Ortaöğretim 9. sınıf matematik dersi öğretim programının değerlendirilmesi
dc.contributor.advisor | Şahan, Hasan Hüseyin | |
dc.contributor.author | Demir, Tuğba | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T11:34:11Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T11:34:11Z | |
dc.date.submitted | 2021-11-08 | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/733860 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada ortaöğretim 9. sınıf matematik dersi öğretim programının, program ögelerine dayalı değerlendirme modeli ile öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel ve nitel yöntemlerin bir arada olduğu karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Erzurum il merkezindeki ortaöğretim kurumlarında görev yapan 193 matematik öğretmeni oluşturmuştur. Ayrıca Eğitim Programlarını Değerlendirme Ölçeği uygulanan öğretmenler arasından 10 matematik öğretmeni ile görüşme yapılmıştır. Araştırmada belirlenen alt problemlere ilişkin verileri elde etmek amacıyla nicel ve nitel veri toplama araçları birlikte kullanılmıştır. Nicel veri toplama amacıyla kullanılan `Eğitim Programlarını Değerlendirme Ölçeği`nin Cronbach Alpha değeri 0,973 olarak hesaplanmıştır. Nitel veri toplama amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış ve kapsam geçerliliğini sağlamak amacıyla dört alan uzmanın görüşüne başvurulmuştur. Ölçek yoluyla elde edilen nicel verilerin analizi Statistical Package for the Social Sciences (SPPS) 22 istatistik programı ile yapılmıştır. Araştırmada nicel verilerin çözümlenmesinde öğretmen görüşlerine ilişkin frekans, aritmetik ortalama, standart sapma hesaplanmıştır. Çeşitli değişkenlere (cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, mezun durumu ve hizmet süresi) göre anlamlı farklılık olup olmadığını analiz etmek amacıyla da bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testleri uygulanmıştır. Görüşme yoluyla elde edilen nitel veriler içerik analizi ile yorumlanmıştır. Araştırmanın nicel verileri sonucunda, öğretmenlerin programdaki hedeflerin açık ve net olarak ortaya konulduğu, programın içerik boyutunda sunulan bilgilerin bilimsel açıdan doğru olduğu ve programın içerik boyutunun öğrencilerin önceki öğrenmeleriyle kaynaşıklık sağladığı görüşlerine katıldıkları sonucuna ulaşılmıştır. Programın her bir ögesine dair yapılan analizler sonucunda öğretmen görüşlerinde çeşitli değişkenlere (cinsiyet, yaş, öğrenim durumu, mezun durumu ve hizmet süresi) göre anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel verileri, öğretmenlerin programın ögelerini genel olarak tutarlı ve uyumlu buldukları ancak uygulama açısından sıkıntı yaşadıkları sonucunu ortaya koymuştur. Katılımcılar özellikle öğrenci hazırbulunuşluk düzeylerinin düşük olması, 9.sınıf matematik içeriğinin yoğun olması ve kullanılabilecek materyal eksikliğinden kaynaklı sorunlar yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Bu sonuçlara dayalı olarak program uygulanmadan önce öğrencilerin hazırbulunuşluk seviyeleri belirlenerek öğrenme eksikliklerini giderecek çalışmalar eklenmesi, içeriğin yoğun olması sebebiyle 9.sınıf matematik dersi öğretim programındaki bazı içeriklerin farklı bir sınıf düzeyine aktarılması ve yaşanılan materyal eksikliğinden kaynaklı öğretmenler için materyaller el kitapçığı ya da hizmet içi seminer verilmesi gibi önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: 9. sınıf matematik dersi öğretim programı, öğretmen görüşleri, programın ögelerine dayalı değerlendirme. | |
dc.description.abstract | Assessment of secondary education 9th grade mathematics curriculum considering opinions of the teachers with the assessment model based on program elements is aimed In this study. The combined method in which qualitative and quantitative methods are together is used in the research. 193 mathematics teachers working in the secondary education schools in the center of Erzurum Province formed the subject of the research. Moreover, the interviews are carried out with 10 teachers among the teachers whom the Insturctional Programs Assessment Scale were applied. The tools of collecting qualitative and quantitative data are used jointly with the aim of having the data related to subproblems specified in the research. Cronbach Alpha value of instructional programs assessment scale used with the intend of gathering quantitative data is calculated as 0,973. Half structured interview form is prepared with the intend of gathering qualitative data and it is made reference to opinions of 4 field experts for the purpose of providing contend validity. The analysis of the quantitative data collected via scale is applied with the statistics program Statistical Package for the Social Sciences (SPPS) 22. The frequency, arithmetic average and standard deviation regarding the notions of the teachers is computed in the analysis of quantitative data in the research. The tests of independent groups T-test and one way analysis variance (ANOVA) are implemented with the purpose of analyzing whether or not there is a significant difference according to various factors such as gender, age, educational background, state of graduation and term of office. The qualitative data gathered via interview is interpreted with content analysis. It is reached that the teachers agreed with the opinion that the goals in the program are revealed obviously and precisely, that the information submitted in terms of content is correct technically and that the content section of the program is coherent with previous learnings of the students in consequence of quantitative data of the research. It is determined as a result of analysis concerning every element of the program that there is no significant difference in the opinions of the teachers according to various factors such as gender, age, educational background, state of graduation and term of office. The qualitative data of the research set forth the consequence that the teachers find the elements of the program as consistent and coherent in general however they experience problems with regards to practice. The participants specifically expressed that the level of students' readiness is low, that the content of 9th grade mathematics is intense and that they experienced problems originating from the lack of materials for use. With regards to these results, the proposals such as adding exercises in order to fulfil the learning deficiencies of students after specifying the readiness levels of the students, transferring some of the content in 9th grade mathematics curriculum to a different grade level due to the fact that the content is intense and preparing a materials pamphlet for teachers or giving a in-service training seminar to teachers because of the material deficiency are suggested before the implementation of the program.Key words: 9th grade mathematics curriculum, opinions of the teachers, assessment based on the elements of the program | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaöğretim 9. sınıf matematik dersi öğretim programının değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | Evaluation of secondary education 9th grade mathematics curriculum | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-11-08 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10307467 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 689041 | |
dc.description.pages | 143 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |