Matematik dersi başarı puanına etki eden faktörlerin çoklu uyum analizi ile belirlenmesi
dc.contributor.advisor | Keskin, Sıddık | |
dc.contributor.author | Huyut, Mehmet Tahir | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T12:57:46Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T12:57:46Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/706173 | |
dc.description.abstract | Matematik sosyal yaşamın bir parçası olan, yaşamın ve dünyanın anlaşılması ve bunlar hakkında fikirler üretilebilmesi için yardımcı bir eleman olarak görülmektedir. Bu nedenle, günümüzde eğitimle ilgili yapılan reform çalışmalarının en önemli amacı, öğrencilerin matematiği anlayarak öğrenmelerini kolaylaştırabilecek bir sistemin oluşturulmasını sağlamaktır. Öğrencilerin matematik başarısını etkileyen birçok faktör vardır. Ayrıca, bu faktörler birbirleriyle sürekli olarak etkileşim içerisindedir. Bu çalışmada, Van genelinde orta öğretim dokuzuncu sınıflarda Matematik dersi başarısını etkileyen faktörler (değişkenler) arası ilişkiyi incelemek amacıyla Çoklu Uyum Analizi yöntemi kullanılmıştır. Çok değişkenli istatistik analiz yöntemlerden birisi olan çoklu uyum analizi, üç ya da daha çok kategorik değişken arasındaki ilişkiyi, tekil değer ayrışımı ile inceler. Analiz sonrası, değişkenler arası ilişkiler, daha düşük boyutlu (genellikle iki boyut) bir uzayda grafiksel olarak sunulur. Çalışma öncesi, anket sorularının ve kapsamının belirlenmesi için bir ön çalışma yapılmıştır. Bu çalışma sonucunda öğrenciler için hazırlanan anketlerde yer alabilecek sorular belirlenmiş ve 35 soru içeren bir anket oluşturulmuştur. Çalışmada, Van merkezde 40 liseden rasgele alınan 7 lisede bulunan toplam 471 öğrenciye anket uygulanmıştır. Çalışma soncunda; hedef bilinci oluşan öğrencilerin daha başarılı olduğu, cinsiyet farkının matematik başarı puanı ile düşük ilişkili olduğu, matematiği kalıcı bir şekilde öğrendiğine inanan öğrencilerin üniversite de okumak istedikleri, matematiği öğrenemeyen ve bu dersten korkan öğrencilerin daha başarısız olma eğiliminde oldukları, öğretmenin kullandığı dili anlaşılır bulan öğrencilerin başarıya daha eğilimli oldukları, çalışma masası ve çalışma odası olmayan öğrencilerin matematiği daha az sevdiği, okulun fiziksel olanaklarının ve öğrencinin sınıfta oturduğu yerin başarı kategorisi ile pozitif bir ilişkide olduğu ve ebeveynlerinin eğitim düzeyi düşük olan öğrencilerin daha başarılı olduğu bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | Mathematics is considered as a element that is a part of social life and to understand life as well as the world and to produce ideas about them. Therefore, nowadays, the most important objective of reform work with related to education is to create a system that can facilitate to understanding and learning of mathematics for the students. Many factors have affect the mathematics success of students. In addition, these factors are continuously interact with each other. In this study, multiple correspondence analysis is used to examine relationship between factors (variables) affecting on math success in ninth grade math class of secondary education in Van. Multiple correspondence analysis that is one of the multivariate statistical methods examines the relationship between three or more categorical variables with singular value decomposition. After analyzing, relationships between the variables are presented as graphical in the reduced (generally in two dimensions) dimensions. Firstly, pre-study was performed to determine framework of the questionnaire and then, a questionnaire were formed with containing 35 questions. In the study, the questionnaire was surveyed on totally 471 students of 7 schools drawn randomly from 40 high school in Van. Results of our study as follows; the students with target awareness are more successful, there is low relationship between gender and math scores, the students believing to learn math permanently were found willing to enter university, the students who are unable to learn and scared from math tend to be more failure, the students who consider comprehensive the language of their teachers are more prone to success, the student who has not work desk and a study room like less math. Physical facilities of the school and the place of the students in the classroom are positively related to success category and the students who has parents with low educational level were found to be more successful. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Biyoistatistik | tr_TR |
dc.subject | Biostatistics | en_US |
dc.title | Matematik dersi başarı puanına etki eden faktörlerin çoklu uyum analizi ile belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Determination of effective factors for success of math score using multiple correspondence analysis | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Biyoistatistik Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Multivariate analysis techniques | |
dc.subject.ytm | Mathematics | |
dc.subject.ytm | Reduction of dimensionality | |
dc.subject.ytm | Bioistatistics | |
dc.identifier.yokid | 10046294 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 369861 | |
dc.description.pages | 126 | |
dc.publisher.discipline | Biyoistatistik Bilim Dalı |