Show simple item record

dc.contributor.advisorSarp, Arife Kebire Nilgün
dc.contributor.authorKudret, Serap
dc.date.accessioned2023-09-22T11:38:43Z
dc.date.available2023-09-22T11:38:43Z
dc.date.submitted2022-04-18
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/734601
dc.description.abstractBu araştırma , özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev yapan eğitimcilerin çocuklardaki fiziksel istismar belirtilerine yönelik farkındalıklarını ve bilgi düzeyini tespit etmek amacıyla yapılmıştır.Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde bulunan özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev yapan 83 erkek , 162 kadın olmak üzere toplam 245 eğitimci oluşturmaktadır.Araştırmada fiziksel istismar belirtileri anket formu kullanılmıştır. İstatistiksel analizler IBM SPSS Statistics 25.0 programında yapılmıştır.Araştırmaya dahil edilen katılımcıların %66,1'i kadın ve %33,9'ü erkektir. Eğitimcilerin çocuk ihmal ve istismar eğitimi alma oranları %60'tır. Katılımcıların %81,6'sı çocuk istismarını ve ihmalini bildirmenin yasal bir sorumluluk olduğunu ve %84,1'i durumun bildirilmesi gerektiğini belirtmiştir. Katılımcılar en çok karşılaşılan istismar türlerinin duygusal ve fiziksel istismar olduğunu belirtmiştir.Araştırma sonucunda özel eğitim kurumlarında görev yapan eğitimcilerin fiziksel istismar belirtilerine yönelik farkındalıklarının yüksek olduğu bulunmuştur. Araştırmada cinsiyete ve branşlara göre fiziksel istismar saptama farkındalığının değiştiği saptanmıştır. Fakat hizmet süresine göre fiziksel istismar saptama farkındalığının değişmediği bulunmuştur. Branşlara göre ankette en yüksek puan fizyoterapistler tarafından alınmıştır. Araştırmada katılımcıların fiziksel istismar belirtileri ile karşılaşma sıklığının anket puan ortalamasına göre düşük olduğu bulunmuştur.
dc.description.abstractThe tesearches have been conducted to determine the awareness and level of knowledge of teachers working in special education and rehabilitation schools about child physical abuse symptoms in children and neglect. Depending on this purpose, it was carried out among 245 trainers working in special education and rehabilitation schools in Istanbul. `Physical abuse symptoms questionnaire form` was used in the study. Statistical analyzes were performed using IBM SPSS Statistics 25.0 program.The research included 66.1% women and 33.9% men participants. The rate of educators who received training on child neglect and abuse is 60%. 81.6% of the participants stated that reporting child abuse and neglect is a legal responsibility, 84.1% stated that the situation should be reported. Participants noted that the most common types of abuse are emotional and physical abuse.As a result of the research, it was determined that the awareness of the educators working in special education and rehabilitation schools to encounter physical abuse is high. In the study, it was determined that the awareness of encountering physical abuse varies according to gender and branches. However, it was observed that the awareness of detecting physical abuse did not change according to the service period. Physiotherapists got the highest score in the scale according to the branches. In the research , it was found that the participants were physically abused, but this rate was low.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectÇocuk Sağlığı ve Hastalıklarıtr_TR
dc.subjectChild Health and Diseasesen_US
dc.titleÖzel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde görev yapan eğitim personelinin , özel eğitim alan çocuklardaki fiziksel istismar belirtilerine ilişkin farkındalıkları (İstanbul il örneği )
dc.title.alternativeAwareness of the symptoms of the training staff of education and rehabilitation centers at special physical abuse about the children who get special education and rehabilitation (the sample of İstanbul province)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-04-18
dc.contributor.departmentÇocuk Gelişimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmChild development
dc.subject.ytmChild abuse
dc.subject.ytmIstanbul
dc.subject.ytmHandicapped children who need special education
dc.subject.ytmPersonnel
dc.subject.ytmSpecial education
dc.subject.ytmSpecial education support services
dc.subject.ytmAwareness
dc.identifier.yokid10244194
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid664825
dc.description.pages101
dc.publisher.disciplineÇocuk Gelişimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess