Show simple item record

dc.contributor.advisorSümen, Halil Halefşan
dc.contributor.authorEvin, Önder
dc.date.accessioned2021-05-09T10:50:04Z
dc.date.available2021-05-09T10:50:04Z
dc.date.submitted2000
dc.date.issued2021-02-01
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/713749
dc.description.abstractÖZET Bu çalışma hızla gelişmekte olan dijital dünya ve Web tarzı yaşamın doğrudan pazarlama ve elektronik ticaret ile ilişkilendirilmesiyle başlamakta olup elektronik ticaret kavramı ve elektronik ticaretin firmalar-tüketiciler arası, firmalar arası şekilleri anlatılmıştır. Elektronik ticaret'ten en çok hangi ürün ve sektörlerin etkileneceği ve firmaların elektronik ticarete geçiş kararı verirken değerlendirmesi gereken konular incelenmiştir. Sonrasında Internet üzerinde elektronik ticarete geçmeye karar veren firmalar için geçişin ilk adımı olan Web sitesi oluşturma ve İnternet Servis Sağlayıcı firma seçiminde süreçler ve basan faktörleri incelenip oluşturulan Web sitesi için İnternet'te pazarlama karması çalışmaları ve pazarlama araştırmaları anlatılmıştır. Elektronik ticaret uygulamalarından son olarak elektronik ödeme sistemleri ele alınmış ve elektronik ticaret uygulamalarının yarattığı değişimler üzerinde durulmuştur. Elektronik ticaretin arz zinciri ve elektronik iş ile olan ilişkisi incelenmiş ve elektronik ticaretten elektronik işe ve elektronik işletmeye geçiş aşamaları anlatılmıştır. Son olarak Türkiye'de elektronik ticaret sektörü değerlendirmesi yapılmış ve `Türkiye'de elektronik ticaret ve elektronik iş uygulamaları` konulu bir anket çalışması gerçekleştirilmiştir. ıx
dc.description.abstractSUMMARY This study begins with the analysis of the interactions and the relationship of the rapidly improving digital world and the Web style life with the direct marketing and the electronic commerce, the definition of electronic commerce with its two types `Business to Consumer, Business to Business` explanation. The products and the sectors that will be affected by electronic commerce and the subjects that the firms have to evaluate in their decision stage for starting electronic commerce are analysed. After that, establishing Web site and the processes and success factors of choosing Internet Service Supplier firm that are the first stages of the electronic commerce are examined for the firms that decide to start electronic commerce on Internet. Marketing mix study and marketing researches on the Internet are also explained for the established Web site. Lastly told about for the applications of electronic commerce are the electronic payment systems while stating the transformations that are created by the electronic commerce applications. The relationship of electronic commerce between the supply chain and electronic business is analysed and the processes of transition from electronic commerce to electronic business and electronic enterprise explained. Lastly an evaluation of the electronic commerce sector in Turkey and questionnaire study named `Electronic Commerce and Electronic Business applications in Turkey` is done.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleElektronik ticaretten elektronik işletmeye dönüşüm sürecinde aşamalar
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-02-01
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmElectronic commerce
dc.subject.ytmInternet
dc.subject.ytmMarketing
dc.subject.ytmWeb sites
dc.identifier.yokid101244
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid98724
dc.description.pages145
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess