politikalarını kabul etmeye ikna etmektir. Son yıllardaki teknolojik gelişmeler neticesinde, özellikle internet ve taşınabilir dijital iletişim araçları sayesinde, enformasyon hızı ile birlikte enformasyon kirliliği de arttığından gerçeklerden ziyade, algılamalar daha önemli olmaya başlamıştır. Bu kapsamda insanların tutumlarını, davranışlarını, duygu ve düşüncelerini istenildiği gibi etkileyerek değiştirebilmek için algılama yönetimi, kurumlar tarafından ise hedef kitlelerine karşı kurumsal algılama yönetimi uygulanmaktadır.Bu çalışmada, öncelikle stratejik iletişim ile algı ve algılama yönetimi kavramları ele alınmış, daha sonra kurumsal algılama yönetimi incelenmiştir. Son bölümünde ise ticari bir kurumun stratejik iletişim kapsamında kurumsal algılama yönetimi çabaları, hedef kitlelerinin kurumu nasıl algıladığı ve kuruma yönelik algılama düzeyleri, yakınsayan paralel desen yaklaşımıyla modellenerek karma yöntem araştırma sonucunda ortaya konmuştur. Nitel araştırmada kurumun stratejik iletişim kapsamında kurumsal algılama yönetimi çabalarını ortaya çıkarabilmek için Kurumsal İletişim ve Marka Müdürü ile derinlemesine görüşme yapılmıştır. Nicel araştırmada iç ve dış hedef kitlenin kurumsal kimlik, kurumsal imaj ve kurumsal itibar algılama düzeylerini tespit edebilmek amacıyla kurum çalışanları ve müşterilerine `İtibar Katsayısı Ölçeği (Reputation Quotient [RQ])` ve `Kurumsal Kişileştirme Ölçeği (The Corporate Character Scale)` uygulanmıştır. Nicel ve nitel veriler eş zamanlı olarak toplanmış, ayrı ayrı analiz edilmiş ve birbirleri ile kıyaslanarak bulgular yorumlanmıştır.
dc.description.abstractSince surviving is not possible for organizations that are deprived of target audience support in today's environment of information, communication and competition, it is seen that the organizations that are aware of this apply strategic communication and organizational perception management to acquire target audience support.Strategic communication is a systematic and coordinated communication which is subject to research, planning, implementation and evaluation respectively. The purpose of strategic communication is to convince the target audience to accept the ideas and policies of the organizations so that the organizations can perform their tasks. As a result of the technological developments in recent years, perceptions have become more important than the reality as information pollution has increased along with the speed of information, especially thanks to the internet and portable digital communication tools. In this context, perception management is applied to change people's attitudes, behaviors, emotions and thoughts as desired, while organizational perception management is applied by corporates against their target audiences.In this study, the concepts of strategic communication, perception and perception management are firstly discussed. After that, the topic of organizational perception management is examined. In the last part, organizational perception management efforts of a commercial institution are analyzed within the scope of strategic communication, how their target audience perceives the institution and their perception levels for the institution by modelling with a convergent parallel pattern approach and mixed method.Besides, taking a qualitative research perspective, an in-depth meeting is conducted with the Corporate Communications and Brand Manager in order to uncover the organizational perception management efforts of the institution within the scope of strategic communication. Moreover, `Reputation Quotient [RQ]) and `Corporate Character Scale` are quantitatively applied to the employees and customers of the institution for determining the corporate identity, corporate image and corporate reputation perception levels of the internal and external target audience. Quantitative and qualitative data are collected simultaneously, analyzed separately and the findings are interpreted by comparing them with each other.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHalkla İlişkilertr_TR
dc.subjectPublic Relationsen_US
dc.subjectİletişim Bilimleritr_TR
dc.subjectCommunication Sciencesen_US
dc.titleStratejik iletişim açısından kurumsal algılama yönetimi ve önemi: kurumsal algılama yönetimi üzerine bir araştırma
dc.title.alternativeCorporate perception management and its importance in terms of strategic communication: a research on corporate perception management
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2022-10-19
dc.contributor.departmentHalkla İlişkiler ve Tanıtım Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmCorporation image
dc.subject.ytmCorporate reputation
dc.subject.ytmCorporate identity
dc.subject.ytmPsychological perception
dc.subject.ytmStrategic communication management
dc.identifier.yokid10203964
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityEGE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid744418
dc.description.pages307
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess