Show simple item record

dc.contributor.advisorKarakuş, Mehmet
dc.contributor.authorUtar, Nurten
dc.date.accessioned2021-05-08T12:54:06Z
dc.date.available2021-05-08T12:54:06Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/705860
dc.description.abstractEğitim-öğretim sisteminin aksamadan yürütülebilmesi öğretmenlerin sahip olduğu etkili sınıf yönetimi becerilerine bağlıdır. Öğretmenlerin sınıf ortamında istenmeyen davranışlar karşısında aşırı kontrolcü sınıf yönetimi anlayışları benimsemeleri öğretmen ve öğrenciler arasında çatışmalara neden olmakta ve sınıf yönetiminde çeşitli sorunlara yol açmaktadır. Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin sahip oldukları kontrol ideolojileri ile istenmeyen davranışlar karşısında benimsedikleri bazı sınıf yönetimi yaklaşımları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda kullanılan veri toplama araçları şunlardır: Willower, Eidell ve Hoy (1967) tarafından geliştirilen `Öğrenci Kontrol İdeolojisi Envanteri(PCI)`, Demirtaş (2006) tarafından geliştirilmiş olan `Kaotik Yaklaşım Ölçeği` ve Şentürk (2006) tarafından geliştirilen `Sınıf Yönetimi Modelleri Davranış Ölçeği`. Çalışmanın evrenini Gaziantep merkezde çalışan sınıf öğretmenleri, örneklemini ise seçkisiz yolla belirlenmiş 467 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin analizi için `SPSS 15` paket programı kullanılmış, ve ilişkisel analizler için t-testi, tek yönlü varyans analizi (One-way ANOVA), regresyon analizi ve korelasyon analizi testleri uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen bazı bulgular şöyledir: sınıf öğretmenlerinin öğrenci kontrol ideolojileri ile sınıf yönetimi modellerinden tepkisel model arasında pozitif yönde, gelişimsel model ve önlemsel model arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki vardır; sınıf öğretmenlerinin kontrol ideolojileri ile kaotik yaklaşımı benimseme düzeyleri arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki vardır; kadın öğretmenler erkek öğretmenlere kıyasla sınıf yönetiminde daha insancıl bir kontrol ideolojisi benimsemekte ve kaotik yaklaşıma daha sık başvurmaktadır; erkek öğretmenler kadın öğretmenlere kıyasla daha gözetimci bir kontrol ideolojisi benimsemekte ve tepkisel modele daha sık başvurmaktadır; mesleğe yeni başlamış öğretmenler yüksek kıdem sahibi öğretmenlere kıyasla insancıl kontrol ideolojisini daha fazla benimsemektedirler.
dc.description.abstractHaving a smooth education system is related to the effective classroom management skills of teachers. Being a control mania in classroom management brings about some conflicts between teacher and students and causes different kinds of troubles in the classroom. The aim of this work is to check the relationship between theachers' pupil control ideology and classroom management approaches they apply for the troublesome behaviors in the classroom. In line with this purpose, the instruments used in this work are: `Pupil Control Ideology / PCI Scale (Willower, Eidell and Hoy 1967) `, `Chaotic Aproach Scale` (Demirtaş 2006)` and `Classroom Management Models Behavior Scale`. The population of this work is the primary school teachers working the city center of Gaziantep and the research sample is 467 randomly selected, primary school teachers. SPSS 15 packaged software is applied for the analysis of the data and t-test, one-way ANOVA, regression and corelation tests were carried out for the relational calculus. The followings are some findings obtained in the research: a pozitive meaningful relationship between teachers' pupil control ideology and reactive classroom management model, and a negative meaningful relationship between teachers' pupil control ideology and developmental and precautionary models were found; a negative meaningful relationship between teachers' pupil control ideology and chaotic classroom management approach was found; female teachers have more humanistic pupil control ideology compared to male teachers and they apply to chaotic approach more in classroom management; male teachers have more custodial pupil control ideology compared to female teachers and they apply to reactive model more in classroom management; beginning teachers have more humanistic pupil control ideology compared to teachers having longer service years.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSınıf öğretmenlerinin öğrenci kontrol ideolojileri ile sınıf yönetimi yaklaşımları arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between pupil control ideology and classroom management approaches of primary school teachers
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentSınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10021751
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityZİRVE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid394674
dc.description.pages114
dc.publisher.disciplineSınıf Öğretmenliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess