Show simple item record

dc.contributor.advisorDemir, Erol
dc.contributor.authorUğuz, Beril
dc.date.accessioned2020-12-04T09:36:54Z
dc.date.available2020-12-04T09:36:54Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/71285
dc.description.abstractSosyal kontrol mekanizması toplumda olduğu gibi, toplumun aynası olarak nitelendirilebilecek sinemada da kendisini göstermekte; sinema yoluyla kadına yönelik sosyal kontrol kodları, kadını baskılamaya ve sindirmeye yönelik bir araç olarak kullanılmaktadır. Bu çalışma 1980 sonrası Post Yeşilçam/ Yeni Türk Sinemasında çekilmiş kadın filmlerinde kadını sınırlandırmaya yönelik sosyal kontrol kodlarını ortaya koymaktadır. Bu amaçla 1980 sonrası kadın filmlerinin bir listesi çıkarılmış ve bu filmler arasından üç adet film örneklem olarak seçilerek simgebilimsel yöntem ve feminist yaklaşım kullanılarak analize tabi tutulmuştur. 1980 sonrası Türk filmlerinde kadına yönelik sosyal kontrol çok farklı şekillerde gözlenmiştir. Yüz yüze ilişkilerin olduğu birincil grupların; resmi ve kurumsal ilişkilerin olduğu ikincil grupların uyguladığı sosyal kontrol, resmi ve resmi olmayan/ enformel sosyal kontrol, olumlu-olumsuz kontrol, grup kontrolü-kurumsal kontrol gibi neredeyse tüm sosyal kontrol biçimleri gözlenmiştir. Çağlar önce yapılandırılmış bu kurumlar bugün kadına yönelik kontrolü tartışmasız kılmaktadır. Yeni Türk Sinemasında kadın bir önceki dönem sinemasına göre tamamen engellenmez ve istediklerine ulaşır ama bu onun büyük bedeller ödemesine yol açar. Türk sinemasında kadını ikincilleştiren sosyal kontrol kodları zaman ve koşullara ayak uydurarak dönüşmekte ancak yok olmamaktadır. Türk Sineması ataerkil kodlardan ve erkek bakış açısından arınamamakta, tarih erkek bakış açısı ile bu sefer sinema sanatı yoluyla tekrarlanarak yazılmaktadır.
dc.description.abstractSocial control mechanism, just as in society, reflects itself in cinema which is said to be the mirror of the society. Social control codes of women, are presented via cinema as means to dominate and assimilate women. This study reveals the social control codes which restrict women, in women films in the New Turkish Cinema (in post-1980 period). For this purpose, women films after 1980 have been listed, from this list three of the films were selected as the sample of the research and the sample was analysed according to semiotics method and feminist approach. Social control of women in the Turkish Cinema after 1980, has been observed in various forms. Almost every kind of social control has been observed like the those applied by primary groups including one on one relationships, those applied by secondary groups including formal and institutional relationships, formal and informal social control, negative and positive social control or group control-institutional control. Control of women in present, is indisputably the result of these structures, that were built ages ago. Woman in the New Turkish Cinema is not completely blocked, she reaches her goals however she has to sacrifice greatly. Social control codes, derogating women's status, transform by adapting to time and conditions, but they don?t disappear entirely. The Turkish Cinema could not be refined from men?s point of view, yet the history is re-constructed in terms of men?s perspective this time by the cinema.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSahne ve Görüntü Sanatlarıtr_TR
dc.subjectPerforming and Visual Artsen_US
dc.subjectSosyolojitr_TR
dc.subjectSociologyen_US
dc.titleYeni Türk sinemasında kadına yönelik sosyal kontrol kodlarının dönüşümü: Feminist açıdan bir inceleme
dc.title.alternativeTransition of social control codes of women in new Turkish cinema: A study from the feminist approach
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSosyoloji Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTurkish cinema
dc.subject.ytmInnovation
dc.subject.ytmWomen
dc.subject.ytmSociological analysis
dc.subject.ytmFeminism
dc.subject.ytmCinema
dc.identifier.yokid464927
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid330383
dc.description.pages286
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess