Show simple item record

dc.contributor.advisorYavaş, Tuba
dc.contributor.authorDevecioğlu, Münire
dc.date.accessioned2021-05-08T12:53:48Z
dc.date.available2021-05-08T12:53:48Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/705714
dc.description.abstractMevlana, XII. yüz yılda yaşamış önemli bir düşünürdür. Çok yönlü kişiliği ile farklı konularda görüşler ortaya koyan, çok sayıda eseri olan Mevlana, aynı zamanda önemli bir eğitimcidir. Mevlana, hayatını yetişme ve insan yetiştirme ile geçirmiş, medreselerde yaptığı öğretim faaliyetleri ile İslam tasavvufunun zirvelerinden biri olmuştur. Bu bağlamda, Mevlana'nın eğitimde insan yetiştirme ve disiplin anlayışına yönelik okul yönetici ve öğretmen görüşlerini tespit ederek; eğitim sistemine, eğitimci ve yöneticilere ışık tutmak, yol göstermek amaçlanmıştır. Çalışma, nitel araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılarak hazırlanmıştır. Çalışma verileri, okul yöneticileri ve öğretmenlerine uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Çalışma grubunu Gaziantep'te görev yapan, yüksek lisansını tamamlamış 60 okul yöneticisi ile öğretmen oluşturmaktadır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile incelenmiş ve bulgulara yönelik gelecek odaklı önerilerde bulunulmuştur. Genel olarak okul yöneticileri ve öğretmenlerin, bireysel farklılıkların önemsenmediği, eğitimcinin rolünün değiştiği, teorikte öğrenci merkezli sistemin olduğu ama pratikte uygulanamadığı, Mevlana'nın evrensel bir alim olduğu, sistemde disiplin olmadığı-olamadığı ve günümüz eğitim amaçlarının, olgunluğa erişmiş, bütüncül ve ileriye dönük insan yetiştirmekten uzak olduğu yönünde bulgulara ulaşılmıştır. Bu bulgulara göre, Mevlana'nın eğitim felsefesinin ve eserlerinin, eğitim fakültelerinde ders olarak okutulabilmesi, Mevlana'nın eğitim hedeflerine göre müfredat hazırlanması, Mevlana'nın eğitim anlayışını temel alan hizmet içi eğitimler verilmesi, Mevlana'nın disiplin eğitimi, yöntem ve teknikleri üzerinde çalışılması ve bu araştırmanın öğretmen adayları, okul yöneticileri ve öğretmenlerle ayrı ayrı çalışılması gibi önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Eğitim, Felsefe, İnsan yetiştirme, Mevlana, Mevlana'nın eğitim ve disiplin anlayışı.
dc.description.abstractMawlana is an important philosopher who lived in the XIIth century. Standing out with his sophisticated personality and teachings on different subjects, and also the author of numerous works, Mawlana was at the same time a prominent scholar. Mawlana who concentrated his life on educating himself and educating people became a pinnacle figure of Islamic mysticism with his educational activities at madrasahs. In this context, this study aims to light the way for and guide the educational system, educators and managers by seeking school managers' and teachers' opinions regarding Mawlana's approach to human education and discipline. The study was prepared using the phenomenological pattern, a qualitative research pattern. The study data were obtained through a semi-structured interview form applied to school managers and teachers. The study population consisted of 60 school managers working in Gaziantep, who had a master's degree. The data obtained were examined using the content analysis method, and future-oriented suggestions were made regarding the findings. It has been found that school managers and teachers in general do not attach importance to individual differences, the educator's role has changed, and there is a student-centered system in theory, but it is not applied in practice, Mawlana is regarded as a universal scholar, the system lacks/cannot involve discipline, and the educational objectives of the present are far from bringing up mature, holistic and future-minded persons. In the light of these findings, it has been suggested that the educational philosophy and works of Mawlana should be studied as courses at educational faculties, curriculum should be prepared according to Mawlana's educational goals, in-service trainings based on Mawlana's educational philosophy should be provided, Mawlana's disciplinary education, methods and techniques should be studied, and this research should be conducted on candidate teachers, school managers and teachers separately. Keywords: Education, Philosophy, human education, Mawlana, Mawlana's education and discipline approach.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleMevlana`nın eğitimde insan yetiştirme ve disiplin anlayışına yönelik bir araştırma: Okul yöneticileri ve öğretmen görüşleri
dc.title.alternativeA study about Mawlana's human training and discipline perspective in education: Views of school administrators and teacher
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Eko. Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmMevlana Celaleddin-i Rumi
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmEducation thought
dc.subject.ytmDiscipline
dc.subject.ytmHuman education
dc.subject.ytmTeacher opinions
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.identifier.yokid10058712
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityZİRVE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid439974
dc.description.pages92
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess