Show simple item record

dc.contributor.advisorTanhan, Fuat
dc.contributor.authorTurğut, Engin
dc.date.accessioned2021-05-08T12:45:30Z
dc.date.available2021-05-08T12:45:30Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/703362
dc.description.abstractDunning-Kruger Etkisinin (DKE) ortaöğretim öğrencilerinin Ahlaki Olgunluk Düzeyi (AOD) ve Yaşam Pozisyonları (YP) ile ilişkisinin bazı değişkenler açısından incelenmesini esas alan bu çalışma ile toplumumuzda ve birçok toplumda etkili olan cehaletin vermiş olduğu abartılı cesaretin gözler önüne serilmesini sağlamaktır. İlişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiş olan bu çalışma, Van ili merkeze bağlı olan Edremit, İpek Yolu ve Tuşba ilçelerinde dört ayrı okul türünde yapılmıştır. Bu çalışma, gönüllülük esasına dayalı olaraktan farklı sınıf kademelerinde bulunan 377 öğrenciyle yapılmıştır. Öğrencilere, katılımcıların kendilerini değerlendirmelerini ve kendileri ile ilgili demografik bilgileri vermelerini sağlayan Kişisel Bilgi Formu (KBF), Ahlaki Olgunluk Ölçeği (AOÖ), Yaşam Pozisyonları Ölçeği (YPÖ) ve Mantıksal Çıkarım Testi (MÇT) uygulanmıştır. Veri toplam araçları ile elde edilen veriler düzenlendikten sonra, oluşan veri setleri SPSS paket programına aktarılmıştır ve elde edilen verilerle betimsel istatistikler, `Two-Step Cluster` `Independent-Samples T Test` ve `Paired-Samples T Test` ve ayrıca `Chi-Square` analizleri yapılmıştır. DKE ile Cinsiyet arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmaz iken DKE ile okul tür ve sınıf düzeyi arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır. AOD ile YP arsında anlamlı bir ilişki görüldüğü halde, DKE ile AOD ve YP arasında herhangi bir ilişki görülmemiştir. Test sonuçların göre oluşan grupların kendilerini değerlendirme konusunda da farklar gösterdiği görülmüştür. Test öncesi tahminlerde, ilk çeyrekteki grupta yer alan bireyleri genelde kendilerini olduklarından daha düşük seviyede gördükleri halde ikinci grupta yer alan bireylerin kendilerini en az hata ile değerlendirdikleri görülmüştür. Buna karşın, üçüncü grupta yer alan katılımcıların ise kendileri ile ilgili algılarının çok olumlu olduğu ve son grupta yer alan katılımcıların gerçek durumla tahmin ettikleri durum arasında çok büyük bir farkın oluştuğu gruplar olduğu görülmüştür. Test sonrası tahminlerde ise, ilk grupta yer alan katılımcıların kendileri ile ilgili en az hatalı tahminleri yapan grup olduğu ve ikinci grubun da en isabetli tahminleri yapan ikinci grup olduğu görülmüştür. Üçüncü grubun hata seviyesinin düştüğü ancak yine de gerçeğe yaklaşmadığı ve dördüncü grubun en büyük değişimleri yapmasına rağmen yine de gerçek performanslarının çok ötesinde tahminler yaptığı görülmüştür.Son çeyrekte yer alan katılımcıların Ortalamanın Üstü Etkisi ile kendilerini olduklarından daha iyi görmeye meyilli oldukları ve bu durumunda onları daha cüretkâr olmaya ittiği söylenebilir. Buna karşın ilk çeyrekte yer alan katılımcıların ise Yanlış Fikir Birliği etkisi ile kendilerini diğerleri ile aynı seviyede görmeye daha meyilli oldukları ve kendinin yapabildiği bir şeyi başkaları tarafından da rahatlıkla yapılacağına dair düşüncenin etkisinde bulunmuş oldukları söylenebilir. Bu nedenle de daha az talepkar olmaları beklenebilir. Bu durum nedeniyle yeterlilik gerektiren alanlarda yeterlilik seviyesi düşük olan insanların daha fazla bulunmasını ve yeterlilik seviyesi yüksek insanların daha düşük kademelerde bulunmasını mümkün kılmaktadır.Anahtar Sözcükler: Dunning-Kruger Etkisi, Ahlaki Olgunluk, Yaşam Pozisyonları, Kendini Değerlendirme,Yeterlilik, Üst Biliş.
dc.description.abstractMain Purpose of this study is to examine the exaggerated courage, which has given by ignorance that affecting our society and some other societies, based on relation between Dunning-Kruger Effect of high school students with Moral Maturity Level, Life Position and with some other variables.The current study is an example of relational screening research model. This study was conducted in the province of Van with 377 students those were selected from four different kinds of high schools with different class level. In order to get data from students `Students Personal Information Inquiry`-which is for getting information about students and taking their assessments about themselves-, `Moral Maturity Scale`, `Life Position Scale` and `Logical Reasoning Test` were applied. The data were obtained transferred to the measurable data sets in order to make some statistical analyses. After that process, descriptive statistics, Two-Step Cluster, Independent-samples t-test, Paired-samples t-test and also Chi-Square analyzes were performed on SPSS program.As a result of findings, there is not any relation between gender and Dunning- Kruger Effect. However, there is a relation between Dunning- Kruger Effect and the types of high schools. Also there is a relation between Dunning- Kruger Effect and the class level of students. While there is a significant relation between Moral Maturity level of students and Life Position of students, but Dunning- Kruger Effect doesn't have any relation with Moral Maturity level of students not also with Life Position of students. On the other hand, there is a difference between groups self-assessments rate. In the process of pre-test estimates, the individuals in the first quartile group generally estimated themselves lower than their actual position. In addition to this, the individuals in the second quartile were found to evaluate themselves with minimal error. However, it was observed that while the participants taking part in the third quartile perceived themselves more positively than their actual situation. Lastly, the individuals in the bottom quartile have a huge difference between their estimation and their actual situation. After test the participants were asked to make post-test predictions. As a result of these predictions, it was seen that about themselves participants in the first quartile made minimum changes in their pre-test estimations. The individuals located in the second quartile made most accurate predictions at post-test estimations. This result show that the individuals in the second group made the most accurate predictions both in pre-test and post-test process. The individuals in the third quartile lowered their first estimations but their error level is still the second biggest one. While the individuals in the last quartile made the biggest changes in their first estimation they didn't get nearer to their actual performance. The difference between actual performance and perceived performance is still too high.The participants in the last quartile inclined to see themselves better than the others because of the effect of Above Average Effect. So this situation increases their courage and pushes them to be more daring. In contrast, the participants taking part in the first quartile inclined to see themselves as an ordinary person and see their ability as a normal ability with the effect of False Consensus Effect. Therefore, it can be expected to be less demanding.Key Words: Dunning-Kruger Effect, Moral Maturity, Life Positions, Self-Evaluation, Competencies,Metacognition,en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleDunning-Kruger Etkisinin ortaöğretim öğrencilerinin akademik mantıksal çıkarım becerisi, ahlaki olgunluk düzeyi ve yaşam pozisyonları ile ilişkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeAnalysis of the influence of Dunning-Kruger Effect to the highschool students' academic logical reasoning ability, moral maturity level and life position
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmMoral maturity
dc.subject.ytmLife style
dc.subject.ytmSufficiency
dc.subject.ytmSelf-assestment
dc.subject.ytmSecondary education
dc.subject.ytmDunning-Kruger Effect
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmLogical reasoning
dc.subject.ytmLife events
dc.identifier.yokid10096098
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityYÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid413633
dc.description.pages97
dc.publisher.disciplinePsikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess