Show simple item record

dc.contributor.advisorTılfarlıoğlu, Fatma Filiz
dc.contributor.authorGörkem, Fatma İrem
dc.date.accessioned2020-12-04T09:44:18Z
dc.date.available2020-12-04T09:44:18Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-06-13
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/71516
dc.description.abstractBu çalışma dilbilgisi öğrenme stratejileri, öz-yeterlilik ve öğrenen özerkliği faktörlerinin arasındaki ilişkiyi ve bu faktörlerin başarı üzerindeki etkilerini incelemektedir. Üç faktörü birlikte incelemek sınıf içi etkinlikleri için bazı ip uçları verebilir. Çalışma Gaziantep Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu'nda dört farklı seviyeden temel, başlangıç, orta ve üst ortadır. 350 öğrencini gönüllü olarak katılımıyla çalışma gerçekleşmiştir. Veriler 65 maddeli üç anket aracılığıyla toplanmıştır. Tüm istatistiksel hesaplamalar SPSS kullanılarak yapılmıştır. Anketlerin güvenirliklerini hesaplamak için Cronbach's Alpha kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre dilbilgisi öğrenme stratejileri arasında (r=.185 p>.01), öz yeterlilik ve akademik başarı arasında (r=.455 p>.01) ve öğrenen özerkliği ve akademik başarı arasında (r=.120 p>.01) olumlu bir ilişki vardır. Dil öğrenme stratejileri, öz-yeterlilik ve öğrenen özerkliği bir araya geldiği zaman olumlu bir ilişki gözlemlenmektedir (r=.472 p>.01).
dc.description.abstractThis study mainly investigated (a) the relationship among grammar learning strategies, self-efficacy and learner autonomy and (b) their affects on academic success. Investigating all of them give some clues for classroom practice. The study was conducted at Gaziantep University Foreign Languages Higher School with the participation of 350 students from four different proficiency levels (elementary, pre-intermediate, intermediate and upper-intermediate). The data were collected through a questionnaire that has three parts with 65-items. The data collected through the questionnaires were analyzed by means of the quantitative method including calculating descriptive statistics. According to analysis results, there is a positive relationship between grammar learning strategies and academic success (r=.185 p>.01), self-efficacy and academic success (r=.455 p>.01) and learner autonomy and academic success (r=.120 p>.01). When grammar learning strategies, self-efficacy and learner autonomy were investigated together, it was observed that there was a statistically positive relationship with academic success (r=.472 p>.01)en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleFactors affecting academic success in foreign language learning classrooms in university setting
dc.title.alternativeÜniversitede yabancı dil öğrenilen sınıflardaki başarıyı etkileyen faktörler
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-06-13
dc.contributor.departmentİngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmForeign language
dc.subject.ytmStudy of languages
dc.subject.ytmForeign language learning
dc.subject.ytmSuccess
dc.subject.ytmSuccess evaluation
dc.subject.ytmUniversities
dc.subject.ytmAcademic achievement
dc.subject.ytmGrammar
dc.subject.ytmSelf-efficacy belief
dc.subject.ytmLearnin strategies
dc.identifier.yokid10232884
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityÇAĞ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid537219
dc.description.pages88
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess