Show simple item record

dc.contributor.advisorTercan Kaas, Evren
dc.contributor.authorBaygül, Salim
dc.date.accessioned2023-09-22T11:41:27Z
dc.date.available2023-09-22T11:41:27Z
dc.date.submitted2023-06-02
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/735066
dc.description.abstractBu araştırma, Batı Akdeniz Bölgesindeki Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Fakültesi olan üniversitelerin Spor Yöneticiliği bölümünde Eğitim ve öğrenim gören Öğrencilerde E-spor Katılımı, Dijital Oyun Bağımlılığı, Akademik Başarı, Problem Çözme Becerisi ve Yaşam Tatmininin incelenmesi amacıyla ele alınmıştır.Verileri toplamada 5 bölümden yararlanılarak anket formu oluşturulmuştur Veri toplama aracı olarak 5 bölümden oluşan bir anket formu kullanılacaktır. Anket formunun birinci bölümünde demografik bulgulara ilişkin sorular, ikinci bölümde ise e-spora yönelik bakış açılarının ve katılımlarının incelendiği anket soruları bulunmaktadır. Bu sorular literatür incelenerek ve e-sporla ilgilenen bireylerin deneyimleri ışığında uzman görüşü alınarak hazırlanacaktır. Üçüncü bölümde dijital oyun bağımlılığı ölçeği, yer almaktadır. Anket formunun dördüncü bölümde problem çözme envanteri yer alacaktır. Problem çözme envanteri öğretmen adaylarının problem çözme beceri algılarını ölçmek amacıyla Heppner ve Petersen tarafından 1982 yılında geliştirilmiş, Şahin, Şahin ve Heppner (1993) tarafından Türkçe'ye adapte edilmiştir Anket formunun 5. Bölümünde ise Diener vd (1985) tarafından geliştirilen `Yaşam Tatmini Ölçeği` kullanılmıştır. Ölçeğin Türkçeye uyarlanması Köker (1991) ve Yetim (1991) tarafından yapılmıştır.Yapılan araştırma sonucunda Spor Yöneticiliği lisans Programımda öğrenim gören öğrencilerin E- Spor ve digital oyunlarla akademik başarıları, uygulama içeren alanlardaki öğrenmeleri Problemler karşısında hızlı ve doğru refleks göstermeleri belirli düzeyde pozitif yönde artacaktır.
dc.description.abstractThis research has been studied to examine E-sports Participation, Digital Game Addiction, Academic Achievement, Problem Solving Skills and Life Satisfaction in Students who receive education and training in the Department of Physical Education and Sports Sciences in the Western Mediterranean Region, in the Department of Sports Management of universities.A questionnaire form consisting of 5 sections will be used as a data collection tool. In the first part of the questionnaire, there are questions related to demographic findings, and in the second part, there are questionnaire questions in which the perspectives and participation towards e-sport are examined. These questions will be prepared by examining the literature and getting expert opinion in the light of the experiences of individuals interested in e-sports.In the third part, the digital game addiction scale is included. In the fourth section of the questionnaire, problem solving inventory will be included. The problem-solving inventory was developed by Heppner and Petersen in 1982 to measure the problem-solving skills perceptions of prospective teachers, and was adapted to Turkish by Şahin, Şahin and Heppner (1993). In the 5th part of the questionnaire, the `Life Satisfaction Scale` developed by Diener et al. (1985) ` used. The scale was adapted to Turkish by Köker (1991) and Yetim (1991).At the end of the study, E-sports Participation, Digital Game Addiction, Academic Achievement, Problem Solving Skill and Life Satisfaction were found in accordance with the literature. In line with these, the Self-Leadership Scale and the BEM Gender Role Inventory scale were found to be more successful in motivating and directing themselves in the leadership behavior skills of those who do feminine, masculine and impartial sports branches and those who do feminine and neutral sports.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSportr_TR
dc.subjectSportsen_US
dc.titleSpor yöneticiliği öğrencilerinde e-spor katılımı, dijital oyun bağımlılığı, akademik başarı, problem çözme becerisi ve yaşam tatmininin incelenmesi (Batı Akdeniz örneği)
dc.title.alternativeExamining e-sports participation, digital game addiction, academic success, problem solving skill and life satisfaction in sports management students (Western Mediterranean example)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-06-02
dc.contributor.departmentSpor Yöneticiliği Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmPhysical education and sport faculty
dc.subject.ytmDigital games
dc.subject.ytmProblem solving ability
dc.subject.ytmSport management
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmLife satisfaction
dc.subject.ytmElectronic sports
dc.subject.ytmGame addiction
dc.identifier.yokid10324777
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityAKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid680111
dc.description.pages85
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess