Show simple item record

dc.contributor.advisorKaleli Yılmaz, Gül
dc.contributor.authorYüksel, Mikail
dc.date.accessioned2021-05-09T09:51:38Z
dc.date.available2021-05-09T09:51:38Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-03-05
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/712440
dc.description.abstractGeometri; öğrencilerin içinde bulundukları dünyayı anlamalarında, akıl yürütme, problem çözme, uzamsal düşünme becerilerini geliştirmelerinde çok önemli bir konuma sahiptir. Van Hiele bireylerde geometrik düşünmenin beş düzeyde gerçekleştiğini ifade etmektedir. Öğrencilerin bulundukları eğitim seviyesinin gerektirdiği kazanımları kavrayabilmeleri için de bu eğitim seviyesinin gerektirdiği geometrik düşünme düzeyinde olmaları gerekmektedir. Van Hiele; öğrencilerin sınıf seviyelerinde düşünme yeterliliklerini kazanabilmeleri için hangi düşünme düzeyinde olmaları gerektiğini açıklamıştır. Öğrencilerin lise seviyesinde öğrenmeleri beklenen kazanımların daha çok neden-sonuç ilişkisine dayandığı düşünüldüğünde Van Hiele üçüncü düzey düşünme becerilerine sahip olmaları gerekmektedir. O halde ortaokuldan mezun olan bir öğrenci Van Hiele üçüncü düzeye geçmiş olmalıdır.Literatür incelendiğinde Van Hiele üçüncü düzeyin bir geçiş düzeyi olduğu ve üçüncü düzeye geçebilen öğrencilerin üst düzeylere geçiş yapabilmesinin kolaylaştığı görülmektedir. Nitekim 7. sınıf geçiş düzeyidir ve bu nedenle bu düzeydeki geometri öğretiminin etkinliği önem kazanmaktadır. Taşımış olduğu bu özellikten dolayı çalışmamız 7. Sınıflar düzeyine uygulanmıştır. Öğrencilerin geometrik düşünme düzeylerini üçüncü düzeye çıkarabilmeleri için de iyi planlanmış derslere ihtiyaç vardır. Aynı zamanda derslerin bilgisayar destekli geometri etkinlikleriyle desteklenmesiyle öğrencilerin üçüncü düzeye daha kısa sürede geçebilecekleri görülmüştür. Van Hiele geometrik düşünme düzeylerinden üçüncü düzeye geçişin ise kolay olmadığı bilinen bir gerçektir. Üçüncü düzeye geçemeyen öğrenci geometriyi anlayamayacağını, yapamayacağını dile getirmeye başlar, bunun sonucunda ilerleyen seviyelerde kendini gerçekleştiren kehanete dönüşür. Bu nedenle öğrencilerin Van Hiele üçüncü düzeye geçişleri önemsenmelidir ve buna göre etkinlikler planlanmalıdır. Bu bağlamda tez çalışmamızda 7. sınıf öğrencilerinin üçüncü düzeye çıkabilmeleri için bilgisayar destekli bir öğrenme ortamı tasarlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Tez çalışmamızda ön test son test iki deney bir kontrol gruplu yarı deneysel yaklaşım kullanılmıştır. Bu kapsamda çalışmaya 2015-2016 eğitim öğretim yılında üç farklı şubede eğitim gören toplam 65 yedinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Üç şubeden ikisi deney grubu öğrencilerini, üçüncü şube ise kontrol grubu öğrencilerini oluşturmuştur. Birinci deney grubunda (Bilgisayar Grubu) bilgisayar laboratuvarında yapılandırmacı yaklaşıma uygun çalışma yaprakları eşliğinde dinamik matematik yazılımı GeoGebra kullanılarak, bilgisayar destekli bir öğrenme ortamında dersler yürütülmüştür. İkinci deney grubunda (Manipülatif Grup) ise geleneksel sınıf ortamında çalışma yaprakları eşliğinde somut materyaller kullanılarak dersler işlenmiştir. Kontrol grubunda ise herhangi bir müdahale yapılmadan dersler rutin bir şekilde işlenmiştir. Çalışmada öğrencilerin geometrik düşünme düzeylerini belirleyebilmek için Usiskin (1982) tarafından geliştirilen `Van Hiele Geometrik Düşünme Testi` ve testten elde edilen verileri desteklemek için klinik mülakatlar kullanılmıştır. Ayrıca bilgisayar destekli ortamın geometrik düşünme düzeyleri üzerindeki etkisini ortaya çıkarabilmek için informal gözlemler yapılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler nitel ve nicel veri analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Van Hiele düzey atamalarında Usiskin (1982) tarafından geliştirilen puanlama anahtarından yararlanılmıştır. Klinik mülakatların her biri ses kayıt cihazına kaydedilmiş, daha sonra veriler bilgisayar ortamında araştırmacı ve öğrenci arasında geçen diyaloglar şeklinde yazıya dökülerek betimsel analiz yapılmıştır. Çalışma sonucunda her üç grupta da geometrik düşünme düzeylerinde önemli bir oranda artış olduğu, ancak en fazla artışın bilgisayar grubunda olduğu görülmüştür. Elde edilen sonuçlardan yola çıkarak önerilerde bulunulmuştur.
dc.description.abstractGeometry; students understand the world in which they reside, reasoning, problem solving, it's very important in the development of spatial thinking skills. The Van Hiele levels of geometric thinking five occurred in individuals. Level of education requires students to their gains for education requires the level of they can grasp geometric thinking level. Van Hiele; thinking in students ' grade level proficiency should be at the level of thinking which the makers to involvement in masterminding the latter attack. Expected gains from the high school level students learning more given cause-and-effect relationship is based on the Van Hiele must have a third-level thinking skills. A student who graduated from middle school, then Van Hiele must be third-level history.Literature review examined the Van Hiele level third level is a transition and can pass the third level students interested in the debate about the top-level transition situations. Indeed, 7. class is and therefore the transition level geometry teaching activity at this level. We've been working for this property is carried 7.Level of classes. Third level students' geometric thinking levels so there is a need for well-planned courses, too. At the same time with computer-assisted geometry courses activities supported in less time than the third level students that launches when. The van Hiele levels of geometric thinking is the third level is a well known fact that migration is not easy. Students who pass the level geometry wouldn't understand third, begins to voice you can't, as a result, becomes a self-fulfilling prophecy at a later stage. Therefore students Van Hiele it must be regarded third level transitions, and accordingly should be planned activities. In this context the thesis study grade 7 students in order to the third level for computer-aided designing, implementing, and evaluation of a learning environment.Thesis study two experiments control the last pre-test test has been used semi-empirical approach. In this context, 2015-2016 academic year working in three different branch joined the seventh-grader studying total 65.Two of the three branch experimental group students, formed the control group third branch students. First in the experimental group (Group of computers) computer lab constructivist approach, accompanied by dynamic mathematics software GeoGebra appropriate work leaves, conducted a computer-assisted learning environment courses. Second in the experimental group (Manipulative Group) is accompanied by the traditional classroom environment in leaves the lessons using concrete materials. In the control group without any intervention while lessons are routine in some way. Study to determine the students' geometric thinking levels Usiskin (1982) developed by `Van Hiele Geometric thinking to the test` and the test data from clinical interviews were used to support. In addition, computer-aided geometric thinking levels in the environment the impact of informal observations to reveal. Please fill the data obtained using qualitative and quantitative data analysis methods have been analyzed. Van Hiele level assignments Usiskin (1982) by scoring key developed. Each of the clinical interviews recorded tape recorder, then the data in the computer environment in the form of dialogues between researchers and students post poured descriptive analysis. As a result of the work of each of the three groups is a significant rate of increase in geometric thinking levels, but most of the increase has been seen in the computer group. Based on the results obtained made suggestions.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÇokgenler konusunda tasarlanan farklı öğrenme ortamlarının 7. sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeylerine etkisi
dc.title.alternativeThe effect of 7th grade students on geometric thinking different learning environments designed with on polygons subject
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-03-05
dc.contributor.departmentMatematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmMathematics teaching
dc.subject.ytmGeometry
dc.subject.ytmGeometry teaching
dc.subject.ytmGeometry learning
dc.subject.ytmGemetric thinking
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmLearning environment
dc.subject.ytmVan Hiele geometry
dc.subject.ytmVan Hiele Model
dc.identifier.yokid10209114
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBAYBURT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid525132
dc.description.pages138
dc.publisher.disciplineMatematik Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess