Show simple item record

dc.contributor.advisorKayhan, Meltem
dc.contributor.authorKivanç, Haldun
dc.date.accessioned2021-05-09T09:43:12Z
dc.date.available2021-05-09T09:43:12Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2021-04-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/710036
dc.description.abstractÜrün araştırma ve satın almada online ve mobil kullanımın bütün dünyada artışı markaları dijital pazarlamaya yöneltmiştir. Farklı yaşlardaki tüketici kuşaklarının dijital kanalları farklı sebeplerle tercih ettiği görülmektedir. Yakın geleceğin en önemli tüketici kitlesi olan Z kuşağı ise teknoloji, mobil uygulamalar, video ve görsel paylaşımlar, hızlı mesajlaşma vb. dijital kanalların nimetlerini hayatın doğal parçası olarak ve sıklıkla kullanmaktadır. Dijital uygulamalar, web ve sosyal medya çağında yetişen Z kuşağı bu gelişmeleri en yakından takip etmektedir. Aynı anda birkaç ekranı takip eden, bu kuşak ağırlıklı olarak öğrenci olsa da kendilerinden önceki kuşaklara göre ürün bilgisi ve marka seçiminde farklı alışveriş tutumu olduğu görülmektedir. Sosyal medya kullanımı, blog ve kullanıcı değerlemelerini kullanım vb. tercih ve yönelimlerini anlamak perakende ve pazarlamanın geleceği için son derece önemlidir.Bu tezin hedefi Z kuşağının dijital kanallar hakkında eğilim ve tercihlerini anlamaktır. Araştırma özellikle küçük yaştan itibaren içinde oldukları dijital oyunların yarattığı etki ve gerçekliği de ele almaktadır. Çalışma kapsamında sahada yapılan anketler Z kuşağının dijital kanallar üzerinden satın alımında sosyal medya kaynaklarına, reel kaynaklardan daha fazla güvendikleri, dijital kanallar üzerinden satın alma aşamasında sosyal medya kaynaklarına duydukları güvenin, satış danışmanlarına ve televizyon reklamlarına oranla daha fazla olduğu, online oyun karakterlerinin Z kuşağı gençleri üzerinde belirli bir etkisinin olduğu saptanmıştır.
dc.description.abstractIn this period of development of technology and the spread of digital channels, the producer has been in search of new market and the purchasing habits of the generation of z has taken a different understanding from the previous generations and has started to direct the manufacturer to influencer marketing. Factors that push the generation of Z through digital channels are; The availability of large product scale, easy replacement of products, campaigns in digital shopping channels and the facilities provided in purchasing have increased the attractiveness of digital channels. Along with the increase in the demand for virtual markets, they started to be included in the competition through digital channels in new enterprises as well as the market leader companies in their category. Producers who want to take place in the market through digital channels enriched their product portfolios and tried to get share from this big market they are partners in.If it is thought that the children of the Z generation will play a superior role in the purchase of digital channels in the coming periods, producers should produce and market the products according to the preferences and tastes of the Z generation in the products they will offer to the market. In the research conducted within the scope of the study, purchasing activities of the Z generation through digital channels were handled within the framework of 7p and the research was reached according to the information obtained from the Z generation adapted to the technology. As a result of the research, it has been found that the mentioned variables are more reliant on social media resources than the real resources in the purchase of the Z generation over digital channels and that the trust of social media resources in the purchase stage through digital channels is higher than the sales consultants and television advertisements. This study presents findings about the preferences of the Z generation of children over digital channels.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleZ kuşağının dijital kanallar üzerinden satın alma tercihleri
dc.title.alternativePurchase preferences of the Z generation via digital channels
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-04-09
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmGenerations
dc.subject.ytmGeneration Z
dc.subject.ytmPurchasing
dc.subject.ytmPurchasing behavior
dc.subject.ytmCustomer preferences
dc.subject.ytmConsumer preferences
dc.subject.ytmElectronic commerce
dc.subject.ytmSocial media
dc.subject.ytmInternet
dc.identifier.yokid10270475
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBEYKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid571356
dc.description.pages126
dc.publisher.disciplinePazarlama Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess