Show simple item record

dc.contributor.advisorKaramustafa, Kurtuluş
dc.contributor.authorÜlker, Pembe
dc.date.accessioned2023-09-22T11:35:22Z
dc.date.available2023-09-22T11:35:22Z
dc.date.submitted2023-06-02
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/734039
dc.description.abstractGenişletilmiş M-R Modeli'nden yararlanılan bu tez çalışmasında restoranlarda yaşanan hizmet hatasının şiddeti ile olumsuz duygular, memnuniyetsizlik düzeyi, işletmeyi değiştirme niyeti ve olumsuz duyurum yayma niyeti arasındaki ilişkilerin tespit edilmesi ve bu ilişkilerde hatanın kontrol edilebilirliğine ve istikrarlılığına dair müşteri algısının düzenleyici rolünün belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada nicel araştırma yaklaşımı benimsenmiş ve veri toplama tekniği olarak anket yönteminden yararlanılmıştır. Kolayda örnekleme yönteminden yararlanılarak 902 adet anket toplanmıştır. Katılımcıların hatırladığı bir hizmet hatası olmaması (104 adet), hata sonrası hizmet telafisi almış olması (116 adet) ve bazı anketlerin uç değerlere sahip olması (89 adet) gibi durumlara ek olarak soru formunun çevrimiçi ortamda uygulanmasının oluşturduğu birtakım sorunlardan dolayı (32 adet) toplamda 341 anket analiz dışı bırakılmıştır. Türkiye'deki 50 farklı şehirden toplanan 561 anket ile devam edilen çalışmada veri çoklu grup yapısal eşitlik modellemesi ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçları hatanın şiddetinin olumsuz duygular ile memnuniyetsizlik düzeyini, olumsuz duyguların olumsuz duyurum yayma niyetini ve memnuniyetsizlik düzeyinin ise işletme değiştirme niyeti ile olumsuz duyurum yayma niyetini olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. İlave olarak hem hatanın kontrol edilebilirlik algısının hem de istikrarlılık algısının hatanın şiddeti ile olumsuz duygular arasında düzenleyici bir rol oynadığı tespit edilmiştir. Restoran ortamının temel alındığı bu çalışmada sonuçlar çalışmada benimsenen uyaran, organizma ve tepkiden oluşan modeli önemli ölçüde doğrulamaktadır.Anahtar Kelimeler: Restoran deneyimi, Hizmet hatası, Genişletilmiş M-R Modeli, Atfetme Teorisi, S-O-R Paradigması
dc.description.abstractIn this thesis study, which makes use of the Extended M-R Model, it is aimed to determine the relationships between the severity of the service failure experienced in restaurants, negative emotions, the level of dissatisfaction, switching intention and the intention to spread negative WOM, and to determine the moderating role of the customer's perception of the controllability and stability of the failure in these relationships. Quantitative research approach was adopted, and a questionnaire was used as data collection technique. By using convenience sampling method 902 data were collected. A total of 341 surveys were excluded from the analysis due to some reasons like problems arising from the application of the questionnaire online (32), participants who do not remember any service failures (104), participants who received service recovery after failure (116), and outlier values (89). In the study, which continued with 561 surveys collected from 50 different cities in Turkey, the data were analysed with multi-group structural equation modeling. The results of the analysis show that the severity of the failure positively affects the level of negative emotions and dissatisfaction, negative emotions affect the intention to spread negative WOM, and the level of dissatisfaction positively affects switching intention and the intention to spread negative WOM. In addition, it has been determined that both the perception of controllability and the perception of stability have a moderator role between the severity of the failure and negative emotions. The results of this study, which is based on the restaurant environment, confirm stimulus, organism and response model to a large extent.Keywords: Restaurant experience, Service failure, Extended M-R Model, Attribution Theory, S-O-R Paradigmen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectTurizmtr_TR
dc.subjectTourismen_US
dc.titleRestoran deneyimleri ve atfetme teorisinin rolü
dc.title.alternativeRestaurant experiences and the role of attribution theory
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2023-06-02
dc.contributor.departmentTurizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmSelf attribution
dc.subject.ytmCultural tourism
dc.subject.ytmCulinary tourism
dc.subject.ytmCausal attribution
dc.subject.ytmCausal attribution theory
dc.subject.ytmExperiential tourism
dc.identifier.yokid10337008
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityERCİYES ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid794980
dc.description.pages190
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess