Show simple item record

dc.contributor.advisorKahraman, Erol
dc.contributor.authorTakan, Ahmet
dc.date.accessioned2020-12-04T09:55:09Z
dc.date.available2020-12-04T09:55:09Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/71950
dc.description.abstractBu çalışma,Anadolu Liselerindeki öğrencilerin yabancı dil konuşma kaygısı ile motivasyonları arasındaki ilişkiyi araştırmıştır. Çalışma aynı zamanda motivasyon eğilimleri ile konuşma kaygısı arasındaki ilişkiyi bu liselerdeki cinsiyet ve bölüm farklılıkları açısından araştırmıştır. Bu çalışma Mersinde bulunan Zühtü Günaştı Anadolu Lisesinde dil bölümünden 50 ve diğer bölümlerden 60 olmak üzere 110 katılımcıyla gerçekleşmiştir. bölümlerinde gerçekleştirilmiştir. Veriler, iki anket ve görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Dörnyei(1990)ye ait olan ve Mendi(2009) tarafından motivasyon eğilimlerini ölçmek için adapte edilen Motivasyon ve Tutum Anketi toplamda 30 ögeden oluşmaktadır. Diğer anket ise Horwitz(1986)e ait olan ve Saltan(2003) tarafından İngilizce konuşma kaygısını ölçmek için adapte edilen ve güvenirliği kanıtlanmış olanYabancı Dil Kaygı Ölçeğidir. Bu anketler uygulandıktan sonra rastgele bir biçimde 10 katılımcı görüşmeler için seçilmiştir.Görüşme soruları derinlemesine bilgi edinmek için hazırlanan yedi sorudan oluşmaktadır.Nicel veri analizinin sonuçları, katılımcıların orta derecede yabancı dil konuşma kaygısına ve yabancı dil öğrenme motivasyonuna sahip olduklarını ortaya koymuştur ve daha detaylı analiz sonuçlarına gore bayan öğrencilerin erkek öğrencilere oranla daha yüksek bütünleştirici motivasyon eğilimine sahip oldukları ortaya konmuştur. Motivasyon eğilimleri ile yabancı dil konuşma kaygısı arasındaki ilişkinin boyutları , lisedeki bölümlerin motivasyon eğilimleri dikkate alındığında çok daha önem arzetmektedir. Çalışmada, yabancı dil konuşma kaygısı ile motivasyon eğilimleri arasında ters orantı olduğu ortaya konmuştur ve bu ters orantı dil bölümlerindeki bayan öğrencilerin bütünleştirici motivasyon eğilimleri yüksek olduğunda en yüksek ve en önemli düzeyde ortaya çıkmaktadır.
dc.description.abstractThis study investigated the relationship between language speaking anxiety and the motivation. The study also investigated the correlation between the motivational orientations and speaking anxiety in terms of gender and department. The study was conducted at Zühtü Günaştı Anatolian High School (in Mersin), with the participation of 110 students, 50 of whom from the Language Department and 60 from the other Departments at the school. Two questionnaires and interviews were the data collection tools. The Motivation / Attitude Questionnaire (MAQ) is an adapted version of Dörnyei (1990), which was adapted by Mendi (2009) to determine the motivational orientations, has thirty items in total. The other questionnaire was Foreign Language Speaking Anxiety Scale (FLSAS) of Horwitz et al(1986), which was developed by Saltan (2003) to measure the speaking anxiety in her study and found to be reliable. After the questionnaires were administered, ten students were selected randomly for the interviews. Seven interview questions were asked to the participants to get in-debt data for the analysis. The analysis of the quantitative data which revealed that the participants had a moderate level of foreign language speaking anxiety, and a moderate level of motivation. And when the data were analyzed more in detail, it was found that female students have higher integrative orientation while males have a high instrumental orientation. The difference and relationship between motivational orientations and speaking anxiety got more significant when the difference between the motivational orientations and departments were analyzed. It was found out in the study that speaking anxiety and motivational orientations are negatively correlated and this correlation is the highest and the most significant with the participants of language department when the participants are female and have a high level of integrative orientation.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleThe relationship between speaking anxiety and the motivation of anatolian high school students in english language classes
dc.title.alternativeAnadolu liselerinde yabancı dil derslerindeki öğrencilerin motivasyon eğilimleri ile yabancı dil konuşma kaygıları arasındaki ilişki
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmAnatolia high schools
dc.subject.ytmSpeaking
dc.subject.ytmAnxiety
dc.subject.ytmMotivation
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmEnglish lessons
dc.identifier.yokid10038938
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇAĞ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid358386
dc.description.pages103
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess