Öğretmenlerin öğrenme-öğretme stratejilerinin ve etkili öğretim stratejilerinin öğrencilerin inovatif düşünme becerilerini yordama gücü
dc.contributor.advisor | Uyangör, Nihat | |
dc.contributor.author | Sevinç, Yusuf Sezer | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T11:34:10Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T11:34:10Z | |
dc.date.submitted | 2021-11-05 | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/733858 | |
dc.description.abstract | Bu çalışma; meslek lisesi öğrencilerinin inovatif düşünme becerileri ile öğretmenlerin öğretme-öğrenme anlayışları ve etkili öğretim stratejileri arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Amaç doğrultusunda araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu ve geliştirilen inovatif düşünme becerileri ölçeği; 2019-2020 eğitim öğretim yılında Balıkesir il ve ilçelerinde bulunan meslek liselerinin mobilya ve iç mekân tasarımı bölümünün 9., 10.,11. ve 12. sınıflarında eğitim gören 396 öğrenciye uygulanmıştır. Diğer taraftan bu liselerde görev yapan 35 öğretmene, araştırmacı tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu, Aypay (2011) tarafından Türkçeye uyarlanan Öğretme-Öğrenme Anlayışları Ölçeği ve Cücük, Kara, Şiraz ve Bay (2018) tarafından geliştirilen Etkili Öğretim Stratejileri Ölçeği uygulanmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin orta düzeyde inovatif düşünme becerilerine sahip oldukları, cinsiyetlerine, anne-baba eğitim düzeylerine ve öğrenim gördükleri okullara göre inovatif düşünme becerilerinde farklılaşmalar saptanırken, sınıflarına göre farklılaşmaların olmadığı belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin yapılandırmacı öğretme-öğrenme stratejisini geleneksel öğretme-öğrenme stratejisinden daha fazla benimsedikleri ve yüksek düzeyde etkili öğretim stratejilerinden faydalandıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin kıdemlerine göre öğretme-öğrenme stratejilerinde farklılıklar saptanmazken, etkili öğretim stratejilerinden faydalanma düzeylerinde kıdemlerine göre farklılıklar saptanmıştır. Araştırmada öğretmenlerin geleneksel öğretme-öğrenme stratejisi ile öğrencilerin inovatif düşünme becerileri boyutlarından girişimcilik ruhu arasında istatistiksel açıdan düşük düzeyde pozitif yönlü anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Öğretmenlerin etkili öğretim stratejilerinden ev ödevi boyutu ile öğrencilerin inovatif düşünme becerileri boyutlarından yenilikçilik vizyonu arasında istatistiksel açıdan düşük düzeyde pozitif ilişkilerin olduğu belirlenmiştir. Bunların dışında öğretmenlerin öğretme-öğrenme stratejileri ve etkili öğretim stratejileri ile öğrencilerin inovatif düşünme becerileri boyutları arasında istatistiksel açıdan anlamlı ilişkilerin olmadığı saptanmıştır. Araştırmada yapılan regresyon analizi sonucunda öğretmenlerin geleneksel öğretme-öğrenme yaklaşımlarının öğrencilerin girişimcilik ruhu düzeylerini sınırlı düzeyde yordadığı belirlenmiştir. Benzer şekilde etkili öğretim stratejilerinden ev ödevi düzeylerinin de öğrencilerin yenilikçilik vizyonu düzeylerini sınırlı düzeyde yordadığı saptanmıştır. | |
dc.description.abstract | This study was conducted to determine the relationships between vocational high school students' innovative thinking skills and teachers' teaching-learning conceptions and effective teaching strategies. In line with the purpose, the personal information form and the innovative thinking skills scale created by the researcher; applied to 396 students that are the 9th, 10th, 11th and 12th grade students of the furniture and interior design department of vocational high schools in Balıkesir province and its districts. On the other hand, the personal information form created by the researcher, the Teaching-Learning Conceptions Scale adapted to Turkish by Aypay (2011), and the Effective Teaching Strategies Scale developed by Cücük, Kara, Şiraz and Bay (2018) were applied to 35 teachers working in these high schools. As a result of the research; it has been determined that students have moderately innovative thinking skills, while there are differences in innovative thinking skills according to their gender, parental education level and the schools they attend, there is no difference according to their classes. It was determined that the teachers participating in the research adopted the constructivist teaching-learning strategy more than the traditional teaching-learning strategy and benefited from highly effective teaching strategies. While no differences were found in the teaching-learning strategies according to the seniority of the teachers, there were differences in the level of benefiting from effective teaching strategies according to their seniority. In the study, statistically low-level positive and significant relationships were found between the traditional teaching-learning strategy of teachers and the entrepreneurial spirit of students' innovative thinking skills. It was determined that there were statistically low-level positive relationships between the homework dimension, which is one of the effective teaching strategies of the teachers, and the innovativeness vision, one of the innovative thinking skills of the students. Apart from these, it was determined that there was no statistically significant relationship between the dimensions of teachers' teaching-learning strategies and effective teaching strategies and students' innovative thinking skills. As a result of the regression analysis conducted in the research, it was determined that the traditional teaching-learning approaches of the teachers predicted the entrepreneurial spirit levels of the students at a limited level. Similarly, it was determined that the level of homework, which is one of the effective teaching strategies, predicted the innovative vision levels of the students at a limited level. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin öğrenme-öğretme stratejilerinin ve etkili öğretim stratejilerinin öğrencilerin inovatif düşünme becerilerini yordama gücü | |
dc.title.alternative | The predictive power of teachers' learning-teaching strategies and effective teaching strategies to students' innovative thinking skills | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2021-11-05 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teaching | |
dc.subject.ytm | Training strategies | |
dc.subject.ytm | Innovation | |
dc.identifier.yokid | 10281587 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 689025 | |
dc.description.pages | 218 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |
Files in this item
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |