Show simple item record

dc.contributor.advisorAkyürek, Süleyman
dc.contributor.authorGöksün, Ayşe Nur
dc.date.accessioned2023-09-22T11:35:43Z
dc.date.available2023-09-22T11:35:43Z
dc.date.submitted2022-06-09
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/734100
dc.description.abstractAraştırma yeni bir uygulama olan örgün eğitimle birlikte hafızlık projesinde verilen eğitim sürecini ortaya koymaktadır. 2014 yılında uygulamaya geçen örgün eğitimle birlikte hafızlık projesi imam hatip ortaokullarında uygulanmaktadır. Uygulama, öğrencilerin örgün eğitimlerine ara vermeden hafızlık yapmasını sağlamaktadır. Çalışmamızda proje uygulayan okullarda verilen, hafızlığa hazırlık eğitim süreci incelenmiştir. İlgili okullardaki öğrenci seçimi, hafızlığa hazırlık eğitimi, öğrenci motivasyonu, hafızlığa hazırlık eğitimini etkileyen faktörler, hafızlık eğitimi sonrasında okul ve meslek seçimi, paydaşlarla ilişki ve süreçte yaşanılan sorunlar bir bütün olarak ele alınmıştır. Araştırma nitel olarak yapılmış ve veriler görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Araştırma örgün eğitimle birlikte hafızlık projesi uygulayan okullarda, hafızlığa hazırlık eğitiminin verildiği 5. sınıf Kur'an kursu öğreticileri, öğrencileri ve kurs içi komisyon üyeleri ile görüşülerek gerçekleştirilmiştir. Çalışmada 22 kişi ile görüşme yapılmıştır.Çalışmada hafızlığa hazırlık eğitim süreci ile ilgili ulaşılan veriler paylaşılmış ve uygulama hakkında bilgi verilmiştir. Araştırma sonucunda örgün eğitimle birlikte hafızlık projesinin sistem ve işleyiş bakımından bazı eksiklikleri olduğu tespit edilmiş, uygulamanın gelişme aşamasında olmasının eğitim sürecinin kalitesini olumsuz etkilediği görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Örgün Eğitim, İmam Hatip Ortaokulu, Proje Okul, Hafızlık, Hafızlığa Hazırlık
dc.description.abstractThe research reveals the education process given in the hafiz project together with the formal education, which is a new practice. With the formal education put into practice in 2014, the hafiz project is implemented in imam hatip secondary schools. The application allows students to be hafiz without interrupting their formal education. In our study, the preparatory education for memorization, which is given in the schools that implement the project, has been examined. The selection of students in the relevant schools, preparation for hafiz training, student motivation, the factors affecting the preparation training for hafiz, the choice of school and profession after the hafiz training, the relationship with the stakeholders and the problems experienced in the process are discussed as a whole.The research was conducted qualitatively and the data were obtained by interview technique. The research was carried out by interviewing the 5th grade Qur'an course teachers, students and in-course commission members, where preparation for memorization training is given in schools that implement the hafiz project together with formal education. In the study, 22 people were interviewed.In the study, the data obtained about the preparation training process for memorization were shared and information about the application was given. As a result of the research, it has been determined that there are some deficiencies in the system and functioning of the memory project together with the formal education, and it has been seen that the application's being in the development stage negatively affects the quality of the education process.Keywords: Formal Education, Imam Hatip Secondary School, Project School, Hafiz, Preparation for Hafizen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectDintr_TR
dc.subjectReligionen_US
dc.titleKur'an kursu öğretici ve öğrencilerine göre proje okullardaki hafızlığa hazırlık eğitimi (Kayseri örneği)
dc.title.alternativeProject according to Qur'an course teachers and students preparatory education in schools (Kayseri example)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2022-06-09
dc.contributor.departmentFelsefe ve Din Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10212150
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityERCİYES ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid721136
dc.description.pages260
dc.publisher.disciplineDin Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess