Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzdaş, Faysal
dc.contributor.authorÇetin, Berçem
dc.date.accessioned2023-09-22T11:39:46Z
dc.date.available2023-09-22T11:39:46Z
dc.date.submitted2023-02-02
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/734783
dc.description.abstractAraştırmanın amacı ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin, okul iklimi veöğrencilerdeki istenmeyen davranışları nasıl değerlendirdiklerini ortaya koymaktır.Araştırmanın evrenini Diyarbakır ilinde ortaokullarda görev yapan öğretmenleroluşturmaktadır. Örneklemi ise Diyarbakır ilinin dört merkez ilçesindeki(Bağlar, Sur,Kayapınar, Yenişehir) ortaokullarda görev yapan 245 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler,Betimsel araştırma yöntemlerinden karma araştırma modeli kullanılarak toplanmıştır. Nicelveri toplama aracı olarak `Okul İklimi` ve `İstenmeyen Davranış Ölçeği` ölçekleri, nitelveriler için de görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde, ortalama, standartsapma, Bağımsız Gruplar t-testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına bakıldığında cinsiyete göre `Bireyler Arası İlişkiler` ve `SınıfDışı Davranışlar` boyutu `Bazen` düzeyinde `Zarar Verici Davranışlar` boyutu ise`Hiçbir Zaman` düzeyindedir. Eğitim durumu ve mevcut okulda çalışma süresine göreöğretmen görüş ortalamaları arasındaki farklar anlamlı değildir. `Okul İklimi` ölçeğine göre`Demokratiklik ve Okula Adama`, `Liderlik ve Etkileşim`, `Başarı Etkenleri` ve`Samimiyet` boyutları cinsiyete göre `Çoğu Zaman`; `Çatışma` boyutu `Nadiren`düzeyindedir. Okul ikliminin `liderlik ve etkileşim` alt boyutunda cinsiyete göre öğretmengörüşlerinin ortalamasına bakıldığında erkek öğretmenler lehine anlamlı bir fark vardır.Erkek öğretmenlerin yöneticilerle daha iyi ilişki kurdukları söylenebilir. Eğitim durumu vemevcut okulda çalışma süresine göre görüş ortalamaları arasındaki fark anlamlı değildir.Mesleki kıdemde ise kıdemi 1-5 yıl olan öğretmenlerle 6-10 yıl olan öğretmenlerin görüşleriortalamasının arasındaki fark hem okul iklimi hem de istenmeyen öğrenci davranışlarına göre anlamlıdır. Buna göre yeni başlayan öğretmenler deneyimli öğretmenlere göre daha çoksorun yaşamaktadır. Bu durumun deneyim eksikliğinden kaynaklandığı söylenebilir.Anahtar Sözcükler: Öğretmen, Okul İklimi, Davranış, İstenmeyen Öğrenci Davranışları
dc.description.abstractThe aim of the study is to reveal how the teachers working in secondary schoolsevaluate the school climate and misbehaviors of students.Teachers working in secondary schools consist of the universe of the study. Thesample consists of 245 teachers working in secondary schools in four central districts ofDiyarbakır(Bağlar,Sur,Kayapınar,Yenişehir).The datawere collected using the mixed research model, one of the descriptive researchmethod.`School Climate` and `Undesirable BehaviorScale` scales were used as quantitativedata collection tools, and an interview form was used for qualitative data.Mean, Standard deviation, Independent Groups t-test and One-Way Analysis of Variancewere used in the analysis of quantitative data.According to the results of the research, the `Relationships Between Individuals` and`Out of Class Behaviors` dimension are at the level of `Sometimes` and the dimension of`Harmful Behaviors` is at the level of `Never`.The differences between the averages of teachers' opinions according to educational statusand working time at the current school are not significant.According to the `School Climate` scale, `Democracy and Dedication to School`,`Leadership and Interaction`, `Success Factors` and `Sincerity` dimensions are `Always`;The `Conflict` dimension is at the `Rarely` level.In the `leadership and interaction` sub-dimension of the school climate, there is a significantdifference in favor of male teachers when the average of teachers' opinions by gender isexamined.It can be said that male teachers have a better relationship with the administrators.The difference between the mean views according to education level and working time at thecurrent school is not significant. In terms of professional seniority, the difference betweenthe opinions of teachers with 1-5 years of seniority and teachers with 6-10 years of seniorityis significant according to both school climate and undesirable student behaviors.Accordingly, novice teachers have more problems than experienced teachers. It can be saidthat this situation is due to the lack of experience.Keywords: Teacher, School Climate, Behavior, Misbehavior in Studentsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokullarda okul iklimi ve istenmeyen öğrenci davranışlarına ilişkin öğretmen görüşleri
dc.title.alternativeTeacher views relating to school climate and misbehaviors of student in secondary schools
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2023-02-02
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmUnwanted student behavior
dc.subject.ytmSchool climate
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmTeacher opinions
dc.subject.ytmScales
dc.identifier.yokid10333336
dc.publisher.instituteLisansüstü Eğitim Enstitüsü
dc.publisher.universityMARDİN ARTUKLU ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid671574
dc.description.pages138
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess