Show simple item record

dc.contributor.advisorUçkun, Gazi
dc.contributor.authorElal, İlknur
dc.date.accessioned2021-05-09T09:52:50Z
dc.date.available2021-05-09T09:52:50Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/712785
dc.description.abstractArastırmanın amacı; 2005-2006 egitim-ögretim yılından itibaren, ortaögretimindört yıla çıkarılmasının, yatılı ve normal(gündüzlü) ögrenim gören kız ögrencilerin,cinsiyet farkı olmaksızın, sınav kaygısı durumunun tespit edilmesidir. Ayrıca; kisiliközellikleri ile ?Sınav Kaygı Envanteri? degiskenleri arasındaki iliskinin ortayakonulabilmesidir. Bu amaçla; Kandilli Kız Lisesi örnek alınmıstır.Arastırma; dokuzuncu(208), onuncu(164) ve onbirinci(121) sınıflardan rastgeleseçilen toplam 493 ögrenci üzerinde uygulanmıstır. Verileri toplamada; Spielbergertarafından gelistirilen, Öner ve Kaymak(İstanbul -1987) tarafından Türkçeye uyarlanan,?Sınav Kaygı Envanteri? ve arastırmacı tarafından gelistirilen ?Kisisel Bilgi Formu?kullanılmıstır.Bilgi ve verilerin analizinde; SPSS istatistik programı uygulanmıstır. Önce tümögrencilerin(493), daha sonra sınav kaygısı yüksek olanların(290) kisilik özelliklerinegöre, frekans dagılımları ve buna göre, özellikle ve sadece ?sık sık? ve ?hemen her zaman?seçeneklerini isaretledikleri degiskenlerin frekans dagılımları yapılmıstır. Ayrıca her birkisisel özelligin de, hangi degiskenle baglantılı oldugu çıkarılmıstır.Bulgulara göre; ?Sınav Kaygı Envanteri? degiskenleri ile aralarında, en fazlafarklılık gösteren kisisel özellikler; annenin egitim durumu, kardes sayısı ve sınavlarahazırlanma durumlarıdır. Babanın egitim durumu ile degiskenler arasında farklılıkolmaması; yeni dört yıllık egitim sistemine göre ögrenim gören ögrencilerin daha kaygılıolması ve özellikle sınav sırası ile ilgili degiskenlerin fazla seçilmesi dikkat çekicidir.Anahtar Kelimeler: Ergen, Ergenlik Dönemi, Kaygı, Sınav Kaygısı, Sınav KaygısınıEtkileyen Faktörler
dc.description.abstractThe aim of this research is to find out the amount of exam anxiety that female boardersand day pupils suffer from after the secondary education has been expanded to four years. Theresearch also aims to determine the correlation between personal characteristics and thevariables of exam anxiety inventory. The students of Kandilli Kız Lisesi (Kandilli Girls?School) constitute the sample in the research.The research has been conducted with a random sample of 208 nine-graders, 164 tengradersand 121 eleven graders. ?The Exam Anxiety Inventory,? which was developed bySpielbergen and translated into Turkish as ?Sınav Kaygı Envanteri? by Öner Kaymak(stanbul-1987) , and ?The Personal Information Form? (Kisisel Bilgi Formu), which wasprepared by the researcher himself, have been used in order to collect data.?The Personal Information Form? identifies ten variables that are assumed to berelated to exam anxiety: educational system (old-new), student type (boarder-day pupils),student?s grade, student?s family?s income, student?s mother?s education, student?s father?seducation, the family?s attidutes towards the students, student?s number of siblings, the placewhere the student lived before starting her secondary education, and the way the studentprepares for an exam. Besides, ?The Exam Anxiety Inventory? includes twenty variables,each of which has four choices.The research makes use of SPSS statistical programme in order to analyze the data. Itshows, first, the frequencies of all the 493 students and then the frequencies of those studentswith high exam anxiety in terms of personal characteristics. The study also displays thefrequencies of the variables for which the stdents marked the choices ?often? and ?almostalways.? Furthermore , the research reveals to which variable each personal characteristic isconnected.According to the findings, the personal characteristics which show the biggestdifference from exam anxiety variables are student?s mother?s education, student?s number ofsiblings and the way the student prepares for an exam.ıt is noticeable that those students whobelong to four-year educational system are more anxious than others, and that the variablesrelated to the order of exams have been chosen a lot by the students.Key Words: Adolescent, adolescence, anxiety, exam anxiety, Inventory of Attidutes TowardsExamination.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYatılı ve normal(gündüzlü) eğitim gören kız öğrencilerin, sınav kaygılarının Kandilli Kız Lisesinde araştırılması
dc.title.alternativeResearch of exam anxiety of girls(boarding and day pupils)who are having education at Kandilli Girls School
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Yönetimi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid9012661
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBEYKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid227965
dc.description.pages180
dc.publisher.disciplineEğitim Denetimi ve Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess