Show simple item record

dc.contributor.advisorKaya, Ahmet
dc.contributor.authorYildirim, Zeynel
dc.date.accessioned2021-05-08T12:53:46Z
dc.date.available2021-05-08T12:53:46Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/705694
dc.description.abstractBu araştırma, Ortaokul öğretmenlerinin örgütsel adanmışlık düzeyleri ile müdürlerinin etik liderlik davranışlarını algılama düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma evreni 2013–2014 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa ili Merkez İlçelerinde bulunan ortaokul kurumları (2404 kişi) öğretmenleridir. Örneklemimiz 358 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada veriler, Yılmaz (2005) tarafından geliştirilen ve 44 maddeden oluşan `Etik Liderlik Ölçeği (ELÖ),` ile ve Balay (2000) tarafından geliştirilen üç boyutlu `Örgütsel Bağlılık Ölçeği` yardımıyla toplanmıştır. Araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilen ve örneklem grubundaki öğretmenlerin demografik özelliklerini belirlemek amacıyla bir `Kişisel Bilgi Formu` da kullanılmıştır.Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerin algılanan etik liderlik davranışları ile çalışanların örgüte bağlılığı arasındaki ilişkinin yönünün ve gücünün incelenmesidir. Araştırmanın amacına yönelik oluşturulmuş alt problemler, SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 16.0 programında çeşitli istatistik teknikleri kullanılarak analiz edilmiş ve çıkan sonuçlar yorumlanmıştır. Etik liderlik tarzının, çalışanların örgüte bağlılığını pozitif yönde orta düzeyde etkilediği bulgulanmıştır.Katılımcı görüşlerine göre yöneticilerin etik liderlik algılarının; bulunduğunuz okulda (kurumda) geçirdiğiniz süre ve yönetim stili değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterirken; cinsiyet değişkenine, medeni durum, yaş, mezuniyet durumu, mezun oldukları fakülte, okul türü, okuldaki öğretmen sayısı, branş, mesleki kıdemleri, bir sendikaya üye, karar sürecine katılmaları, aylık okunan kitap sayısı, öğretmenlik kariyerleri değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Örgütsel bağlılık algılarının; cinsiyet değişkenine, mesleki kıdemleri, algılarının okullarının fiziki donanımı ve teknolojik altyapısı değişkenine, yönetim stili değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterirken; medeni durum, yaş, okuldaki öğretmen sayısı, mezun oldukları fakülte değişkenine, okul türü değişkenine, bu okuldaki süreleri değişkenine, herhangi bir sendikaya, karar sürecine katılmaları, aylık okunan kitap sayısı, öğretmenlik kariyerleri değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir.Anahtar Kelimeler: Etik, Etik Liderlik, Örgütsel Bağlılık.
dc.description.abstractABSTRACTThis research has been conducted to investigate the relationship between the levels of secondary school teachers' organizational devotion and the levels of their administrators' perceptions of ethical leadership behaviors.The target population is the teachers (2404 people) who are working at secondary schools in the central districts of Şanlıurfa province in the 2013-2014 Academic Year. Our sample consists of 358 people.In this research, data were collected by the help of the `Scale of Ethical Leadership (ELÖ)` developed by Yılmaz's (2005), consisted of 44 items and `3-D Organizational Commitment` developed by Balay (2000). In addition to these two instruments, a survey called `Personal Information Form` was designed by the researcher to determine the demographical characteristics of the subjects. The purpose of this research is to analyze the effects and the direction of the relationship between the perceived ethical leadership in the school administrators and the employee's organisational commitment. The survey was created fort the purpose of subproblems SPSS (Statistical Package for Social Sciences) for Windows 16.0 and the analysis results were interpreted. It is clearly seen that there is a positive effect from ethical leadership to employee's organizational behavior. Also it was found that the style in Ethical leadership affect positively the employees' commitment to the organization. According to the opinions of participants; Although perceptions of managers on Ethical Leadership shows significant difference by the variable relating to the time you spent the school you work and the management style, they do not show significant difference according to gender variable, marital status, age, graduation status, the faculty they graduate, school type, the number of teachers in the school, their branches and occupational experience, a union membership, participating in decision process, the number of books monthly read, their careers in teaching. Although perceptions of organizational commitment show a significant difference according to the gender variable, occupational experience, the variable of physical equipment and technological infrastructure of the school, the variable of management style; they do not show significant difference according to marital status, age, the number of teachers in the school, the variable of graduation status, the variable of faculty they graduate, school type, their branches and occupational experience, a union membership, participating in decision process.Keywords: Ethic, Ethical Leadership, Organizational Commitmenten_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul öğretmenlerinin örgütsel adanmışlık düzeyleri ile müdürlerinin etik liderlik davranışlarının etkisi (Şanlıurfa örneği)
dc.title.alternativeThis research has been conducted to investigate the relationship between the levels of secondary school teachers' organizational devotion and the levels of their administrators' perceptions of ethical leadership behaviors
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmSecondary school teachers
dc.subject.ytmOrganizational commitment
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmSchool administration
dc.subject.ytmLeadership
dc.subject.ytmEthical leadership
dc.subject.ytmEducational administration
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.identifier.yokid10050940
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityZİRVE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid440017
dc.description.pages145
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess