Show simple item record

dc.contributor.advisorAkbıyık, Seval
dc.contributor.authorGürel, Hülya
dc.date.accessioned2021-05-09T09:52:24Z
dc.date.available2021-05-09T09:52:24Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/712675
dc.description.abstractEğitimin amacı; olumlu davranışlar ve beceriler kazandırmak, kendine yetebilen topluma yararlı, sağlıklı, demokratik ve çevreyi koruyan bireyler yetiştirmektir. Toplumlar ancak eğitim sayesinde gelişip ilerleyebilirler. Hangi ülke olursa olsun devlet örgütlenmesi içinde en büyük teşkilat milli eğitim bakanlığıdır. Her mahallede: sağlık merkezi, hastane, polis, adliye, vergi dairesi vb. kurumlar yoktur. Ama her mahallede en az birkaç tane ilköğretim veya okulöncesi kurum vardır.Eğitimin ilk basamağını okulöncesi kurumlar oluşturmaktadır. Çocuğun gelişiminde davranışlarının temellerinin atıldığı dönemdir. Bu dönemde kazanılmayan davranışlar çocuğun gelişiminde eksikliklere veya yetersizliklere yol açabilmektedir.Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Fransa'nın ve Türkiye'nin eğitim sistemlerinin kısa bir tarihsel gelişimi ve bunun içinde yer alan okul öncesi eğitimi sitemleri, uygulama durumları ülkelerin milli eğitim bakanlıklarına bağlı olan, okul öncesi eğitimi kapsayan verilerden ve ulaşılabilen kaynaklardan yararlanılmıştır.Bu araştırmasonun da elde edilen bulgular: Ülkemizde okul öncesi eğitimin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılmasını, özellikle son basamağı olan 6 yaş hazırlık sınıflarının zorunlu eğitim kapsamına dâhil edilmesi, okul öncesi eğitime yerel yönetimlerin katkılarının yaygınlaştırılması, Türkiye'de okullarda sınıfların fiziki özelliklerinin; büyüklüğü, malzemelerin düzenlenmesi ve ilişkin temel standartların geliştirilmesi, okul öncesi eğitimle ilköğretim arasında geçişliliği sağlayan ara sınıfların bulunması, ülkemizde bütçeden eğitime ayrılan payın, okul öncesi eğitimin milli eğitim bakanlığındaki payının arttırılması, okul öncesi eğitiminde aile katlım çalışmalarına önem verilerek ailelerin programa dâhil edilmesi, özel eğitim öğretmeni ve yardımcı personel vb. elemanların olması, hizmet içi eğitimlerin kısa süreli ve yetersiz olması şeklinde bulgulara ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Karşılaştırmalı eğitim, eğitim sistemi, okul öncesi, yönetmelik, program.
dc.description.abstractThe purpose of education is to provide one with new skills and to enable him to conduct right, as well as to bring up individuals who are self-sufficient, beneficial to the society, healthy, democratic and sensitive to the environment. Societies can only progress by education. Take whichever country into consideration, the ministry of education is the biggest organization in the whole state structure. While it is not possible to see at every district a health center, a hospital, a police station, a courthouse or a tax authority, etc, one can be sure that he will see at least a few preschool institutions or primary schools at every district.The first step of educational system is the preschool institutions. This is a time at which the seeds of a child?s behaviors are sown. Behaviors that are not gained at this stage can lead to various deficiencies or insufficiencies in a child?s further development.In this research, scanning has been used as the research model. Providing the readers with a brief of the historical progression of the educational systems of France and Turkey, this thesis has made use of the data and other accessible sources of information pertaining to the two countries? preschool systems under the ultimate management of their ministries of education together with the implementation thereof.Findings of this research have led to suggest that: the preschool education in our country be improved and provided widespread, particularly the final step of such education being the age of six preliminary classes be covered under the compulsory schooling, contributions by the local governmental authorities to the preschool education become a common practice, the physical properties of the classes at schools in Turkey be improved and especially basic standards be introduced relating to the size of the rooms and the organization of the educational materials, intermediary classes be formed in order to enable better transition from the preschool to the primary school, the stake of the contribution to the education made from the country budget be increased and particularly the contribution of the ministry to the preschool system be raised, more importance be attached to the participation of the families to the preschool educational system also by covering their participation within the program, special education tutors and supporting personnel be employed, the on-the-job training courses be lengthened and reinforced.Key Words: Education in comparison, educational system, preschool, communique, program.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleFransa ve Türkiye`de okul öncesi eğitimin karşılaştırması
dc.title.alternativeComparasion of the preschool education of France and Turkey
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Yönetimi Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid323697
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBEYKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid235364
dc.description.pages153
dc.publisher.disciplineEğitim Denetimi ve Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess