Cumhuriyet döneminde resim-edebiyat ilişkisi
dc.contributor.advisor | Ögel, Semra | |
dc.contributor.author | Buğra, Hatice | |
dc.date.accessioned | 2021-05-09T10:50:16Z | |
dc.date.available | 2021-05-09T10:50:16Z | |
dc.date.submitted | 1999 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/713798 | |
dc.description.abstract | cumhuriyet döneminde resim-edebiyet ilişkisi ÖZET Türk resim sanatının temelini oluşturan minyatür resmi, elyazması kitapların, konusuna ve içeriğine uygun şekilde resimlendirilmesidir. Önceleri tıp, tarih, astroloji gibi kitapları süsleyen resim, daha sonra edebiyat kitaplarında da yerini aldı. Türk ressamı, bu resimleri, Batı resminin perspektif ve gölgeleme tekniklerini kullanmadan, dini inancının gereği, üsluplaştırarak çiziyordu. Aynı dünya görüşünü paylaştığı edebiyatçı gibi, o da, kendini, hayat şartlarıyla olduğu kadar sosyal düzenle de ilgili bu sistemi ortaya koyan birtakım sembollerle ifade etmeyi seçiyordu. Sınırlarını dinin belirlediği bu sanat ortamı, tez kapsamı içinde - öncelikle dinin resim sanatına etkisi ve sanatçımn soyut resme yönelişi, minyatür sanatında resim- edebiyat ilişkisi ve Türk nesrinde resmin yeri bağlamında- incelendi. Daha sonra, minyatür resminden Batı resmine geçişi hazırlayan etkenler ve resim ile edebiyat arasındaki bağlantılar ele alındı. Bu bağlamda, Tanzimat ve Servet-i Fünun edebiyatında resmin yeri araştırıldı. Batılılaşma sürecinde bazı sanatçıların eserlerinde belirginleşen resim- edebiyat etkileşimi gösterilmeye çalışıldı. Sonuç olarak, minyatür resminden Batı tarzı resme uzanan çizgide, ressam ve edebiyatçının, gelenekselden moderne geçerken gelişerek devam etmek yerine 'kopma' ve taklit yolunu seçtiği, tez sınırlan içinde açıklanmaya çalışıldı. tCYttattöĞRmmflPRDLU ?QKfiMANlASYON KttKUt | |
dc.description.abstract | THE RELATION BETWEEN PAINTING AND LITERATURE IN THE TURKISH REPUBLIC PERIOD (SUMMARY) The miniature painting which establishes the basis of the Turkish art of painting, is the painting of the manuscript books, with respect to their subject and content. The painting which decorates scientific books like medicine,, history and astrology, etc, at the beginning, has found its place in the literature books later on. The Turkish painter, due to his religious belief, was drawing these pictures by styling them, without using the perspective and shading techniques of the Western painting. Like the authors of literature with whom he has shared the same global perspective, the painter prefers to express himself with some symbols that explain the system related with the social order as well as the living conditions. In this study, this environment of art of which the borders are defined by religion has been examined: Especially, the effects of religion on the art of painting, the orientation of the artist to abstract painting, the relation between painting and literature in the miniature art and the place of painting in the Turkish literature. Furthermore, the factors of preparing the transition from miniature painting to Western painting and, the connections between painting and literature have been investigated. Within this context, the place of painting during the Tanzimat and Servet-i Fünun literature has been also examined. The interaction between painting and literature that appears on some authors' works during the Westernization process, has been brought out. Consequently, within the limits of this study, it has been made an effort to explain that the painter and the author have selected the 'breaking' and the way of imitating instead of the continuous development in the line of transition from the miniature painting to Western painting. VI | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Güzel Sanatlar | tr_TR |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.subject | Sanat Tarihi | tr_TR |
dc.subject | Art History | en_US |
dc.title | Cumhuriyet döneminde resim-edebiyat ilişkisi | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.subject.ytm | Republican Period | |
dc.subject.ytm | Literature | |
dc.subject.ytm | Pictures | |
dc.subject.ytm | Painting art | |
dc.identifier.yokid | 92589 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 92589 | |
dc.description.pages | 124 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |