Bıngeha wêneyên hunerî dı helbestên Hêmın de
dc.contributor.advisor | Sönmez, Vechi | |
dc.contributor.author | Manguri, Mangoor Rasool Aba Baker | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T14:18:42Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T14:18:42Z | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/706730 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma Hêmin'in Şiirlerinde Sanatsal Görüngülerin Kaynağı adlı bir çalışmaya dair olup şiirde sanatsal görüngünün önemi ve değeri konusunde genel bir çerçeve çizer. Resim ve şiir birbirine koşut iki sima olduğu için resimsiz ve görüntüsüz bir şiirin ruhsuz bir gövdeye benzediğinin altı çizilir. Bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır, ki her bölüm şiirde hasıl olan sanatsal görüngünün özelliklerini vurgular. Birinci bölümde: sanatsal görüngünün kavramsal açıklamasını yaptık, ardı sıra sanatsal görüngünün nasıl oluştuğu konusunda bilgi verdik. Sonra şiirdeki iki sanatsal görüngünün iki evresini ele aldık, ki bu iki konak eski şiirde görüngü ve yeni şiirde görüngüdür. İkinci bölümde: Hêmin'in beslendiği nesnel ve öznel kaynakları aydınlığa çıkarttık, ki bunlar içsel ve dışsal insani arka plana sahiptir. Bu kaynaklardan farklı dalların ve yolların oluştuğu gözlemini ve tespitini yaptık ve bunun şairin sanatsal imgelemine nasıl yansıdığını araştırdık. Bundan da kadın ve realitenin temel esin kaynakları olduğu sonucuna vardık. Sonrasında İslam ve Hırıstiyanlığı minval kabul ederek dini referanslardan bahsettik. Çevre edebiyatlardan da söz ettik, fars edebiyatı gibi. Üçüncü bölümde: Hêmin'in şiir türü, üslubu ve sanatsal imgesi üzerine tartıştık. Hêmin'de bu konular nasıl dile geliyor sorusunu aydınlığa kavuşturduk. Duygusal ve zihinsel dışavurumlarda sanatsal imge ve görüngünün aslının nereye dayandığını belirtmeye çalıştık. Durağanlıkta ve harekette neye tekabül ettiğini izah ettik. En sonunda ima, sembol ve yoğun anlatımı ihtiva eden içsel ve efsane içre üslup ve metodolojisine dair aydınlatmada bulunduk.Anahtar Kelimeler : Hêmin | |
dc.description.abstract | This research paper entitled (The Structure of Artistic Imagery in Hemn's Poems). The research questions the importance and role of artistic imagery as the most essential part of poems and literary works. Since, art and image are like two sides of the same coin. Therefore, this study describes the poems without having a clear image as body without soul or dead body. The study divided into three main chapters illustrate the importance and characteristic of artistic imagery.Chapter One: we have thoroughly explained the term and concept of artistic imagery. In addition, we have pointed out importance of the main elements of artistic imagery. We have elaborated to what extent the existence and presence of these elements in artistic imagery are required. Then, we have focused on artistic imagery in two different times known as artistic imagery in ancient times and contemporary artistic. Finally, we have done the qualitative analysis for artistic imagery. Chapter Two: entitled (the source of artistic imagery in Hemn's Poems). In this section more clearly and precisely the main imagery inspiration sources covered which leads to inspire Hemn as a poet. While, these imagery inspirational sources are more objective and self-oriented sources including internal or external humanistic sources. Moreover, these sources are classified into various types and branches having their own specifications and characteristics in structuring imagery inspirational motives for composing poem. In the paper the astonishing nature, mountains, valleys, trees, reality, and women have been foremost imagery inspirational sources for his art are clearly stated. Furthermore, the role of religion such as (Islam and Christian) as an example as well as the hegemony of the local and neighbourhood poets and literary works such as Persian poets have been taken into consideration so that we can have a better understanding about the imagery inspirational sources for Hemns' poems. Chapter Three: entitled (types and forms of Hemns Artistic Imageries). In this section, more specifically deals with types and forms of artistic imageries in Hemn poetry work. At the beginning we have describe artistic imagery in terms of structural composition by a singular image whether formed in correspondence or reciprocate style. Then, we have illustrated the artistic imagery in terms of sense and intelligence; also, we have described the artistic imagery in terms of dynamism and staticness. Finally, we have figured out the artistic imagery forms in terms of (mythical, psychological, symbolic and eloquence)Key Words : Hêmin | en_US |
dc.language | Kurdish | |
dc.language.iso | ku | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Doğu Dilleri ve Edebiyatı | tr_TR |
dc.subject | Eastern Linguistics and Literature | en_US |
dc.title | Bıngeha wêneyên hunerî dı helbestên Hêmın de | |
dc.title.alternative | Hêmin'in şiirlerinde sanatsal görüngülerin | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Kürt Dili ve Kültürü Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10119255 | |
dc.publisher.institute | Yaşayan Diller Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 458843 | |
dc.description.pages | 179 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |