Show simple item record

dc.contributor.advisorAkbıyık, Seval
dc.contributor.authorDurmuşoğlu, Ahmet
dc.date.accessioned2021-05-09T09:53:07Z
dc.date.available2021-05-09T09:53:07Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/712864
dc.description.abstractPerakendecilik, tüketici ve ürün (özellikle tüketim maddeleri) üreticileri arasındakidagıtım zincirinin son halkasıdır. Perakendecilik, mal ve hizmetlerin satın alınması vetüketimi asamasında devreye giren faaliyet koludur. Perakendecilik, bir toplumdakipazarlama, dagıtım ve hatta öteki ekonomik etkinliklerin önemli bir bölümünün tüketicilertarafından görünen yüzüdür.Perakende sektörü Dünyada ve Türkiye'de en hızlı gelisen sektörlerden biridir.Sektördeki gelisme sürecine baglı olarak isletme tiplerinin yogunlugu yönündendegismeler olabilmekle birlikte, günümüz perakendeciligi bu isletme tiplerinin sayısalgelisimi, ciro payı, istihdam katkısı, teknolojik düzeyi gibi göstergeler açısından karakterizeedilmeye baslanmıstır.Perakende sektörü, ulusal ve uluslararası üreticilerin ürünlerini tüketicilerlebulusturdugu büyük bir hizmet platformudur. Bir ülkenin ekonomik yapısının standartlarını,rekabetçiligini, canlılıgını ve sosyal yapısının karakteri ile çagdaslıgını perakende sektörünügözlemleyerek yorumlamak mümkündür.Dünyada perakende sektörünün dogru stratejiler belirleme ve fırsatları degerlendirmeyetenegi ile hızla büyümektedir. Ekonomideki büyüme rüzgarları perakende sektörünü etkisialtına almaktadır. Sektöre dair olumlu göstergeler beraberinde birlesmeleri, satın almaları vekıyasıya rekabeti getirmektedir. Önümüzdeki yıllarda da sektörü önemli fırsatlar dolayısıylayogun bir rekabet ortamı beklemektedir.Türkiye perakende sektörü ülkemizin en büyük sektörlerinden birisidir. Perakendesektörünün en önemli paydaslarından olan ` Hızlı Tüketim ve htiyaç Malzemeleri ` nin pazarbüyüklügü yaklasık 40 milyar USD' dir. Bu pazarın yaklasık 27 milyar USD' lık payı gıda vetemizlik pazarına, geri kalan 13 milyar USD' lık pay ise gıda- dısı pazarına aittir
dc.description.abstractRetailing is the final distribution chain between the consumer and product producers(in particular consumer items). Retailing is the activity line stepping in the stage of buyingand consuming the goods and services. Retailing is the other face of an important part ofmarketing, distribution and even other economical activities in a society seen by theconsumers.Retailing sector is one of the sectors developing rapidly in the world and in Turkey.As related to the progressing process in the sector, there can be changes in the aspectof the density of enterprise types and today?s retailing has been started to be characterized inthe aspect of the indicators such as digital progress, endorsement share, employmentcontribution and technological level of these enterprise types.The retailing sector is a great service platform that gets together the products of thenational and international producers with the consumers. By observing the retailing sector, itis possible to interpret the standarts, competitiveness and aliveness of a country?s economicalstructure and the characteristic and contemporaneity of its social structure.In the world, the retailing sector has been growing rapidly by its ability of determiningcorrect strategies and benefitting from the opportunities. The growing winds in economy havebeen affecting the retailing sector. The positive indicators of the sector have broughtconjunctions, purchasing and cut-throat competition together with itself. In the years ahead,an intensive competition atmosphere shall be expected for the sector due to importantopportunities.The retailing sector of Turkey is one of the greatest sectors of our country. The marketsize of ?Fast-Moving Consumer and Requirement Materials? , which is among the mostimportant shareholders of the retailing sector is approximately 40 billion USD. Theapproximately 27 billion USD share of this market belong to the food and clean-up market,and the rest 13 billion USD belong to the market of out of fooden_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleDağıtım kanalı satış şekli-perakendecilik
dc.title.alternativeDistrubiton way selling way-merchant of retail
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid9001533
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBEYKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid214403
dc.description.pages198
dc.publisher.disciplineİşletme Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess