Show simple item record

dc.contributor.advisorKayri, Murat
dc.contributor.authorCeyhan, Görkem
dc.date.accessioned2021-05-08T12:45:37Z
dc.date.available2021-05-08T12:45:37Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/703408
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin yansıtıcı düşünme düzeyleri üzerinde etkili olan değişkenleri CART Analizi ile incelemek ve öğrencilerin yansıtıcı düşünme düzeyleri ile araştırmaya yönelik kaygıları arasındaki ilişkiyi belirlemektir.Araştırma, 2012-2013 eğitim - öğretim yılında Muş Alparslan Üniversitesi'ne bağlı fakülte ve yüksekokullarda yapılmıştır. Araştırmaya Muş Alparslan Üniversitesi'nde öğrenim gören 2247 öğrenci katılmıştır. Araştırma kapsamında, öğrencilerin yansıtıcı düşünme düzeylerini belirlemek için, Kember ve arkadaşları (2000) tarafından geliştirilen, Başol ve Gencel (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan, ''Yansıtıcı Düşünme Düzeyini Belirleme Ölçeği''; öğrencilerin araştırmaya yönelik kaygı düzeylerini tespit etmek için, Büyüköztürk (1997) tarafından geliştirilen ''Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeği'' ve katılımcılara ait bazı bireysel bilgilere ulaşmak için, araştırmacı ve alanında uzman kişilerle yapılan görüşmeler sonucu geliştirilen ''Kişisel Bilgi Formu'' kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizleri sonucunda, üniversite öğrencilerinin, yansıtıcı düşünme düzeylerinin genel olarak orta seviyede olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların yansıtıcı düşünme düzeyleri; fakülte, cinsiyet, sınıf düzeyi, ilkokulu veya ilköğretimi okuduğu yerleşim birimi, bu yaşına kadar okuduğu tahmini kitap sayısı, izledikleri bir film, okudukları bir kitap veya buna benzer durumlarda çevreleriyle tartışma sıklığı, bölümünden memnun olma durumu, derste konu ile ilgili tüm ayrıntıların hocaları tarafından anlatılmasını isteme durumu, gazete okuma sıklığı ve derste not tutma durumlarına göre farklılık göstermiştir. Ayrıca, öğrencilerin yansıtıcı düşünme düzeyleri ile araştırmaya yönelik kaygıları arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.Bu sonuçlara göre, öğrenim kademesi fark etmeksizin, eğitim programlarında ve öğretim stratejilerinde, bireylerin yansıtıcı düşünme düzeylerini geliştirmeye yönelik etkinliklere yer verilmelidir. Öte yandan, okul dışında yansıtıcı düşünme düzeyini geliştiren eylemlerin, birey tarafından bir alışkanlık haline getirilebilmesi için, uzmanlar ve araştırmacılar tarafından çalışmalar yapılmalıdır. Ayrıca, gelişen bilim ve teknoloji dünyasına bağlı olarak ortaya çıkan büyük miktardaki veriler üzerinde, neden - sonuç ilişkisini detaylandıran ve görsel olarak araştırmacılara anlama kolaylığı sağlayan CART Analizi gibi ileri düzey istatistiksel yöntemlerin, eğitim bilimleri alanında yapılan başka araştırmalarda kullanılması yararlı görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Yansıtıcı düşünme, araştırmaya yönelik kaygı, CART Analizi.
dc.description.abstractThe main purpose of this study is to scrutunize the variables which are effective on the university students' reflective thinking level by using CART analysis, and to determine the relationship between students' reflective thinking level and their anxieties towards research. The research was carried out in faculties and vocational high school of Muş Alparslan University during 2012-2013 academic year. Totally 2247 students of the university participated in the research. Within this study, to determine the students' reflective thinking level, ''Reflection Questionnaire'', developed by Kember and his friends (2000) and translated into Turkish by Başol and Gencel (2013), was used; to examine students' anxiety level towards research, `Anxiety Scale towards Research`, developed by Büyüköztürk (1997) was used, and to get some information about the participants, `Personal Information Form` was used. According to the results, it was found that the university students' reflective thinking level was, generally, at the medium level. The participants' reflective thinking level differed according to conditions such as faculty, gender, class grade, where they studied, the number of books s/he s read, the frequency of debates with his/her friends after watching a film or reading a book, whether s/he was happy with his/her department, wish of learning every specific information from teachers about the subjects in the lessons, the frequency of reading newspapers and taking notes. Also, a significant relationship was seen between students' reflective thinking level and their anxieties towards research. According to these results, regardless of educational level, activities for improving the individuals' reflective thinking level should be placed in educational programs and teaching strategies. On the other hand, studies improving the level of reflective thinking outside the school should be done by researchers so that individuals could make it a habit. In addition, the use of advanced statistical methods such as CART analysis were considered beneficial to be used in other studies in the field of educational sciences since they detailed cause-effect relationship and visually provided researchers an easy understanding on large amounts of data depending on the developing world of science and technology.Keywords: Reflective thinking, anxiety towards research, CART analysis.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin yansıtıcı düşünme düzeyleri ve araştırmaya yönelik kaygılarının çeşitli değişkenler açısından CART analizi ile incelenmesi
dc.title.alternativeScrutunizing the university students' reflective thinking level and their anxieties towards research in terms of several variables by using CART analysis
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAnxiety
dc.subject.ytmAnxiety level
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmDecision tree
dc.subject.ytmReflective thinking
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmClassification and Regression Trees
dc.identifier.yokid10025901
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid357565
dc.description.pages113
dc.publisher.disciplineEğitimde Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess