Ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik motivasyonlarının ordinal lojistik regresyon yöntemi ile incelenmesi
dc.contributor.advisor | Kayri, Murat | |
dc.contributor.author | Şevgin, Hikmet | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T12:45:44Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T12:45:44Z | |
dc.date.submitted | 2013 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/703436 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik motivasyon düzeylerinin belirlenmesi ve motivasyon üzerinde etkili olan değişkenleri Ordinal Lojistik Regresyon yöntemiyle incelenmesidir. Araştırma, Muş ili Milli Eğitim Müdürlüğü?ne bağlı ortaokullarda 2012-2013 eğitim-öğretim yılında, il ve ilçe merkezlerinde bulunan toplam 14 farklı okulda yapılmıştır. Merkeze bağlı ortaokullarda 240 öğrenci, ilçelere bağlı ortaokullarda ise 604 öğrenci olmak üzere toplam 844 öğrenci örneklem grubunu oluşturmaktadır. Bunların da 432 tanesini kız, 412 tanesini ise erkek öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerini belirlemek için Dede ve Yaman (2008) tarafından geliştirilen Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği ve motivasyonun hangi değişkenlerden etkilendiğini öğrenebilmek için çeşitli demografik değişkenlerin yer aldığı Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, bazı değişkenler açısından öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik motivasyon düzeyleri, istatistiksel olarak anlamlı bir düzeyde farklılık göstermiştir (p<0.05). Ayrıca, öğrencilerin Fen Bilimleri dersine karşı orta düzeyde bir motivasyon düzeyine sahip oldukları görülmüştür.Öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeyleri üzerinde anlamlı bulunan değişkenler; kardeş sayısı, ilerideki meslek hayali, annenin öğrenim düzeyi, ailenin aylık ortalama geliri, Fen Bilimleri dersini sevip-sevmeme durumu, seviyorsa hangi düzeyde sevdiği ve derste öğrendikleri ile günlük yaşantısında karşılaştığı olaylar arasında ilişki kurma durumları olarak elde edilmiştir. Bu sonuçlar ışığında, öğrencilere Fen Bilimleri dersini sevdirmenin yolları aranmalı ve hayatla iç içe olan konuların eğitim ortamında işlenmesine özen gösterilmelidir. Ayrıca Ordinal Lojistik Regresyon yönteminin parametre tahminleme gücü yüksek olduğundan Eğitim Bilimleri çalışmalarında kullanılması önerilmektedir. Bu anlamda OLR?nin neden-sonuç temelli çalışmaları yansız ve sapmasız ortaya koyduğu düşünülmektedir. Anahtar sözcükler: Fen Bilimleri, Motivasyon, Ortaokul, Ordinal Lojistik Regresyon | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the level of motivation of secondary school students towards the Sciences course and examine the effective variances on motivation with the method of Ordinal Logistic Regression. The research has been conducted in the secondary schools allied to Muş Directorate of National Education, in totally 14 different schools present in city and town centers in the academic year 2012-2013. In total 844 students of whom 240 in secondary schools of the city center and the other 604 students in secondary schools of towns form the student sample group. 432 of them are girls and 412 ones are boys. In order to determine the level of motivation of the students attended in the research towards learning science, the Motivation Scale towards Learning Science developed by Dede and Yaman (2008) and to learn by which variables the motivation is affected, the Personal Information Form in which there are various demographical variances has been implemented. As result of the research, the level of motivation of the students towards the Sciences course has had a statistically significant difference in terms of several variances. (P<0.05). Additionally, it has been realized that the students have a moderate motivation level towards the Sciences course. The variables that make sense on the level of motivation of students towards learning science have been found as the number of siblings, the dream of future job, the level of education of the mother, the average monthly income of the family, the situation of whether loving or not the Sciences course, if yes, in which level s/he loves, and the situations of making relations between the things learnt in the lesson and the events encountered in daily life. In the light of these results, solutions should be found for making the students love the Sciences course and treating the subjects closely related to life in the educational environment should be taken care. Besides, the method of Ordinal Logistic Regression is recommended to be used in the Educational Sciences studies since it has a high parameter estimation power. In this regard, OLR is considered to reveal the studies based on cause and effect relationship in an impartial and aplanatic way.Key Words: Sciences, Motivation, Secondary School, Ordinal Logistic Regression | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | İstatistik | tr_TR |
dc.subject | Statistics | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik motivasyonlarının ordinal lojistik regresyon yöntemi ile incelenmesi | |
dc.title.alternative | Reearch of secondary school studendents motivation to the Physical Science with the method of ordinal logistic regress | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science lesson | |
dc.identifier.yokid | 10013837 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 357572 | |
dc.description.pages | 71 | |
dc.publisher.discipline | Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı |