Show simple item record

dc.contributor.advisorKahraman, Erol
dc.contributor.authorŞahin, Ahmet
dc.date.accessioned2020-12-04T09:54:16Z
dc.date.available2020-12-04T09:54:16Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/71555
dc.description.abstractBu çalışmada orta öğretim kurumlarında görevli İngilizce öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri düzeyleri ile öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik strateji kullanma düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmaya 2013-2014 eğitim öğretim yılında Adıyaman il merkezinde görev yapan toplam 72 öğretmen katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Kökdemir (2003) tarafından 51 maddeye indirilen Californiya Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği ve Benjamin Bloom'un taksonomisine dayalı biliçsel alan ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 21.0 programı kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki korelasyon analizi sonucunda öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri düzeyleri ile eleştirel düşünme stratejilerini kullanma düzeyleri arasında pozitif yönde, anlamlı ancak orta seviyede ilişki bulunmuş olup (r=,357) konuyla ilgili başta mesleki gelişim eğitimi olmak üzere çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Anahtar kelimeler: Eleştirel Düşünme, Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğretimi, Bloom Taksonomisi, Biliçsel Alan
dc.description.abstractThis study investigates the relationship between High School English language teachers' critical thinking dispositions levels and their levels of exploiting strategies to enhance learners' critical thinking skills. Seventy two English language teachers employed in the city centre of Adıyaman in the education year 2013-2014 have participated in the study. In order to determine their critical thinking dispositions levels, California Critical Thinking Dispositions Inventory (CCTDI) whose items had been reduced to 51 by Kökdemir (2003) has been used and in order to determine their level of using strategies, a scale of cognitive domain based on Bloom's taxonomy has been used. SPSS 21.0 has been used for the analysis of the data. The correlational analysis has revealed that there is a positive, significant but medium level of relationship between the two variables (r=,357). In accordance with the findings obtained recommendations have been made, including the training on how to incorporate critical thinking skills into subject areas. Keywords: Critical Thinking, English as a Foreign Language, Bloom's Taxonomy, Cognitive Domainen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleThe relationship between English language teachers` critical thinking dispositions levels and their levels of utilizing critical thinking strategies
dc.title.alternativeİngilizce öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilimleri düzeyleri ile eleştirel düşünme stratejilerini kullanma düzeyleri arasındaki ilişki
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEnglish lessons
dc.subject.ytmCritical thinking
dc.subject.ytmEnglish
dc.subject.ytmForeign language teaching
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmBranch teachers
dc.subject.ytmForeign language education
dc.identifier.yokid10039161
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇAĞ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid356842
dc.description.pages77
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess