Show simple item record

dc.contributor.advisorÜlküer, Nurper
dc.contributor.authorAktaş, Gül Damla
dc.date.accessioned2023-09-22T11:38:42Z
dc.date.available2023-09-22T11:38:42Z
dc.date.submitted2022-12-08
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/734599
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, okul öncesine devam eden 60-72 aylık çocukların ekran başında geçirdikleri sürenin görsel algı ve dikkat becerilerine olan etkilerinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ilinin Pendik ilçesinde yer alan iki özel okulda, okul öncesi eğitime devam eden 28'i kız, 29'u erkek olmak üzere toplam 57 çocuk ve bu çocukların ebeveynleri oluşturmaktadır. Araştırmada çocukların kendileri ve aileleri hakkındaki bilgileri elde etmek amacıyla 'Kişisel Bilgi Formu', çocukların görsel algı becerilerini test etmek amacıyla 'Frostig Görsel Algı Tesit, dikkat becerilerini test etmek amacıyla ise 'Frankfurter Dikkat Testi' kullanılmıştır. Elde edilen bilgilerin analizi için; SPSS (Statistical Package Program for Social Science) version 21.0 programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çocukların ekran başında geçirdikleri süre ile görsel algı ve dikkat becerileri arasında anlamlı düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Çocukların cinsiyetlerine göre görsel algı ve dikkat becerileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamamıştır. Ekran başında yemek yeme, ekran başından zorla kalkma, ebeveynin çocuğuna kitap okuma sıklığı çocukların görsel algı ve dikkat becerilerini etkilediği sonucuna varılmıştır. Ebeveyniyle oyun oynayan ve ebeveyniyle ekran başında vakit geçiren çocukların görsel algı ve dikkat puanları, diğer çocukların aldıkları puanlara oranla anlamlı derecede yüksek olarak bulunmuştur.Anahtar Kelimeler: Dikkat, ekran süresi, görsel algı, okul öncesi
dc.description.abstractThe aim of this research is to examine the effects of screen time on visual perception and attention skills of 60-72 months preschool children. The sample of the study consists of a total of 57 students, 28 girls and 29 boys, attending pre-school education in two private schools in the Pendik district of Istanbul, and the parents of these children. In the research, 'Personal Information Form' was used to obtain information about the children themselves and their families, 'Frostig Visual Perception Test' was used to test the visual perception skills of the children, and 'Frankfurter Attention Test' was used to test their attention skills. For the analysis of the information obtained; SPSS (Statistical Package Program for Social Science) version 21.0 program was used. The research results point to a significant relationship between the time spent in front of the screen by children and their visual perception and attention skills. No statistically significant difference was found between the visual perception and attention skills of the children according to their gender. It was concluded that eating in front of the screen, getting up forcibly from the screen, and the frequency of parents reading to their children affect the visual perception and attention skills of the children. The visual perception and attention scores of children who play games with their parents and spend time with their parents in front of the screen were found to be significantly higher than the scores of other children.Keywords: Attention, preschool, screen time, visual perceptionen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectÇocuk Sağlığı ve Hastalıklarıtr_TR
dc.subjectChild Health and Diseasesen_US
dc.titleOkul öncesine devam eden 60- 72 aylık çocukların ekran başında geçirdikleri sürenin görsel algı ve dikkat becerilerine olan etkisi
dc.title.alternativeThe effect of the length of screen time on visual perceptions and attention skills of pre-school children, age between 60-72 months.
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-12-08
dc.contributor.departmentÇocuk Gelişimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAttention
dc.subject.ytmVisual perception
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmChildren
dc.subject.ytmScreen addiction
dc.identifier.yokid10314662
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid689049
dc.description.pages76
dc.publisher.disciplineÇocuk Gelişimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess