dc.contributor.advisor | Kaya, Ahmet | |
dc.contributor.author | Kiliç, Halil | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T12:53:56Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T12:53:56Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/705778 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmayla Şanlıurfa ili merkezindeki ilkokul öğretmenlerinin görüşlerine göre yöneticilerin ahlaki değer yönelimleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır. Betimsel tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın verileri, 2013-2014 yılında Şanlıurfa İl Merkezinde görev yapan 348 ilkokul öğretmeninden elde edilmiştir.İlkokul öğretmenlerinin görüşlerine göre yöneticilerin ahlaki değer yönelimleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için `Moral Erdemler Ölçeği` ve `Örgütsel Bağlılık Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 16.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel yöntemler olarak sayı, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma kullanılmıştır. Araştırmanın değişkenleri için Kolmogrov Smirnov-Z normal dağılım testi uygulanmıştır. Değişkenlerin normal dağıldıkları tespit edilmiştir. Verilerin analizleri yapılırken parametrik yöntemler kullanılmıştır. Verilerin karşılaştırılmasında ikili gruplar için bağımsız t-testi, ikiden fazla grupların analizinde tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı ve bağımsız değişkenleri arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi ve regresyon analizi ile test edilmiştir. Bu araştırma sonucunda, katılımcıların; yöneticilerin ahlaki değer yönelimlerinin örgütsel bağlılığa etkisinin orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Katılımcı görüşlerine göre yöneticilerin ahlaki değer yönelimleri; Okullarının fiziki donanımı ve teknolojik altyapısı değişkenine, karar sürecine katılmaları ve yönetim stili değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterirken, cinsiyet değişkenine, medeni durum, yaş, mezuniyet durumu, mezun oldukları fakülte, okul türü, okuldaki öğretmen sayısı, mesleki kıdemleri, okuldaki süreleri, bir sendikaya üye, , aylık okunan kitap sayısı, öğretmenlik kariyerleri, mezun oldukları lise, kendilerini tanımlama biçimleri, kendilerini ait hissettikleri toplumsal tabaka, Türkiye'de bir kişinin ekonomik ve sosyal seviyesinin artırmasında belirleyici faktör değişkenine, çocukları varsa ya da olduğunda, geleceği hakkında kendilerini en çok endişelendiren durum, öğretmenlik mesleğini icra ederken tanınmak istenen özellikler değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Örgütsel bağlılık algılarının; mezuniyet durumu değişkenine, mezun oldukları fakülte değişkenine, okul türü değişkenine, algılarının okullarının fiziki donanımı ve teknolojik altyapısı değişkenine, yönetim stili değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterirken; cinsiyet, medeni durum, yaş, okuldaki öğretmen sayısı, mesleki kıdemleri, bu okuldaki süreleri değişkenine, herhangi bir sendikaya, karar sürecine katılmaları, aylık okunan kitap sayısı, kendilerini tanımlama biçimleri öğretmenlik kariyerleri değişkenine, mezun oldukları lise, kendilerini ait hissettikleri toplumsal tabaka, Türkiye'de bir kişinin ekonomik ve sosyal seviyesinin artırmasında belirleyici faktör değişkenine, çocukları varsa ya da olduğunda, geleceği hakkında kendilerini en çok endişelendiren durum değişkenine, öğretmenlik mesleğini icra ederken tanınmak istenen özellikler değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir.Anahtar Kelimeler: Ahlaki Değer, Örgütsel Bağlılık, Yönetici, Erdem, Etik | |
dc.description.abstract | In this research, the correlation between directors' moral value intentions and teachers' organizational dependence level was tried to determine according to primary school teachers' opinions in Şanlıurfa. The research's data carried out in descriptive survey model was obtained from 348 primary school teachers working in the city center of Şanlıurfa .According to opinions of primary school teachers, the Scale of Moral Virtue and the Scale of Organizational Commitment were used in order to determine the correlation between directors' moral value intentions and teachers' organizational dependence level. The data obtained from the research was analyzed by using SPSS for Windows 16.0 programme. As the data being evaluated; number, percent, arithmetic mean and standard deviation was used as descriptive statistical methods. Kormogrov Smirnov-Z normal distribution test was applied for the variables of the research. It was established that variables had normal distribution. As analyzing the data, parametric methods were used. Comparing the quantitive data, unpaired t-test for groups of two was used and one way analysis of variance was used in analysis of more than two groups. The relation between dependent and independent variables of the research was tested by Pearson correlation analysis and regression analysis.In the result of this research, participants; the effect of directors' moral value intentions on organizational commitment was stated as mid-level. While participants' moral value intentions; differed greatly according to physical equipment of schools and variable of technological hard infrastructure, their participation in decision process and variable of management style; it didn't differ greatly according to variable of gender, marital status, age, graduation status, their faculty they graduated from, school type, the population of teachers in school, their professional seniority, their school period, being a member of a syndicate, their participation in decision process, the number of books they read, their teaching career, their high school they graduated from, their manner of identifying themselves, the social order they feel they belong to, the variable of determining factor in the raise of a person's economic and social level, their children if there is, the thing that concerns them mostly about their future, the asked features to be known while practicing teaching profession. While their sense of organizational commitment differs greatly according to the variable of graduation status, the variable of their faculty they graduated from, the variable of school type,the variable of physical equipment of schools and variable of technological hard infrastructure, the variable of management style; it didn't differ according to gender, marital status, age, the population of teachers in the school, their professional seniority, the variable of their school period, being a member of a syndicate, their participation in decision process, the number of books they read, their manners of identifying themselves, the variable of their teaching career, the high school they graduated from, the social order they feel they belong to, the variable of determining factor in the raise of a person's economic and social level ,their children if there is, the variable of the thing that concerns them mostly about their future, the variable of the asked features to be known while practicing teaching profession. Key words: Moral Value, Organizational Commitment, Manager, Virtue, Ethic | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlkokul öğretmenlerinin görüşlerine göre yöneticilerin ahlaki değer yönelimleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | Accordi̇ng to opi̇ni̇ons of pri̇mary school teachers and teachers' value ori̇entati̇ons of managers moral relati̇onshi̇p between organi̇zati̇onal commi̇tment. | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10049228 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ZİRVE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 451123 | |
dc.description.pages | 201 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı | |