dc.contributor.advisor | Uygun, Tuğba | |
dc.contributor.author | Kutlu, İmren | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T11:42:39Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T11:42:39Z | |
dc.date.submitted | 2023-03-10 | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/735279 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada geometri öğretimi alanyazınının ulusal ve uluslararası anlamda özellikve eğilimlerinin belirlenmesi ve karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmanınörneklemini Geometri öğretimi üzerine 1980-2022 yılları arasında yazılmış ve Web ofScience veri tabanında yer alan 439 makale ve aynı yıl aralığında aynı alandayayımlanmış Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi (YÖKTEZ) sitesinde yer alan,Türkiye'de yazılmış 137 tez çalışması oluşturmaktadır. Araştırma, yapısı gereği karmayöntem araştırma desenlerinden biri olan çeşitleme (triangulation) deseni ile örtüşen biryapıda tasarlanmıştır ve 3 aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada Web of Science (WoS)veri tabanından elde edilen geometri öğretimi ile ilgili makalelerin WoS sitesi veVosviewer programıyla bibliyometrik olarak incelenmesi yapılmıştır. Alanda 2020 yılıen üretken yıl, ABD en üretken ülke, `geometri` en sık kullanılan anahtar kelime, Wu(2013) adlı yazarın makalesinin en çok atıf almış çalışma, en çok makaleye sahipderginin Educational Studies in Mathematics dergisi, en çok araştırtma yer alan WoSkategorisinin ise eğitim eğitim araştırmaları olduğuna ulaşılmıştır. İkinci aşamada tezçalışmalarının içerik analizi yapılmıştır. Türkiye'de tez çalışmaları anlamında alanda2019 yılı en üretken yıl, Ankara en üretken il, İç Anadolu bölgesi en üretken bölge, ençok tercih edilen desen nicel araştırma desenleri, en çok araştırmanın doktoraseviyesinde olduğu gibi pek çok sonuca ulaşılmıştır. Son aşamada 439 makale ve 137tezden elde edilen veriler yıllara göre dağılımları ve temalarına göre karşılaştırmalıanalize tabi tutulmuştur. Türkiye'de yazılan tezlerin zamansal gelişiminin uluslararasıdüzeyde yazılan makaleler ile paralellik gösterdiği ancak temaların dağılımı noktasındaTürkiye'de geometri öğretimi alanında disiplinler arası çalışmaların yetersiz kaldığı gibisonuçlara yer verilmiş ve öneriler listelenmiştir. Geometri öğretimi alanında daha öncebenzeri olmayan bu çalışmadan elde edilen bulguların alanda çalışma yapacak olanaraştırmacılara alan hakkında geniş bir perspektif sunması açısından faydası dokunacağıdüşünülmektedir.Anahtar kelimeler: bibliyometrik içerik analizi, geometri öğretimi, matematik eğitimi,web of science, vosviewer. | |
dc.description.abstract | In this study, it was aimed to determine&compare the features and tendencies ofgeometry teaching literature in national and international point of view. The sample ofthe study was composed of 439 articles that were written based on Geometry teachingbetween the years of 1980 and 2022 and took place in Web of Science database andopen-access 137 thesis studies that were published in the same field in the same yearrange, took place in the website of Council of Higher Education National Thesis Center(CoHENTC) and were written in Türkiye. The study, in terms of its structure, wasdesigned in a structure that was matched up with triangulation design which was one ofthe mixed method research designs and it was consisted of 3 stages. In the first stage, thearticles about geometry teaching that were acquired Web of Science database wereexamined in terms of bibliometrics by using WoS and Vosviewer software. It wasconcluded that, in the field of geometry teaching, the year of 2020 was the mostproductive year, The USA was the most productive country, `geometry` was the mostfrequently used keyword, the article of Wu (2013) was the mort referred study,Educational Studies in Mathematics was the journal that had the most articles, and theWoS category having the most researches were the education researches. In the secondstage, content analysis of thesis studies was carried out. In terms of thesis studies inTürkiye, lots of results were acquired such as, in the field, the year of 2019 was the mostproductive year, Ankara was the most productive city, Central Anatolia was the mostproductive region, quantitative research design was the most preferred design, and themost researches were carried out in doctoral degree. In the last stage, data acquired by439 articles and 137 theses was subjected to comparative analysis in terms of theirdistribution of years and themes. The results, such as, the temporal development of thetheses written in Türkiye had parallels with the theses written at international level, butinterdisciplinary studies in the field of geometry failed to satisfy in terms of thedistribution of themes&the suggestions were listed. It was thought that the findingsacquired by this original study in the field of geometry teaching would be useful for thegeometry teaching field and for the researchers that would study in the field in terms ofoffering a board perspective about the field.Keywords: bibliometrics content analysis, geometry teaching, mathematics education,web of science, vosviewer | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Bibliyografya | tr_TR |
dc.subject | Bibliography | en_US |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Matematik | tr_TR |
dc.subject | Mathematics | en_US |
dc.title | Geometri öğretimi üzerine bibliyometrik analiz ve içerik analizi | |
dc.title.alternative | A bibliometric study & content analysis on geometry teaching | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2023-03-10 | |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Geometry teaching | |
dc.subject.ytm | Article bibliography | |
dc.subject.ytm | Mathematics teaching | |
dc.identifier.yokid | 10328170 | |
dc.publisher.institute | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ALANYA ALAADDİN KEYKUBAT ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 777326 | |
dc.description.pages | 180 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |