Çalışanların mesleğe bağlılıkları ile genel sağlık durumları ve yaşam tatminleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Çizel, Rabia | |
dc.contributor.author | Özçakmak, Cennet | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T11:41:40Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T11:41:40Z | |
dc.date.submitted | 2023-05-31 | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/735103 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin mesleki bağlılıklarını, yaşam tatminini ve genel sağlık durumlarını incelemektir. Çalışmada ele alınan kavramlar arasındaki ilişkinin incelenmesi ile alanda çalışan teorisyenlere ve uygulayıcılara fayda sağlayacağı düşünülmektedir. Bu çalışma daha önce yazında çalışılmamış olan mesleki bağlılığın alt boyutlarının ayrı ayrı yaşam tatmini ilişkisini inceleyerek alana katkı sunmaktadır. Çalışmanın bir başka katkısı da mesleki bağlılık, yaşam tatmini ve genel sağlık arasındaki ilişkiyi bir model içerisinde incelemektir. Bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin mesleki bağlılıkları ve mesleki bağlılığın alt boyutları; mesleki duygusal bağlılık, mesleki devam bağlılığı ve mesleki normatif bağlılık boyutları ile birlikte, yaşam tatminleri ve genel sağlık değişkenleri arasındaki ilişki ortaya konularak alana katkı sunmaktadır.Araştırmada veriler, Antalya ilinde Muratpaşa, Konyaaltı ve Kepez ilçelerinde görev yapan sınıf öğretmenlerinden anket yoluyla toplanmıştır. Ankette demografik sorular ile birlikte, yaşam tatminine, mesleki bağlılığa ve genel sağlık durumlarına ilişkin sorulara da yer verilmiştir. Araştırmada verilerin analizi için SPSS ve LISRELL programları kullanılmıştır.Araştırma modelin de mesleki bağlılığın alt boyutlarından olan; mesleki duygusal bağlılık, mesleki devam bağlılığı ve mesleki normatif bağlılıkla beraber, yaşam tatmin durumları ve genel sağlık durumları arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktadır. Yapısal modelin değişkenleri arasındaki ilişkilere bakıldığında, mesleki duygusal bağlılık yaşam tatminine pozitif yönlü bir etki varken, mesleki devam bağlılığı yaşam tatminine negatif yönlü bir etki vardır; yaşam tatmini de genel sağlık durumlarına pozitif yönde etki etmektedir. Bu ilişkilerin ışığında ilgili alanda çalışan akademisyenlere ve uygulayıcılara öneriler sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Mesleki Bağlılık, Yaşam Tatmini, Genel Sağlık ve Sınıf Öğretmenleri | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to examine the professional commitment, life satisfaction and general health status of classroom teachers. It is believed that by examining the relationship between the concepts discussed in the study, it will benefit theorists and practitioners working in the field. This study contributes to the field by examining the relationship between individual life satisfaction of the lower dimensions of professional commitment that were not previously studied in the summer. Another contribution of the study is to examine the relationship between professional commitment, life satisfaction and general health within a model. In this study, classroom teachers contribute to the field by revealing the relationship between life satisfaction and general health variables, along with the dimensions of professional emotional commitment, professional attendance commitment and professional normative commitment, which are the lower dimensions of professional commitment.Data in the study was collected through a survey from classroom teachers working in Muratpaşa, Konyaaltı and Kepez districts in Antalya province. In addition to demographic questions, the survey included questions about life satisfaction, professional commitment and general health conditions. In the analysis of the data, analyses of the research were made using SPSS and LISRELL programs.The research model reveals the relationship between life satisfaction States and general health States, which are one of the lower dimensions of professional commitment; along with professional emotional commitment, professional attendance commitment and professional normative commitment. Looking at the relationships between the variables of the structural model, occupational emotional commitment and occupational attendance commitment affect life satisfaction, while life satisfaction also affects general health conditions. In light of these relationships, recommendations have been made to academics and practitioners working in the relevant field.Keywords: professional commitment, life satisfaction, General Health and Classroom Teachers | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri | tr_TR |
dc.subject | Labour Economics and Industrial Relations | en_US |
dc.title | Çalışanların mesleğe bağlılıkları ile genel sağlık durumları ve yaşam tatminleri arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Examination of the relationship between employee loyalty to the profession and general health conditions and life satisfaction | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2023-05-31 | |
dc.contributor.department | Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Occupational commitment | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Health | |
dc.subject.ytm | Class teachers | |
dc.subject.ytm | Life satisfaction | |
dc.subject.ytm | Health status indicators | |
dc.identifier.yokid | 10228462 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 680008 | |
dc.description.pages | 123 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |