dc.contributor.advisor | Keskin, Ahmet | |
dc.contributor.author | Küpçüoğlu, Hülya | |
dc.date.accessioned | 2021-05-09T10:50:36Z | |
dc.date.available | 2021-05-09T10:50:36Z | |
dc.date.submitted | 1997 | |
dc.date.issued | 2021-01-16 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/713887 | |
dc.description.abstract | ÖZET Teknoloji, bilimsel çalışmaların sonuçlarının pratiğe uygulanmasıdır. Bu anlamada teknoloji, bilimin zorunlu ve kaçınılmaz bir uzantıdır. Rönesanstan günümüze kadar büyük gelişimler gösteren teknoloji, günümüzde, toplum yaşamım, kültürü ve sanatı değiştirmiştir. Makina, gücün dinamizmin, hızın ve mekanize hayatın idealize kavramlarının simgesi durumundaydı. Yeni bir sanat yaratılacaksa, toplumda yeni bir işlev yüklenecekse, bu gerçek dikkate alınmalıydı. Teknolojinin tüm olanakları sanatın hizmetindedir. Bu sosyal bir olgudur, yaratım sürecinde zorunlu bir parçasıdır. 1912'de modern resim de büyük bir değişme olmuştur. Kübistler yaşamımız içindeki nesneleri kullanmaya başladılar. Bir sigara paketini boyamaktansa, sigara paketinin kendisini resme katmayı mantıklı buluyorlardı. Bir kağıt parçasından gerçek bir makine parçasına dek her türlü objeyi resme katarak kolaylarını oluşturuyorlardı. Kolajın amacı; yanılsamanın yerine gerçeği koymaktı. 1917'deki devrimle birlikte rusya yeni bir sürece girmişti. Bu yeni süreçte sanatçı da sanatıyla destek olmalıydı. Vladimir Tatlin,1914'de konstrüktivizm adım önermiştir. Bu adı, değişik malzeme kullanarak kurduğu yapıtları için düşünmüştür. Bu isim, üç boyutlu çalışmalar yanında, iki boyutlu olanlar içinde kullanılmaya başlanmıştır. Sanatın geometrikleştirilmesi temelde sanatın yaşam ilgilerinden kopması anlamına gelir. Konstrüktivist sanatçılar dik açılı biçimler, eğik, çapraz düzenlemeler ve yerleştirmeler kullanmışlardır.Kapalı form aralığı ile resim, kendi içinde sınırlı bir görüntü haline getirilmiştir. Bir uzay boşluğuna yerleştirilmiş formlar bulunmaktadır.Sanat yapıtı gereç ve yapı ile düzenlenmiştir. Pevsner Gabo, gibi sanatçılar, sanatın fonksiyonunun mekan, hacim ve renk temel öğelerini araştırmak, bunların estetik, fiziksel, fonksiyonel kapasitelerini irdelerler. Gerçek mekanın yani boşluğun konulmasının ilkeleri yine bu sanatçıların araştırmalarında saptanır. Endüstri toplumunun yaşamına girecek olan sanat, teknikle beraber sorunlara çözüm bulmalıydı. De stijl grubu anti-natüralizme ve soyuta dalgalanıyordu. Grupta ençok doesburg ve mondrian öne çıkmışlardı. Önerdikleri ve savundukları görüş `Konstrüktiv soyut` idi. Stijl 1925'lere kadar etkisini sürdürdü. Tatlin'in en büyük yapıtı `3. enternasyonele bir anıt`olarak ısmarlanan kule idi. Günün endüstirisi gerçekleşmesine olarak vermediğinden anıt yapılamamış ancak tasarımı ve maketi büyük bir sergi ile tanıltılmıştır. İlk heykelleri kübist nitelikli olan gabo, sonradan saf heykel biçimleri üzerinde çalışmaya başlamıştır. Kinetik bir heykel de tasarlayan gabo, ana tema olarak uzay, zaman ve hareket kavramlarını işlemiştir. Moholy-Nogy `tekniğine karşı değil, teknikle beraber sloganı kullanıyordu. İnan tekniğin neye yarayacağını bilirse onu yerinde kullanabilir. Onun tutsağı değil efendisi olurdu. Daha sonraları Amerika'ya giden Moholy-Nogy Albers ve Mondrian oradaki sanatçıları yüreklendiriyordu. Sanatçının eserinin toplumsal görevini değerlendirmede seçilen bir yolda onun çalışma sürecini, fiziksel olduğu kadar zihinsel yönden de inceleyip açıklamaktır. Sanatçılar bizden eserlerine yalnız sınırlı ürünler olarak değil, etkinlikler karmaşasının somutlaştırılması olarak bakılmasını isterler. VIKonstrüktivistler, yalnız fabrika yapımı malzemelerle değil, teknoloji dünyasını simgeleyen malzemelerle de çalışırlar, kökleri matematiğe dayanan biçimsel ilişkilere göre inşa eder. Etkinlikleri, toplumsal yaşam için bir model sunma amacını taşır. vıı | |
dc.description.abstract | SUMMARY Technology is the use of results of scientific studies. In this sense, technology is a İnavitable and necesary extention of science. Lenoardo da Vinci's inventions renaissonce signified far more ahead of his era. Androids are the moving figures on clocks, The androids which first began to be made in the 16 th century, became a spreading hobby by 18 th century. The industrial revolution of the 1 8 th century started to create a new world. From the second half of the nineteenth century onwards, in parallel to the spread of the use of electricity, new technological instruments and tools entered people's lives which also found widespread usage in art creations. Today, technology continues to effect culture and arts. Cubists used the objects of daily life in artistic creation. Rather than painting a picture of a packet of cigarettes, they would prefer to attach the packet of cigarettes to their painting. The purpose of collage, which consists in inserting in the painting all sorts of VIIImaterial - varying from a sheet of paper to the most sophisticated machinery pieces - is to put the real instead of illusion. What form could define the style that the artists pursued by presenting the documents of our time's social environment - varying from pieces of paper and [photo**] to scrap metal and rusty iron pieces - and in their effort to bring the old and the new together, in order to move away the routine visual illusion from the art of painting? Should they be defined as sculptures or paintings? In our day, when conventional distinctions have faded away, such definitions have also lost their significance. Besides, at the foundations of all this, the idea of collage lies.` Russia entered a new social process with the 1917 socialist revolution. The construction of a society led by communist idealogy began. The artist would help the formation to this new society with his / her artistic works. Constructivism would fight for the production of the mental and material culture of communism. The name constructivism was proposed by Vladimir Tatlin in 1914. He founded this name to define his works which differed from paintings and sculpture since he produced them from different materials. The name `constructivist` was likewise used to define fine art woks and was then extended to define all works, even the two dimensional ones, consisting of geometric units. The geometrization of arts means in essence the departure of arts from life interests. Constructivists used perpendicular forms and transversal and incline arrangements and installations, With use of closed up form they made the painting a vision limited itself, IXThe pictorial was this going beyond canvas to embrace the humanbeing. Not limiting itself with the canvas, it was including the whole space beyond the canvas. Artwork was designed around two basic principles of tool and structure. Artists like Pevsner, Gabo and Kandinsky searched the basic elements of artistic function, space, volume and color, and analyzed their aesthetic, physical and functional capacity. The principles of elaboration of the concept of emptiness, leading to the replacement of the conventional prictoral space based on perspective with the proper space, emptiness, were also established through the research of artists. Art, creating the reality, could not be unconcerned with technology. If men knew the function of technology then they would use it in the right place. Art which enters into the life of industrial society should find solutions the problems through techonology. One of the groups reflecting 20 th century's understanding of life is the group De Stijl Their concept of it is based on anti-naturalizm and abstract Doesburg and mondrian have the most share in the group gathered around the magazine `De Stijl`. The idea that they proposed and presented was `constructivist Abstracti` This group maintained its influence untill 1925. The works that Tatlin called `reliefs` were Picasso-like abstractions it is in these constructions that we first grasp real emptiness as pictonal element. And it is in these relief panitings that Tatlin tests for the first time the relations between instruments.The most famous work of Tatlin was the tower that ordered as a `monument for the third International`, Because the industry of the time was insufficient the monument couldn't be built but its design and model was exhibited. The first sculptures of Gabo were of cubist quality, Later he designed a kinetic sculpture in 1920's In his sculptures, his main process was concept of space, time and movement. Through the dedicated his life to work on pure forms of sculpture. He designed a kinetic sculpture in 1920's. He elaborated the conscepts of space, time and movement or the main theme of his sculptures. Mohoy - Nagy's slogan was `not against tehnology but with technology` If man knew what technology is far, then he could use it in right place, Then he becames the master of it, instead of reaming as its slave. Van Doesburg and El lissitzky also identified themselves with technology, lissitzky took his strength from material world. In his modern appoach there was also spirutual values and he was in forming the pyskical world. Moholy-nagy, Albers and mondrian went to Amerika later on, and encaurage the artists there. The two radical challages against the social site of art and artists could be identified. The first is duchamp's distinction of the concept of arts from specificly made art objects, And the second, the refusal of the belief that arts have a privilleped status because of its direct contribution to social life which is maintained through production in factories. XIIn early 1920's a group of Russion constructivist opened the subject to discussion and tried to explain it through examples. Like Duchamp did, they reflected existence of all the artistic voule and refused to give a place to the artist in modern world. Another method choosen for the evalution of the social task of the artists work is to explain his/her working process in mental sense as well as phiysical sence. The artist want us to look not only as limited works but also as the concrete form of an amolgam of detivities. Construtivist do not only work with fabricated materials, but also with materials symbolizm the techological. They construct in accordance with formalistic relations the roots of which lie in mathematics. Their activities aim to propose a model for social life. XII | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.title | Konstrüktivizm | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-01-16 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Constructivism | |
dc.subject.ytm | Art trends | |
dc.identifier.yokid | 64214 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 64214 | |
dc.description.pages | 75 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |