dc.contributor.advisor | Yaman, Seval | |
dc.contributor.author | Öztan Körün, Bengü | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T09:28:18Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T09:28:18Z | |
dc.date.submitted | 2023-09-04 | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/733359 | |
dc.description.abstract | Bu tez çalışmasında Birleşmiş Milletler tarafından desteklenen Kadın Dostu Şehirler ideali çerçevesinde şekillenen Yerel Eşitlik Eylem Planı'ndaki 7 alanda farklı siyasi partiler ve bölgelerdeki belediyelerin faaliyetlerinin ve bu faaliyetlerinin Kadın Dostu Şehirler ideali ile ne ölçüde örtüştüğünün değerlendirilmesi yapılmıştır. Bu kapsamda, belediyeler tarafından kadınlara yönelik yürütülen hizmetlerin bu tematik alanlara uygunluğu araştırılmıştır. Ayrıca bu hizmetlerin içeriği toplumsal cinsiyetin anaakımlaştırılması yaklaşımına göre değerlendirilmiştir. Bu bağlamda kamusal alan ve özel alan tartışması toplumsal cinsiyet kavramı üzerinden bir değerlendirilmesi yapılmış, toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyet eşitliği ana akımlaştırma strateji hakkında güncel kavram tartışmalarına yer verilmiştir. Ayrıca Birleşmiş Milletlerin kadın politikalarına yönelik yaklaşımları tarihsel süreç dahil edilerek verilmiş ve bu kavramların daha iyi anlaşılması için feminist teoriler tartışılmıştır.Kadınların yerel yönetim mekanizmalarına ulaşmada, katılım sağlamada ve yararlanma konusundaki problemlerin çözülmesi; toplumda ekonomik, sosyal, kültürel ve siyasi alanlarda eşitliğin sağlanması, farkındalığın arttırılması ve kadının durumunun iyileştirilmesi adına toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlayacak politikalar uygulanmaktadır. Toplumsal cinsiyet eşitliği stratejisi olan toplumsal cinsiyetin ana akımlaştırılması, tüm ana plan ve politikalara toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlayacak perspektifin getirilmesini ve bu doğrultuda dönüştürücü değişimleri ifade eder. Ana akımlaştırmayla kadının toplumdaki geri kalmışlığını ortadan kaldırmak, yerel mekanizmalara kısıtlı ulaşımını azaltmak, katılımını ve yararlanımını arttırmak ve kadının güçlenmesini sağlamak amaçlanmaktadır. Bu bağlamda belediyeler özelinde oluşturulan Kadın Dostu Kent programı, yönetişim, güvenlik, ulaşım, ekonomik güvenlik, eğitim, toplumsal hayat ve sağlık gibi birçok konuda eşitliği sağlamak, mevcut mağduriyeti gidermeyi amaçlamaktadır.Amaçlı örneklem yönteminin ölçüt örneklem metoduyla oluşturulan örneklemde İzmir, Mardin ve Samsun belediyelere odaklanılarak bu belediyelerin 2015-2020 yılları arasındaki faaliyet raporları incelenmiş ve nitel içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca belediyelerin faaliyetleri Tüm çalışmaların faaliyet raporlarında yer aldığı varsayılmıştır. Belediyelerin hizmetlerinin Yerel Eşitlik Eylem Planlarında yer alan yedi tematik alana uygunluğu tartışılmıştır. Ekonomi, sağlık ve bilinçlendirme alanlarında verilen eğitimlerin içerikleri incelenerek bu hizmetlerin içeriğinin toplumsal cinsiyet eşitliği yaklaşımına uygun olup olmadığı incelenmiştir. Ayrıca bu büyükşehir belediyelerinin çalışmaları ve eğitimleri karşılaştırma yapılarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, belediyelerin kadınlara yönelik hizmet ve projelerin belirlenen tematik alanlara uygun olduğu görülmüştür. Ekonomi, sağlık ve bilinçlendirme alanlarında verilen eğitimlerin içerikleri incelendiğince toplumsal cinsiyet eşitliğinin ana akımlaştırması amacıyla ilgili eşitlik ile ilgili perspektiflerin üçünü de barındırdığı görülmüştür. Ayrıca, hizmetlerin çeşitliliğinin bölgelere, vatandaşın ihtiyaç ve talebine, siyasi partilerin kadınlara yönelik söylemlerine, belediye başkanlarının vizyonlarına göre değiştiği gözlenmiştir. Son olarak, belediyelerin kadın dostu kent idealine ulaşmaları için öneriler getirilmiştir. | |
dc.description.abstract | In this thesis, the activities of municipalities in different regions and represented by different political parties within the framework of 7 areas in the Local Equality Action Plan, which was shaped within the framework of the ideal of Women Friendly Cities supported by the United Nations, were evaluated and it was discussed to what extent these activities overlap with the ideal of Women Friendly Cities. In this context, the suitability of the services provided by municipalities towards women in these thematic areas was investigated. In addition, the contents of the trainings given in the fields of economy, health and awareness raising were examined to understand whether the content of these services complies with the gender mainstreaming approach. In this context, an evaluation of the public sphere and private sphere debate over the concept of gender has been made, and current conceptual discussions about gender equality and gender equality mainstreaming strategy have been included. In addition, the approaches of the UN to women's policies are given by including the historical process and feminist theories are discussed for a better understanding of these concepts.Policies that will ensure gender equality are implemented to solve the problems of women in accessing, participating, and benefiting from local government mechanisms; to ensure equality in the society in economic, social, cultural, and political, to increase awareness and to improve the situation of women. Gender mainstreaming, which is a gender equality strategy, means bringing a perspective that will ensure gender equality to all major plans and policies and transforming changes in this direction. Gender mainstreaming aims to eliminate the backwardness of women in society, to reduce their limited access to local mechanisms, to increase their participation and utilization, and to empower women. In this context, the Women-Friendly City program, created for municipalities, purposes to provide equality in many issues such as governance, security, transportation, economic security, education, social life, and health, and to eliminate existing grievances.The sample of the research created by the criterion sampling method of the purposive sampling method. The activity reports of these municipalities between the years 2015-2020 were examined by focusing on the municipalities of İzmir, Mardin and Samsun, and the qualitative content analysis method was used. In addition, the activities of the municipalities it is assumed that all studies are included in the activity reports. The suitability of municipalities' services to the seven thematic areas included in the Local Equality Action Plans was discussed. The contents of the trainings given in the fields of economy, health and awareness were examined and it was examined whether the content of these services was suitable for the gender equality approach. In addition, the studies and trainings of these metropolitan municipalities were evaluated by comparison. As a result, it has been seen that the services and projects of the municipalities for women are suitable for the determined thematic areas. When the contents of the trainings given in the fields of economy, health and awareness are examined, it is seen that all three perspectives about equality are included to gender mainstream. In addition, it has been observed that the diversity of services varies according to the regions, the needs and demands of the citizens, the discourses of the political parties towards women, and the visions of the mayors. Finally, suggestions were made for municipalities to achieve the ideal of a women friendly city. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Kamu Yönetimi | tr_TR |
dc.subject | Public Administration | en_US |
dc.subject | Siyasal Bilimler | tr_TR |
dc.subject | Political Science | en_US |
dc.title | Comparative woman friendly policies: Mardin, İzmir and Samsun Metropolitan Municipalities | |
dc.title.alternative | Karşılaştırmalı kadın dostu politikalar: Mardin, İzmir ve Samsun Büyükşehir Belediyeleri | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2023-09-04 | |
dc.contributor.department | Siyaset Bilimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Municipalities | |
dc.subject.ytm | Metropolitan municipality | |
dc.subject.ytm | Izmir | |
dc.subject.ytm | Women policies | |
dc.subject.ytm | Women | |
dc.subject.ytm | Mardin | |
dc.subject.ytm | Samsun | |
dc.subject.ytm | Political participation | |
dc.subject.ytm | Political parties | |
dc.subject.ytm | Woman friendly | |
dc.identifier.yokid | 10240106 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA SOSYAL BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 710823 | |
dc.description.pages | 124 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |