Show simple item record

dc.contributor.advisorKahraman, Erol
dc.contributor.authorÜnyilmaz, Burcu
dc.date.accessioned2020-12-04T09:54:33Z
dc.date.available2020-12-04T09:54:33Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/71926
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı ana dili İngilizce olmayan okutmanlarda yabancı dil dinleme ve konuşma endişlerinin var olup olmadığını araştırmaktır. Aynı zamanda bu kaygıların okutmanların öz yeterlilikleriyle bir ilişkisi olup olmadığını ve bu kaygıların öğretmenlik deneyimi yılına göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Araştırma verileri üç farklı üniversitede çalışan 100 okutmandan üç farklı anket aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma Adıyaman Üniversitesi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi ve Gaziantep Üniversitesi'nde yürütülmüştür. Sonuçlar okutmanların orta seviyede yabancı dil dinleme ve konuşma kaygısına sahip olduğunu ve öz yeterlilikle konuşma kaygısı arasında orta seviyede pozitif bir korelasyon olduğunu ortaya koymuştur. Okutmanların yabancı dil dinleme ve konuşma kaygılarınınsa öğretmenlik deneyimi yılına göre farklılık göstermediği bulunmuştur.Anahtar kelimeler: Yabancı Dil Dinleme Kaygısı, Yabancı Dil Konuşma Kaygısı, İletişim Kaygısı, Öz-Yeterlilik, Öğretmenlik Deneyimi Yılı
dc.description.abstractThe main objective of this study is to investigate if non-native EFL instructors have foreign language listening and speaking anxiety. At the same time, if there is a relationship between these anxieties and self-efficacy of the instructors and if these anxieties differ according to years of teaching experience were investigated. Research data was collected from 100 instructors working at three different universities by means of three different questionnaires. The study was conducted at Adıyaman University, Hasan Kalyoncu University and Gaziantep University. The results revealed that the instructors had a moderate level of foreign language listening and speaking anxiety and there was a moderate positive correlation between self-efficacy and foreign language listening and speaking anxiety. It was also found that foreign language listening and speaking anxiety of the instructors didn't differ according to years of teaching experience.Key words: Foreign Language Listening Anxiety, Foreign Language Speaking Anxiety, Communication Apprehension, Self-Efficacy, Years Of Teaching Experienceen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleA study on foreign language teaching anxiety of non-native speakers
dc.title.alternativeAna dili İngilizce olmayanların yabancı dil öğretme kaygısı üzerine bir çalışma
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmLanguage teaching
dc.subject.ytmAnxiety
dc.subject.ytmInstructors
dc.subject.ytmListening
dc.subject.ytmSpeaking
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmMother tonque
dc.subject.ytmCommunication
dc.subject.ytmSelf-efficacy
dc.identifier.yokid10030395
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇAĞ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid353332
dc.description.pages104
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess