Show simple item record

dc.contributor.advisorÇetin, Alptekin
dc.contributor.authorHadutoğlu, Berna
dc.date.accessioned2023-09-22T11:38:53Z
dc.date.available2023-09-22T11:38:53Z
dc.date.submitted2022-06-21
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/734630
dc.description.abstractMadde kullanımı ve bağımlılığı özellikle lise dönemindeki bireylerde başta olmaküzere gençlerde hatta çocuklarda giderek artmakta olup bağımlılıkla mücadeledeözellikle okul temelli önleme programlarına öncelik verilmesi gerekmektedir. Buçalışmalarda öğretmenlere çok büyük sorumluluklar düşeceğinden ve öğretmenlerintutumları çalışmaların başarısını etkileyeceğinden bu çalışmada ortaöğretimde görevyapan öğretmenlerin bağımlılık yapıcı madde kullanan bireylere yönelik tutumlarınınincelenmesi amaçlanmıştır.Çalışmaya 2018-2019 eğitim ve öğretim yılında İstanbul ilinde Bahçelievler ve Fatihilçelerinde bulunan kamu ve özel kurumlarda görev alan 42' si kadın, 117' si erkeköğretmen olmak üzere toplam 159 kişi katılmıştır.Katılımcılara Kişisel Bilgi Formu ve Bağımlılık Yapıcı Madde (BYM) KullananBireylere Yönelik Tutum Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 20.0programı ile analiz edilmiş ve anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir.Verilerin istatistiksel analizlerinde, iki gruplu bağımsız değişkenlerde `t-testi` veikiden fazla gruplarda ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Bağımsız gruplararasındaki farklılığın kaynağının belirlenmesi amacıyla pot-hoc analizi yapılmıştır.Araştırmada, bağımlılık yapıcı madde kullanan bireylere yönelik ortaöğretim/ liseöğretmenlerinin tutumları ile cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem, sigara vealkol kullanıp/ kullanmama, bağımlılık yapıcı madde kullanılan ortamda bulunup/bulunmama değişkenleri arasında anlamlı farklar olduğu, bağımlılıkla ilgili eğitimekatılıp/ katılmama, branş ve çalıştığı kurum değişkenleri ile anlamlı farklarolmadığıbulunmuştur. Bulgular,literatüre uygun olarak tartışılıp yorumlanmıştır.Sonuç olarak; ortaöğretim öğretmenlerinin bağımlılık ve bağımlılık yapıcımaddelerle ilgili bilgi ve farkındalık düzeyinin arttırılmasına ihtiyaç duyulmakta olupbunun BYM kullanan bireylere yönelik tutumu olumlu yönde geliştireceği mümküngörünmektedir.Anahtar kelimeler: Bağımlılık, madde bağımlılığı, bağımlılık yapıcı maddeler,bağımlılıkla mücadele,ergenlik, öğretmen, tutum
dc.description.abstractSubstance use and addiction are increasing especially in high school individuals,especially among young people and even children, and priority should be given toschool-based prevention programs in the fight against addiction. In this study, it isaimed to investigate the attitudes of teachers working in secondary education towardsindividuals who use addictive substances as teachers will have great responsibilities andtheir attitudes will affect the success of the studies.A total of 159 teachers, 42 female and 117 male, working in public and privateinstitutions in Bahçelievler and Fatih districts of İstanbul in 2018-2019 academic yearparticipated the study.The Personal Information Form and the Attitude Scale towards Individuals usingAddictive Substance (RDS) were administered to the participants.The data of the studywere analyzed with SPSS 20.0 program and the significance level was accepted as p<0.05.In the statistical analysis of the data, t-test was used for independent variableswith two groups and one-way analysis of variance was used with more than two groups.Pot-hoc analysis was performed to determine the source of the difference betweenindependent groups.In the study, attitudes of secondary / high school teachers towards individuals usingaddictive substance, gender, age, marital status, professional seniority, smoking andalcohol use / non-use, whether there are significant differences between the presence orabsence of addictive substance use, It was found that there were no significantdifferences with non-attendance, branch and institution variables.The findings werediscussed and interpreted in accordance with the literature.As a result; It is necessary to increase the level of knowledge and awareness ofsecondary school teachers about addictive and addictive substances and it seemspossible that this will positively improve the attitude towards individuals using ICP.Key Words:Addiction, substance addiction, addictive substances, combating addiction,adolescence, teacher, attitudeen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectUyuşturucu Alışkanlığı ve Alkolizmtr_TR
dc.subjectDrug Addiction and Alcoholismen_US
dc.titleOrtaöğretim öğretmenlerinin bağımlılık yapıcı madde kullanan bireylere yönelik tutumlarının incelenmesi
dc.title.alternativeExamination of the high school teachers attitudes towards the people using addictive drugs
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-06-21
dc.contributor.departmentBağımlılık Danışmanlığı ve Rehabilitasyon Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10241740
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid728609
dc.description.pages122
dc.publisher.disciplineBağımlılık Danışmanlığı ve Rehabilitasyon Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess